Gravel, či chcete-li Adventure Road nebo Enduroad je kategorie kol v poslední době čím dál častěji skloňovaná, stejně jako v horských kolech enduro. Gravel je totiž takové silniční enduro.

18. 04. 2017
Pavel Zvirze Zvěřina

JEHO VELIČENSTVO GRAVEL

Často se říká, že neexistuje kolo, které zvládne vše. Když se ale posadíte na dobře vyladěné gravel kolo, začnete o tom pochybovat. Na „štěrkoletu“, jak ho někdo vtipně a výstižně nazval se dá sprintovat po asfaltu, drtit kamínky lesní šotolinové cesty i projet smykem zatáčku oblíbeného trailu na kopci za domem a při tom všem máte pocit, že sedíte na správném stroji pro daný terén. 

Na konci loňského roku jsem zatoužil po změně mých, poměrně stojatých vod celoodpruženého trailového kola. V garáži sice stál renovovaný ocelák Scott, o kterém jsem psal posledně, ale přece jen to nebyl ten správný parťák k celopéru. Při přesunech po asfaltu a zpevněných cestách mi čím dál víc chyběla svižnost pohybu, kterou 26“ pláště nenabízí. Chtěl jsem univerzální stroj na dojíždění do práce, rychlé odpolední švihy i bikepacking, začal jsem se tedy poohlížet právě v kategorii gravel. Přesto, že nabídka u nás je rozmanitá, akčním cenám evropských on-line prodejců konkuruje těžko. Nakonec jsem využil služeb anglického obchodu Wiggle, jež nabízí dopravu kol po Evropě zdarma a vložil důvěru do tradiční britské značky Raleigh, založené v Nottinghamu roku 1890.

Základní model Mustang, který mi rozpočet dovolil se samozřejmě již nevyrábí na britských ostrovech. Jeho rodištěm je, jako u většiny současné produkce Taiwan. Elegantně tvarovaný duralový rám s tapered hlavovou trubkou a karbonovou vidlicí nabízí možnost uchycení blatníků se vzpěrami, na zadní stavbu lze připevnit klasický nosič. Geometrie se vyznačuje dlouhou zadní stavbou, delším rozvorem a ostřejším hlavovým úhlem, což ve spojení s nižším středem šlapání zabezpečuje vzpřímenější posez a dodává kolu na jistotě řízení i vedení stopy. Pohon a řazení tvoří kombinace sady Shimano Claris, klik FSA Tempo 50/34, kazety Shimano HG 41 11-30 zubů a řetězu KMC X8. Brzdění zajišťují mechanické kotoučové brzdy Tektro Mira, kola AD 1.0, kokpit, sedlovka a sedlo jsou z vlastní komponentové řady RSP, obutí sází na tradiční německou značku Schwalbe. Dle výrobce váží kompletní kolo 11,1 kg. Tento údaj jsem neověřoval, kdo chce šetřit gramy, dá si na švihu v hospodě o knedlík míň.

Jedno listopadové pondělí jsem odlehčil bankovnímu účtu o několik stovek Eur a v pátek téhož týdne převzal od dopravce krabici. U Wiggle se zřejmě inspirovali v IKEA a ke každému prodanému kusu dodávají jednoduchý multiklíč a základní klíč na pedály. Ne každý má doma plně vybavenou dílnu, pro běžného spotřebitele skvělá služba! Kolo bylo výborně zabalené, připravené a seřízené, za pár minut už jsem se na něm proháněl po plácku před garáží. První dojem byl naprosto uchvacující. Každé šlápnutí tuhý duralový rám přenesl do zadního kola, až mi od něj odletovaly kamínky, a karbonová vidlice ve spojení s 35 mm plášti výborně tlumila drobné nerovnosti. Hned další den jsem vyrazil spolykat pár desítek kilometrů a vyzkoušet chování nového oře. Po hodině v sedle jsem měl dojem, že na něm sedím odjakživa, a proč jsem si ho vlastně nepořídil dřív?! Následující týdny probíhaly ve stylu: Je libo vydrtit prudký asfaltový stoupák ve stoje? Prosím! Odskočit si na chvíli na hrubou šotolinu? Račte! Namrzlá silnice? Nevadí! Zasněžená polní cesta? Proč ne! Tudy jezdím na celopéru se spuštěným sedlem? To je výzva pro berany! Byl jsem unešen jistotou, s jakou můj Mustang zdolával členitou krajinu a různorodý povrch Českého Krasu.

Jeho veličenstvo Gravel, který vládne všemu. S přicházejícím jarem jsem k hrubším 35mm Schwalbe CX Comp pořídil druhou sadu obutí, osvědčené univerzální tréninkové pláště Vittoria Zaffiro v šíři 32mm, jež znatelně přidaly svižnosti na pevném podkladu a nijak zásadně neubraly pohodlí a jízdním vlastnostem na nezpevněných cestách. 

Podstatnou část mého pobytu na kole tvoří bikepacking a samozřejmě jsem se nemohl dočkat, až poprvé naložím výbavu a vyrazím. Po delším zajetí kola a výměně prvního řetězu při 1048 kilometrech jsem pro rozšíření rozsahu převodových poměrů a delší životnost řetězu vyměnil kazetu 11-30 za 11-32, větší pastorek přehazovačka Claris nepojme. Byl jsem mírně skeptický k rozložení nákladu, ale 44 cm široká řídítka poskytují dostatečný vnitřní prostor k transportu stanu pro jednu osobu a příruční brašny bez většího omezení variability úchopu. Spacák a nafukovačku jsem tedy uložil do podsedlové brašny a s prvním jarním pátkem vyrazil na krátký a rychlý testovací „přesnocák“.

Nalehko naložený Mustang s dobře rozloženým nákladem se na silnici choval ještě klidněji, jistě vedl stopu a já se mohl v klidu kochat okolní krajinou. Na šotolině a hrubší polní cestě bylo obutí téměř hladkými 32mm plášti znát v mírné ztrátě pohodlí a trakce a díky tomu nutnosti více se soustředit na řízení a lépe volit stopu. Nebylo to ale vůbec na škodu, ba naopak! Celkový dojem z jízdy zůstával výborný a techničtější úseky na kamenitých polních cestách jsem si vyloženě užíval. Větší soustředění na čtení stopy a práci s řízením pozvedalo laťku techniky jízdy a večer jsem cítil svaly, o kterých jsem do té doby netušil, že je v těle mám.

Celkově mohu s čistým svědomím Raleigh Mustang prohlásit za výbornou investici a kategorii gravel kol za univerzální stroje pro všechny příležitosti, potvrzující fakt, že nejlepší kolo na bikepacking je jakékoliv kolo, hlavně vyjet!

Geometrie, vel. 62 cm


Sedlová trubka                                     590,0mm

Výška pod rozkrok (standover)             860,0mm

Horní trubka                                          605,0mm

Hlavová trubka                                      185,0mm

Hlavový úhel                                          71,5°

Sedlový úhel                                          72,5°

Zadní stavba                                          440,0mm

Předsazení vidlice (offset)                      50,0mm

Spuštění středu (BB drop)                      72,5mm

Diskuse