Kurnik šopa, co to je? Taháme bednu z auta přepravní firmy a funíme jak sentinelové. Řidič se pozastavuje nad tím, že v bedně je kolo. “Jaké kolo! Chlapi, vy si děláte srandu! Já kola docela často vozím, ale takhle těžkou bednu s kolem jsem ještě netáhnul”. Dáváme mu za pravdu. Po jeho odjezdu koukáme na přepravní štítek a ten uvádí dvacet kilo. No potěš pánbůh! Kdo tohle bude testovat? Otvíráme a taháme ven na světlo ocelový expediční fat bike Surly Wednesday.

Cena 50tis
Vyrobeno 2016
Váha 16kg cca
11. 01. 2017
Dag Raška

OCELOVÝ KOLOS SURLEY WEDNESDAY

Chrom molybdenové trubky, světle modrá barva a nic než ocel a zase ocel.

Ještě před začátkem testování proběhnou drobné úpravy na osazení kola. Především mizí mechanické brzdy Hayes, které nahrazují osvědčené mechaniky Avid BB7 a rovná řidítka jsou také odstraněna a místo nich namontována řidítka Jones H-Bar. Tyto změny probíhají z toho důvodu, že se s kolem chystáme vyrazit na cestu po Polském pobřeží Baltského moře a chceme mít jistotu, že vše bude fungovat, tak jak má. 

A když už jsme u těch změn, tak vám zde uvedeme i zbytek techniky, kterou je toto kolo vybaveno. Rám je, jak už bylo napsáno výše, z chromo molybdenové oceli se světle modrým lakem. Ocel je to pořádná a tak se nemusíte bát nějakého toho pádu, ani náročnější přepravy kola. Na rámu se, jak je u expedičních kol zvykem, nachází spousta možností kam přimontovat držáky. Tři jsou na rámu a další se nacházejí na vidlici, rám zároveň disponuje možností přidělání nosičů, takže nákladu naložíte v případě nutnosti více než dost. 

O přehazování se stará sada Sram X5, která funguje bezproblémově, akorát občas vydává při řazení dost hlasité zvuky. Dvopřevodník SRAM X5 s počtem zubů 22/34 a vzadu deseti rychlostní kazeta Microshift H100 11-36. Originálně je kolo dodáváno s brzdami Hayes a brzdovými pákami Tektra. Řidítka a sedlovka H.L. jsou doplněny sedlem WTB Volt. Představec Premetec. Kola jsou postavena na nábách Formula s pevnou osou, ráfky Surly My Other Brother Darryl a pneumatikách Surly Nate 26 x 3,8¨ 27TPI. Na zvolených komponentech je vidět, že se Surly snaží dodávat cenově dostupný fatbike.

Jak jsem se zmínil, tak my jsme provedli výměnu brzd a to především z důvodu seřízení, které bylo u brzd Hayes dost problematické, ale pokud věnujete seřízení dostatek času, tak brzdy Hayes fungují dobře. Řidítka jsme zase měnili kvůli uchycení brašen a především kvůli pohodlí na delších cestách a množství úchopů. Jones H-Bar jsou opravdu, co se týká pohodlí, nepřekonatelné. Originální rovná řidítka, ale na druhou stranu propůjčují kolu značnou neposednost a hravost v terénu.

A jak se na Wednesday jezdí? Pekelně! Je to opravdový expediční fatbike a dá vám to poznat hned od prvního šlápnutí do pedálů. Od začátku Wednesday testuji ve všech dostupných typech terénu a stal se pro mě perfektním společníkem. Kolo vzhledem k použitému materiálu je těžké a tak okamžitě zapomenete na nějaké rychlostní rekordy. O tom to není. Prostě šlapete, plujete si krajinou a kocháte se. Ale přesto je to kolo hravé a v terénu sebejisté a to především v krátké stavbě kola. Projede téměř vše a ještě je to zábava. Díky použitému rámovému materiálu se kolo při žádném sebevětším zatížení nijak nekroutí, perfektně sedí a vede. Střed je položen dost nízko, z důvodu stability, a tak je potřeba si dávat velký pozor při přejezdu kamenů, kořenů či jiných vyšších překážek, protože pokud si pozor nedáte velice snadno si škrtnete, v lepším případě šlapkou a v tom horším právě středem, ale to je asi to jediné co mě vadí. Nižší střed vám zase v těžkém technickém stoupání zajistí potřebnou stabilitu. A že Wednesday opravdu rád a dobře stoupá i vzhledem ke své váze. Při sjezdech se budete cítit jistě a mnohdy úplně zapomenete na to, že sedíte na fatbiku.

I díky nízko položenému středu se vám kolo při plném naložení ovládá naprosto bezproblémově a to je u expedičního biku to nejdůležitější. A věřte, že při troše snahy na něj dokážete naložit opravdu velké množství bagáže. 

Rád bych se zmínil o převodech kola. Já jsem vždy nevyužíval plný rozsah převodů a to především z důvodu křížení řetězu a tím jeho zkracování životnosti. U Wednesday jsem od tohoto stylu řazení velice rychle upustil a využívám plně všech dvaceti převodů. Ono to totiž ani jinak nejde. V okamžiku kdy totiž přeřadíte vpředu na menší kolečko a vzadu jste na pátém převodu, tak máte pocit, že se kolo skoro zastavilo. Takže v případě tohoto zpřevodování to vyžaduje chvilku hraní a cviku. Na druhou stranu s malou plackou vepředu a velkou vzadu vyjedete skoro vše. Jednoduše řečeno na expediční bike vymoženosti 1x11 nebo dokonce snad 1x12 nepatří.

Na sněhu je kolo stejně jisté, akorát vyžaduje mít u sebe neustále pumpičku, protože odpouštění a dofukování je u něj, vzhledem k jeho hmotnosti a rozměru pneumatik naprostou nezbytností. Bez pumpičky se neobejdete. Pláště Surly Nate jsou jisté jak na kamenech, písku, blátě, kořenech, tak i na sněhu. Vzhledem k tomu, že jsou 27TPI, tak jsou poněkud těžší, ale zase méně náchylné k postrannímu defektu.

Wednesday jednoznačně patří do naší bikepacking garáže a rozhodně se v ní neztratí. Je to společník nejen na dlouhé cesty, ale i na krátké výšvihy jen tak po práci. Na dlouhých cestách vás překvapí svou pohodlností, prostupností terénem a spolehlivostí. Na krátkých výletech se vám zase odmění neskutečnou hravostí a zábavností. Surly Wednesday je kolo, které se opravdu povedlo a my mu přejeme jen to nejlepší. 

Za cenu okolo padesáti tisíc korun českých (přepočítáno z €) dostanete nejen poctivý expediční fatbike, ale i kolo na normální ježdění a i když se to někomu za oceláka může zdát více než dost, on to prostě není obyčejný fatbike. Jenom je škoda, že se u nás stále nenajde pořádné zastoupení, které by dokázalo kola Surly za rozumné peníze dodat na náš trh.

Výhody:

  • jízdní vlastnosti
  • prostupnost terénem
  • množství úchytů

Nevýhody:

  • dostupnost
  • poněkud těžší
  • některé komponenty nejsou to pravé ořechové

Diskuse