Jan Žďánský 29. 8. 2016

„ Arise je jako Švýcarský armádní nůž od základu stavěný s důrazem na univerzálnost.“ Takto představuje svůj cyklokrosový singlespeed přímo Bombtrack Bicycle Co.

„ Arise je jako Švýcarský armádní nůž od základu stavěný s důrazem na univerzálnost.“ Takto představuje svůj cyklokrosový singlespeed přímo Bombtrack Bicycle Co.

S největší pravděpodobností vám stejně jako do nedávna mě tato značka nic neříká, proto uvedu alespoň pár základních údajů. Bombtrack je celkem mladá firma sídlící v sousedním Německu ve městě Köln. Doménou značky byly od počátku freestyly a fixky. Dnes však v portfoliu značky najdete kromě městských zbraní i silničky, krosky a dokonce jeden cestovní speciál. Asi vás vzhledem k naší úchylce na zkratku CrMo nepřekvapí, že Bomtrack staví kola z ocele. Umí i karbon, ale ocel vede.

 

Singlspíd?

Mám pro tebe kolo na test, mně se do toho vůbec nechce.” “Jak to?” “Je to singlespeed a když koukám na ten převodník, tak mě berou křeče do stehen.” “Aha, no tak já to zkusím, alespoň zjistím, jak mám z Himalájí našlapáno.“ Když jsem necelý týden po tomto rozhovoru vyzvedával Arise na Žižkově, při pohledu na převodové ústrojí mě také trochu polil studený pot. Čtyřicet dva zubů na převodníku a sedmnáct na pastorku to není nic pro lenochy. Koncepce singlespeedu mi byla od počátku sympatická a na tohle kolo jsem se moc těšil. Někomu může kolo bez přehazovačky připadat jako vykopávka bez nároku na život, mě však ultimativní řešení „takhle to je a jestli na to nemáš nohy je to tvoje smůla“ ohromně bavilo. Navíc těžko budete hledat trvanlivější a spolehlivější pohonné ústrojí. Nutno říct, že tato kola nacházejí největší oblibu a uplatnění ve městech, ale jelikož se ve městě moc nezdržuji a i tak do něj musím dojet skrz les, podívám se na Bombtrack z trochu jiného úhlu. Snad postačí fakt, že cyklokrosový singlespeed je ve městě vynikající kolo.

Moje první vyjížďka vedla samozřejmě do terénu. Na krosce je to úplně o něčem jiném než na biku a samotné posouvání hranic, co ještě na tom kole zvládnu a co už bude moc, tvoří většinu zábavy v sedle. Můžete mi věřit, že kolo zvládne strašně moc a jediné omezení je v hlavě a schopnostech řidiče. Geometrie ocelového rámu je překvapivě pohodlná, konstruktéři to s tou všestranností vzali vážně. Nechybí ani navářky na blatníky, nebo nedej bože na nosiče. K pohodlí výrazně přispívá sedlo Fabric Scoop, za které dávám obrovský palec nahoru. Bohužel časem se z plastové skořepiny začne ozývat nepříjemné vrzání, které však nic neubírá na příjemném posezení. To, co naopak ubírá a na co jsem si musel zvykat, je tvrdost omotávky. Zhýčkaný z cestovního kola jsem si musel dlaně zase trochu otlačit. Jak bylo řečeno, posed je překvapivě pohodlný. Také se nejedná o závodní speciál (i když mistrovství světa v singlespeed cyklokrosu se jezdí) a ani já nejsem žádný cyklokrosař.

Mám rád kolo, na kterém vydržím sedět celý den bez nutnosti navštívit chiropraktika. A co jízda samotná? Ta baví. Při první příležitosti jsem vyrazil do lesů za domem. Ovšem do lesa musím kousek po silnici. Naštěstí z kopce. První serpentina byla na seznámení, do druhé už stačilo dodat si odvahy, vyklonit koleno do strany a říznout zatáčku v rychlosti a hned za ní další v ještě vyšší rychlosti. Řízení je dokonale stabilní a zaručuje jisté vedení stopy. Žádné chvění ani obavy, co se stane za chvíli. Na rovince je to pak relax a pohoda. I když byste to chtěli drtit sebevíc, máte jen jeden převod a tím je všechno dané. Alespoň máte čas se rozhlédnout, kudy že to vlastně jedete. Jenže pak začnou nohy tuhnout a tempo se zpomalí, kopce na sebe nenechají dlouho čekat. Mírná stoupání nejsou problém, stačí se zvednout ze sedla, kolo trochu rozhodit do stran a jste tam. Patrně mnohem rychleji než s 20ti převody, protože jednoduše není na vybranou. Ta dlouhá a prudší stoupání jsou pak ve znamení bolesti, pálení, potu a křiku. Ale ještě víc jsou spojená s opojným pocitem hrdosti, že jste to zvládli.

