Spolehlivá pumpa je stěžejní část každé výbavy. Pro pluskové rozměry pneumatik a fatbiky je to pak věc zcela zásadní a nepostradatelná. Jedna z těch, které stojí za pozornost, je Topeak Race Rocket MT.

Kapacita 90/6 Psi/Bar
Hmotnost 128 g
Rozměry 20x3 cm
Cena 1249
11. 12. 2017
Jan Žďáňský

PUMPA TOPEAK RACE ROCKET MT

S nástupem fatbiků a pluskových pneumatik přestala být pumpa jen záchranou při defektu. Změny tlaku jsou neoddělitelnou součástí jízdy na širokých pláštích, proto je třeba mít po ruce dostatečně efektivní pumpu. Snad nejmenší a nejlehčí možnost, která z pumpování neudělá úmorné cardio cvičení s minimálním efektem je Topeak Race Rocket MT. Zároveň je to asi nejmenší pumpa, se kterou jsem ochoten vyrazit do světa. Race Rocket MT je “nejtlustší” z řady Race Rocket a dokáže i přes své malé rozměry vytlačit pěknou porci vzduchu.

Zničil jsem již řadu pump. Zpravidla se odporoučely plastové díly, páčky, závity apod. Po takových zkušenostech už jinou než hliníkovou pumpu neberu vážně. MTčko je přesně ten případ. Tělo i široká pístnice jsou vysoustružené z hliníku a zpracování nedává prostor k pochybnostem o odolnosti. 

Zcela netradiční je flexibilní hadice integrovaná do rukojeti pumpy. U drtivé většiny konkurentů je hadice samostatný článek, se kterým je nutné pumpu nejprve zkompletovat. Díky napevno zabudované hadici a koncovce Smart Head je tak Race Rocket MT zcela kompaktní nástroj u kterého nehrozí ztráta, či samovolné uvolnění žádné části. To mě na celém systému nadchlo nejvíc. I když prokřehnou prsty a jemná motorika přestane být samozřejmostí, je zacházení stále naprosto spolehlivé. Nic nemůže upadnout ani do sněhu ani do písku. Díky tomu je také MTčko bleskurychle připravené k akci, což přijde v mrazu velmi vhod. Stačí odkrýt prachovou zátku, vyšroubovat koncovku z rukojeti a nasadit na ventilek. Několikrát jsem celý proces vyzkoušel i v palčácích a nenarazil jsem na žádný problém.

Technologie Smard Head, jak v Topeaku pojmenovali koncovku, by se dala jednoduše nazvat dva v jednom. Černá hlava koncovky se buď vyšroubuje ze závitu na konci hadice a povysune pro nasazení na galuskový ventilek, nebo se nechá zašroubovaná pro autoventilek. Po celou dobu však zůstává na pevno přidělaná k hadici. Při nasazování na galuskový ventilek je dobré držet hlavici na doraz vysunuté polohy. Jinak se mi občas stalo, že jsem si během utahování na ventilek odpustil trošku vzduchu z pneu. Koncovku dotahujte s citem, ať se vám v ní nehryzne ventilek a nevyšroubujete ho pak celý ven. To se u hadic může stát.

Proti zaběhnutým zvyklostem je i samotné pumpování vzduchu. Jelikož hadice je umístěná v širší rukojeti, je pogumované držadlo na opačné straně a pumpuje se tělem pumpy. Na tomto konci je ještě šedivá plastová zátka, která funguje jako klíč pro vyšroubování těla ventilku.

Pro určitou představu o tom, co tenhle prcek dokáže vytlačit, jsem udělal pár měření na různých pneumatikách.

Pro nahuštění pneu 29x2,4 z úplné nuly na 1,5 Bar bylo třeba rovných 200 stlačení.

U pluska 29x3 bylo potřeba z nuly na 1,2 Bar 250 šťouchnutí.

U fatbikové gumy 26x4,4 připadla změna tlaku o 0,1 Bar na 30 stlačení.

I když bych pro fatbike uvítal přeci jen trochu větší objem, musím uznat, že Race Rocket MT je výborná pumpa, se kterou bych se nebál vyrazit do divočiny. Především kompaktní systém integrované hadice a koncovky je vynikající. Při použití pro běžné MTB a Plus pneumatiky je skoro bezchybná.

Výhody:

  • hliníkové tělo
  • rozměry a hmotnost
  • kompaktní systém

Nevýhody:

  • nasazování na ventilek chce trochu cvik

Diskuse