Když se na Eurobiku v roce 2015 poprvé prezentovala Česká firma Acepac s prototypy bikepackingového vybavení bylo to překvapení a pro nás hodně příjemné. Od představení uběhly již téměř dva roky, vývoj skončil, výroba začala a nám se blíží čas zahájení prodeje. Ještě před spuštěním prodeje jsme dostali od Acepac téměř kompletní sadu. Vyplatilo se to dlouhé čekání nebo ne? Vyplatilo.

Vyrobeno 2017
08. 02. 2017
Dag Raška

PŘEDSTAVENÍ BIKEPACKING SADY ACEPAC

Někomu se může zdát doba dva roky od představení ke spuštění prodeje dlouhá, ale věřte že to zase tak dlouhá doba není. Sledovali jsme téměř všechny prototypy a pokaždé jsme změny viděli. A vždy to byly změny k lepšímu. Jak je na tom finální podoba Acepac vybavení si vám dovolíme přinést ve dvou článcích. Dnes vás seznámíme v krátkosti s jednotlivými kousky, použitými materiály, systémem uchycení a to bude vše. Proč? Brašny jsme dostali v lednu a bohužel z důvodu pracovního vytížení jsme nebyli schopni vyrazit na delší cestu, ale v březnu vyrážíme na týdenní bikepacking po pobřeží Baltského moře a tam nám brašny budou dělat společnost a tak z tohoto důvodu si dovolíme tentokrát rozdělit recenzi na dvě části.

Takže k těm použitým materiálům. Hlavním materiálem je Cordura, ale pozor není to jen tak ledajaká Cordura, nýbrž Cordura Ecomade Ripstop s PU zátěrem 1500mm vodního sloupce. A proč je Eco, no protože je vyrobena z recyklovaných PET lahví. Proto také obdržíte k brašnám i samolepky s heslem firmy Acepac “Protect Our Green Planet”. Cordura je sama osobě dostatečně odolná, ale i přesto jsou namáhaná místa ještě vybavena nesmekavým a otěruvzdorným Hypalonem. Veškeré popruhy, které na brašnách naleznete jsou s Polypropylenu a jsou osazeny sponami Duraflex Xlite a to o teplotní odolnosti -20°C. Podsedlová brašna i řidítková jsou navíc vybaveny vyjímatelnou vodotěsnou vložkou z textilie Nylon Ripstop s podlepenými švy. Vložky jsou opravdu ultra lehké a jsou vybaveny suchými zipy pro uchycení do hlavních brašen a zároveň i suchými zipy pro zajištění po zarolování. Vložky se nám nejdříve zdáli být zbytečné, ale po velice krátké chvilce jsme zjistili, že tomu tak není. Je to velká výhoda a plus těchto brašen. Nemusíte se tolik starat jaké bude počasí a svůj náklad máte proti případnému dešti vždy dobře ochráněný (ale teprve zkouška u Baltu tuto skutečnost opravdu prověří). Dalším plusem těchto vložek je to, že jednoduše vytáhnete náklad a můžete si ho vzít tam kam potřebujete. Ať již to je do stanu, pod tarp nebo jiné místo vašeho noclehu. Vložkám se ještě budeme věnovat v další části našeho článku.

Co je překvapující je barevná škála nabízených brašen. V nabídce jsou barvy zelená, modrá, šedá, černá a camo. My jsme obdrželi všechny brašny v barvě camo. A jaké že jsme to vlastně brašny dostali? Řidítkovou brašnu o objemu 16 L a k ní přídavnou rolovací brašnu o objemu 5 L. Dále rolovací podsedlovku o maximální kapacitě 16 L, tři fuel bagy na vrchní rámovou trubku a to o velikosti M, L a malou tube bag brašnu. Tyto tři brašny jsou také vyrobeny z Cordury jako ostatní výrobky. Dále jsou vybaveny voděodolnými dvojzipy YKK. Fuel bagy jsou navíc po stranách vybaveny síťovými kapsami na různé drobnosti. Jako poslední součást setu jsou dvě řidítkové brašny na láhve nebo jiné drobnosti. První je o velikosti klasického bidonu a druhá na vetší láhev, třeba Nalgenku o objemu 1 L. Stejný materiál jako vše ostatní doplněné o nastavitelné suché zipy na řidítka a představec, plus upevňovací popruh na vidlici. Všechny uvedené brašny a to včetně doplňků mají vnitřek vyroben v jasných barvách a to kvůli lepšímu hledání uvnitř.

Nyní se budeme věnovat uchycení a plnění jednotlivých brašen. Asi nejjednodušší je naplnit a přidělat podsedlovku. I když i zde pro vás budeme mít jeden tip, který by se vám mohl hodit. Přichycení brašny je naprosto standardní a nehledejte zde žádné fígly nebo složitosti. Dva úchyty se suchými zipy na sedlovku a dva popruhy s přezkami Duraflex zajistí její snadné a rychlé uchycení. A pak už můžete ládovat váš náklad nebo vytáhněte vložku a zabalte si v klidu doma. Je to jen na vás. Právě tady pro vás máme jeden tip. V případě, že si budete balit doma do vložky, tak si ji určitě nerolujte a nezapínejte, protože pak ji do podsedlovky budete dostávat se spoustou jadrných výrazů (já nadával jak špaček). Proč? Protože vložka bohužel nemá tvar brašny, ale je to klasický ovál a jelikož je podsedlovka kónického tvaru, tak tam naplněnou vložku sice dostanete, ale nevycpete konec brašny a navíc se vám vložka z důvodu vodotěsnosti bude nepříjemně nafukovat. My jsme to nakonec vyřešily prostě a jednoduše. Zabalit, ale nerolovat, šoupnout do brašny, pořádně napěchovat do dna a pak teprve zarolovat a zajistit dvěmi přezkami na bocích a jedním kompresním popruhem na středu brašny a máte hotovo. Vypadá to sice složitě, ale věřte, že po chvilce hraní získáte cvik a přijde vám to snadné. Brašna je zvenku vybavena poutky, na která lze přidělat blikačku nebo další náklad.

Podsedlovka naplněna, připevněna a budeme pokračovat dále. Teď začíná teprve ten správný hlavolam. Doporučujeme vám následující postup. Jako první připevněte řidítkovku, na ní přídavnou brašnu, pak fuel bag požadované velikosti a nakonec brašny na láhve. Jestli zvolíte jiný postup, tak se připravte na další příval sprosťáren, které vám budou lítat z úst. Ale nemáme patent na rozum a třeba najdete lepší postup. Nebudeme se zde moc rozepisovat proč volíme toto pořadí. Jednoduše a krátce řečeno je to takové množství suchých zipů, popruhů, jistících popruhů na vidlici, že pokud jsme postupovali jinak, tak se nám pokaždé něco motalo do něčeho a bylo to akorát k vzteku. Ještě malá vsuvka k způsobu uchycení. Vůbec netvrdíme, že systém je špatný. Jen je potřeba se s ním pořádně seznámit. Ony tyto problémy jsou u téměř všech systémů. Prostě a jednoduše řečeno: na řídítkách je toho přichyceno víc než dost a tak je potřeba se postupu poněkud věnovat a nastudovat si ho. Pokud najdete jiné pořadí, tak budeme jedině rádi když se s námi o něj podělíte.

Takže pořadí máme stanovené a přistoupíme k přidělání řidítkovky. Přidělání této brašny se vám na první pohled bude zdát velice obtížné a složité, ale je to otázka cviku. Montáž na řidítka probíhá pomocí dvou popruhů opatřených distančními pryžovými podložkami a sponami Duraflex S.J. Camlok, které fungují tak trochu na principu ráčny. Přichyťte distanční podložky pomocí suchých zipů na řidítka, poté protáhněte popruhy skrz vodítka, protáhněte sponou, zatáhněte a je to. Pak už pouze uchytit na krk a víc nic. Klidně můžete brašnu nasadit prázdnou a teprve potom do ní vsunout váš náklad složený v nepromokavé vložce. Zde je to oproti podsedlovce velice jednoduché, protože tvar vložky a brašny jsou shodné a jde to opravdu jako po másle. Zarolujete brašnu, zapnete a je hotovo. Ještě bychom zde rádi uvedli jeden trik a to, že je možná lepší přidělat řidítkovou brašnu prázdnou a teprve potom do ní náklad vložit. Manipulace je potom podstatně jednodušší. Poté jednoduše přiděláte přídavnou brašnu, postupně vše dotáhnete a můžete se věnovat rámovým brašničkám. Menší přiděláte pomocí suchých zipů za sedlovku a vrchní rámovou trubku a větší za představec a taktéž vrchní trubku. Suché zipy lze libovolně posouvat a tak zajisté najdete tu nejlepší polohu k připnutí. A už nám zbývá pouze přidělat brašny na láhve, což už bude vyžadovat trochu zručnosti, protože toho místa na montáž už je podstatně méně než na začátku, ale určitě ještě trochu toho místa na řidítkách na uchycení suchými zipy najdete. Takže každou přichytíme suchým zipem a přes představec je sepneme společným sucháčem, pak už jenom připnout za vidlici a máte úplně, ale úplně vše hotovo.

Co říci na závěr? Osobně si myslíme, že se čekání na výrobky Acepac opravdu vyplatilo. Brašny působí na pohled robustně a pevně. Všechny švy a spoje také vypadají, že by měly vydržet opravdu drsné zacházení. Způsob uchycení a to především u řidítkové brašny se může zdát poněkud složitější, o to snad bude pevnější a stabilnější. Jedině snad někoho může odradit váha jednotlivých brašen. Brašny určitě nepatří mezi ultralehké a tak nejsou primárně určeny pro “gramaře”, ale o to déle snad vydrží. 

Něco k cenám. Ty jsou opravdu téměř neuvěřitelné. Řidítková brašna je za 1.860,- Kč, podsedlovka 1.750,- Kč, přídavná brašna na řidítka je za 1.420,- Kč. Tak to máme součtem 5.030,- Kč za 37 L nákladního prostoru a ještě v nepromokavém provedení. No, klobouk dolů. Pokud si chcete ještě pořídit rámové brašny a brašny na láhve, tak si ještě vytáhněte z prasátka 2.240,- Kč.

Můžeme jenom popřát firmě Acepac, ať se jí daří na poli bikepackigového vybavení a my se už teď těšíme jak je prověříme na naší expedici podél Baltu a pak vás seznámíme s praktickou stránkou brašen a jejich odolností.

Pokud máte zájem, tak určitě navštivte stránky Acepac, kde naleznete kompletní katalog všech produktů.

Diskuse