V terénu se limity „singspídu“ objeví mnohem rychleji. Respektive v mírně zvlněném terénu je jízda bez problémů, na tvrdším podkladu Arise letí jako raketa. V členitějším terénu kokořínských hvozdů je to horší. Dolů je to fajn, co sjezd to nová výzva, ovšem nahoru je to většinou s procházkou. Zde si musím trochu postesknout, že jsem neměl možnost vyzkoušet i nějaké širší a hrubší pláště, pro které je v rámu dostatek prostoru a dodali by více jistoty. Sériově dodávané Continental Cyclocross Speed 35C jsou dobré na štěrku, ale do hrubšího terénu by to chtělo hrubší vzorek. Stejně tak se ještě pozastavím u brzd. Už jsem si ani nepamatoval, jaké je to jezdit na špalkách a ani mi to jako zapřisáhlému milovníkovi BB7ček nevadilo. Pár kaluží, pořádné bláto, písek a přibrzdění máte pocit, že jedete na míchačce s lopatou štěrku, no nádhera jako za mlada. Tektra RX5 mini brzdí slušně, jen vypadají tak nějak levně a shazují celkový dojem z kola. Velice mile mě překvapily páky RL 340, které mi hned padly do ruky.

Bikepacking

To je oč tu běží. Jaké jsou bikepackingové možnosti Bombtracku Arise? Na to, že se nejedná o bikepackingové kolo, jsou z mého pohledu větší, než by se mohlo zdát. Patrně nejočividnější nešvar je vedení zadního brzdového lanka vrchem horní rámové trubky. To aby nic nevadilo při házení na rameno. Jenže zároveň si toto lanko moc nerozumí s toptube brašnami. Ony se dají použít, protože lanko není vedené středem trubky, ale v levé horní části, takže např svoji brašnu jsem dokázal pod lanko upnout. Otázkou zůstává, za jak dlouho a jak moc by lanko brašnu nebo montážní popruh prodřelo.

Velkorysý prostor se nabízí uvnitř rámu, takže  není nutné za každou cenu něco cpát z vrchu trubky. Singlespeedové patky však nabízí něco, co není na první pohled vidět a to je změna geometrie, resp. délky zadní stavby. Posunout kolo do zadu a zvětšit tak stabilitu a zklidnit vedení může přijít před delším tripem secsakramensky vhod. Ale tím ona v počátku zmiňovaná „univerzálnost“ nekončí. Arise je sice sériově vyráběn jako Single speed, nicméně je plně připraven pro osazení přehazovačkou a přesmykačem. Patka pro přehazku i příprava pro vedení je jak se říká „include“. Proto, kdyby vás přestalo bavit drtit si stehna pod jedním převodem, můžete kolo snadno přestavět na 2×10. Při mém bikepackingovém výletu jsem se totiž zpočátku několikrát nachytal, jak sahám po řazení. I když jsem jel opravdu nalehko, byla 3-4 kila navíc na kole dost znát. Proto bych asi pro bikepacking zvolil 18tizubý pastorek, samozřejmě podle terénu, kam bych vyrážel.

Závěr

Věřím v obrovský potenciál gravelů a cx kol a jejich schopnosti mě naprosto nadchly. Bombtrack Arise je díky své pohodlné geometrii skutečným univerzálem pro každý den. Koncepce singlespeedu však není jen technické řešení. Je to styl a názor, který kupujete společně s kolem. Jeden převod budete buď milovat, nebo nenávidět. Nic mezi tím. Proto, než se rozhodnete vystoupit z řady a skočit proti proudu, doporučil bych si to vyzkoušet. Já mohu za sebe říct, že od odevzdání Arise myslím každý den na to, že to kolo chci mít.

Pozitiva
  • pohodlí
  • všestrannost
  • styl
Negativa
  • cena 30,5 tis za jeden převod
  • nejde o CX speciál takže mohly být kotouče

Cena
30500Kč

Hmotnost
9,8Kg

Materiál
CrMo

SHARE
  • 30500Kč
  • 9,8Kg
  • CrMo

support: