Už víc jak před měsícem mi dorazilo bikepackingové kolo HUNT. Osobně mi ho doručili až domů, dostal jsem záruční certifikát, udělali jsme fotku s kolem, tak jak to praktikuje sám Dan Hunt – autor tohoto kola a mohl jsem se těšit na první jízdu. Ale pojďme pěkně od začátku, jak jsem se vlastně dostal k HUNTovi? Dobrá otázka, takže jako cyklista silničář jsem před rokem pořídil horské kolo s odpruženou vidlicí a vrhnul jsem se do terénu. Kolo bylo fajn, ale pořád jsem řešil nějaké problémy s přehazovačkou, vzduchovou vidlicí, atd.

Vyrobeno: 2017
Cena: 69000
14. 08. 2017
Pavel Müller

HUNT 29+ A 1000 MILES ADVENTURE

Proč HUNT?

Když jsem pročítal stránky o bikepackingu, tak jsem narazil na oceláky SURLY a značky jako SALSA, KONA, CHUMBA STELLA a další. A taky na plusový kola, pro mě úplná novinka. Hledal jsem kolo univerzální na bikepacking i trail, protože kolik dní v roce strávím při bikepackingu a kolik ježděním do práce a po okolí? Proto padla volba na kola SURLY. Po dalším hledání a diskuzích s Dagem Raškou jsem dostal tip na kolo HUNT. Když jsem viděl tohle kolo, bylo mi hned jasné, že tohle je přesně ono. V popisu Dana Hunta stálo, že se jedná o kolo na bikepacking ale i na trailové ježdění. Jak tohle skloubil mně fakt zajímalo. Po otestování kola došlo k rychlému rozhodnutí, tohle je TO kolo. Skvělý design - nejtěžší bylo rozhodnout se mezi černou nebo chromovanou verzí rámu, bezúdržbovost - neodpružená vidlice, žádný přesmykač, ale volba pohodového řazení Shimano XT 1x11. A obutí 29+, skvělá volba do terénu, skvělá volba k filozofii bikepackingu - jízdu si maximálně užít a skvělá volba pro mě. Konečně zpomalit, vypnout všechny sport testery, STRAVY, Endomonda, GARMINY, cyklokomputery a záznamy tras. Prostě jen jet a užívat si to. Protože nakonec člověk když si uvědomí, jak ubíhají jeho dny, zjistí, že spěchá s dětmi do školky, pak rychle na kole do práce, potom z práce, potom jde na vyjížďku a spěchá, potom o víkendu chce ujet nejvíc kilometrů, co se dá a samozřejmě s co nejvyšší průměrkou. Takže tohle kolo bylo pro mě ideální. Už jen vydržet dva týdny čekání na poskládání kola.

První test

Jakmile Hunt dorazil, vyřídily se formality a kolo čekalo na první jízdu. Hned večer po návratu z práce jsem nevydržel a ještě s na 2 bary nahuštěnými pneu jsem vyrazil po lesní cestě do sousední vesnice. Po prvních 5 km jsem odpustil pneu na 1bar a vydal se do vinohradů. V kopci kolo zpomalilo, ale drželo stopu a pohodově stoupalo do kopců. Při následném sjezdu byla cítit jistota přilnavosti pneu a skvělé brzdné vlastnosti hydraulických brzd, které dodávaly klid a jistotu. Tohle kolo mě nadchlo. V noci jsem nabalil brašny a jel na první bikepacking s HUNTem. Naložené kolo v terénu dostalo další rozměr. Bylo jako doma, prostě bikepackingové kolo s možností montáže košíků na přední vidlici i zespodu rámové trubky, v kombinaci s beznosičovými brašnami, které vám umožní bezpečně naložit věci, mít dostatek vody, jak na krátký několikadenní výlet, tak na několikatýdenní putování. Před půlnocí jsem dorazil k topolu na Růžovou horu ( NPP Dunajovické kopce). Sedím na lavičce a koukám do okolí. Osvětlené vesnice, auta na silnici a všechno je daleko. Pohoda. Ráno vstávám brzy, balím rychle věci a pokračuji směr Mikulov a kancelář. Jistota HUNTa je neuvěřitelná. Už neměřím průměrnou rychlost, nespěchám, jen si užívám toho všeho kolem sebe, čeho jsem si při jízdě na silničním kole nikdy nevšiml.

Zátěžový test

Hlavní zkouškou prošel HUNT na závodě 1000mil napříč Česko-slovenskem. Beznosičové brašny ORTLIEB – podsedlová brašna, rámová brašna (velikost M), úchyt na řidítka ORGOŇ v kombinaci s kompresním nepromokavým vakem ORTLIEB a kapsa na řídítka ORGOŇ mi zajistily dostatek prostoru pro věci na spaní, oblečení, nářadí, atd. Lahve na pití jsem uchytil do košíků SALSA na vidlici. Ve výsledku jsem nepotřeboval žádný batoh, což pro tak dlouhou cestu považuji za velmi důležité. Během závodu jsem dostával od spoluúčastníků občas otázku, jestli je možné se napít během jízdy – ano, pohodově z pravého košíku. Na levé straně řídítek jsem měl umístěnou kapsu na řídítka, která mi bránila ve vytažení lahve za jízdy, proto jsem si vždy hlídal pravou láhev plnou. Další otázky, jestli mi nepadají lahve z košíků, byly také odpovězeny negativně. Košíky SALSA se dají tvarovat a přihnout dostatečně na velikost lahve, aby dobře držely. Volbou lahví o objemu 750 ml jsem měl zajištěný dostatek vody po celý den. Samozřejmě jsem musel pravidelně doplňovat. Stalo se mi jen jednou a to na české straně, kde hory jsou o poznání „sušší“ než na Slovensku (kde je dostatek studánek a potoků pro doplnění), že jsem celé dopoledne marně hledal zdroj vody. Bohužel musím napsat, že jsem nakonec jednu láhev ztratil. Zjistil jsem to po projetí Adršpachu v úseku kopírujícím trať známého závodu SUDETY. Nevím, jestli v  jednom sjezdu, kde jsem kolo vedl, nebo v úseku po hranici s Polskem - prostě najednou byla pryč. 

Z pohledu jízdních vlastností se HUNT osvědčil hlavně v terénu, kdy zajistil patřičnou přilnavost a jistotu. Při sjezdech, kdy je potřeba mít uvolněné ruce a jen kontrolovat brzdové páčky, jsem nepociťoval potřebu odpružení vidlice a sjezdy jsem stabilně sjížděl potřebnou rychlostí. Bohužel i na trati tohoto závodu bylo větší množství transferových úseků po asfaltu. Tam HUNT o poznání ztrácel v rychlosti. Na druhou stranu, pokud jsem jel závod bikepackingovým stylem a držel si vlastní tempo, se tyto úseky spojující vesnice a pohoří daly zvládnout.

Komponenty

Volba komponentů SHIMANO a řazení 1x11 se mi také osvědčila, především z důvodu údržby v opravdu náročném terénu plného bláta, kaluží, brodů, atd. Přehazovačku jsem udržoval v relativním čistém stavu a mazal jsem řetěz minimálně dvakrát denně. Dostatek prostoru mezi zadním kolem a rámem a předním kolem a vidlicí zajistil, že bláto šlo dobře čistit a tím pádem byla jízda plynulá. Samozřejmě jsem využil možnosti umýt kolo, jednak při průjezdu brodem, nebo wapkou v CP2 (500mil).

Jediný technický problém během závodu přišel těsně před polovinou v CP2 . Při nočním sjezdu z Dlouhých Strání jsem „probrzdil“ zadní destičky tak, že došlo k zapečení pístků zadního třmenu, prasknutí těsnění a k následnému vytečení oleje. Naštěstí v cykloservisu Kouty nad Desnou mi druhý den ráno třmen XT vyměnili za nový DEORE a pokračoval jsem v závodu. Tohle byly jediné technické problémy, které jsem měl. Žádný defekt. Nové pláště WTB Ranger se v kombinaci s duší SCHWALBE 75-622 (SV19F), které jsem vezl 2 náhradní, osvědčily. Dále jsem vezl 3 náhradní špice, náhradní brzdové destičky – 2x, spojku řetězu, mazání, lepení a sadu nářadí s nýtovačkou. K seznamu nářadí mám jen jednu připomínku. Při výměně brzdových destiček jsem musel odšroubovat zadní třmen a se sadou imbusových klíčů jako součástí montážní sady to bylo docela komplikované. Nakonec jsem byl rád za zapůjčení samostatného imbusového klíče. 

Povinnou výbavou pro závod 1000 mil je navigace. Dle doporučení organizátorů jsem volil GARMIN eTrex 20 s cyklomapou Evropy na SD kartě z důvodu možnosti napájení tužkovými bateriemi. Při použití lithiových baterií (Energizer ultimate lithium) vydržela navigace v činnosti 3 dny. V minulosti jsem používal navigaci TEASI ONE. Jakmile jsem si ale zvykl na GARMIN, už bych neměnil. Hlavně díky výdrži baterie. Jediná věc, na kterou jsem narazil oproti TEASI ONE je, že v navigaci GARMIN chybí funkce, která navede zpět na trasu, pokud dojde ke špatnému odbočení. Vpřípadě 1000 mil by se sice tato volba nevyužila, bylo potřeba se vrátit zpět na místo, kde došlo k odklonění trasy, ale jinak je tato funkce velmi důležitá.

Na závěr

HUNT 29+ je skvělý parťák na bikepacking, závod 1000 mil byl zážitek, i když jsem ze zdravotních důvodů (zánět v pravém koleni) v CP3 (1190 km) odstoupil. Pokud pojedu příští rok znovu, nebo kamkoliv jinam, HUNT bude ta správná volba pro dobrodružné cyklocestování. Samozřejmě tohle kolo nemůže vyhovovat všem. Takže doporučuji, pokud zvažujete kolo pohodové, univerzální, netypické, nestandartní, zajímavé, jedinečné, tak neváhejte HUNTa vyzkoušet a až potom se rozhodněte, zda je to kolo pro vás nebo ne.

Souhrn hlavního vybavení na 1000 mil

Kolo:

HUNT 29+ (13,5kg)

Rám, vidlice: HUNT, ocel CrMo 4130

Řazení: Shimano XT, 1x11

Pneu: WTB ranger 29 x 3.0

Sedlo: Brooks C15

Ostatní: Thomson, Cane Creek, DT Swiss, ….

Brašny:

Podsedlová brašna: Ortlieb, velikost L, objem: 16L

Rámová brašna: Ortlieb, velikost M, objem: 4L

Úchyt na řidítka: Orgoň + Ortlieb voděodolný kompresní vak, objem 12L 

Kapsa na řídítka: Orgoň, 

Navigace: GARMIN, etrex20

Bivakovací vak: High point Dry Cover, 494g

Karimatka: Sea To Summit, Ultra light MAT, 355g, nafukovací

Spací pytel: Prima 900, 900 g, komfortní teplota: +4°C

Bunda do deště: High Point Road Runner 2.0, 198g, nepromokavost: 20 000mm H2O, prodyšnost: 25 000 g/m2/24hr

Kalhoty do deště: High Point Road Runer 2.0, 136 g, , nepromokavost: 20 000mm H2O, prodyšnost: 25 000 g/m2/24hr

Diskuse