Jan Žďánský 17. 5. 2017

Diverge je nejlehčím a nejrychlejším kolem z kategorie Adventure, které Specialized nabízí. Vedle bikepackingového univerzálu Sequoia a dnes již jen rámové sady touringového Awolu je do gravelu laděný Diverge opravdový rychlík. S tím gravelem to totiž není až tak horké, protože sériově je kolo osazeno silničními pneumatikami Specialized Roubaix 25/28. V mých očích tak spadá spíš do kategorie Endurance. Rám však pojme šířku až 35mm, čímž se záběr tohoto kola razantně rozšiřuje. S vhodným obutím tak získáte obrovskou svobodu ve výběru tras.

Diverge je nejlehčím a nejrychlejším kolem z kategorie Adventure, které Specialized nabízí. Vedle bikepackingového univerzálu Sequoia a dnes již jen rámové sady touringového Awolu je do gravelu laděný Diverge opravdový rychlík. S tím gravelem to totiž není až tak horké, protože sériově je kolo osazeno silničními pneumatikami Specialized Roubaix 25/28. V mých očích tak spadá spíš do kategorie Endurance. Rám však pojme šířku až 35mm, čímž se záběr tohoto kola razantně rozšiřuje. S vhodným obutím tak získáte obrovskou svobodu ve výběru tras.

testem Diverge jsem se dostal do poněkud svízelné situace. I když jsem zapřisáhlý milovník ocelových trubek a tlustých plášťů, nikdy neodolám svezení na podobně laděném kole. Vždy při tom totiž žasnu, jak rychle a lehce se na něm mohu pohybovat. Proto, když jsem dostal možnost jezdit na nejvyšším modelu Specialized Diverge Expert, zajásal jsem. Čím víc jsem toho na něm naseděl, tím víc jsem si uvědomoval, že psaní tohoto testu nebude úplně jednoduché. Přemýšlíte proč? Řekněme si to na rovinu. Dá se očekávat, že kolo s nominální hodnotou 105 000 bude špatné? To těžko. Takové kolo přece musí být dokonalé. Má smysl rozebírat řazení Shimano Ultergra, kterou výrobci dávají na své nejlepší modely? To by bylo opakování stokrát řečeného i napsaného. Funguje výborně, jinak by ho tam snad nedávali. Hydraulické brzdy? Ty tohle karbonové pírko zastaví na fleku. Tak co s tím, to byl celkem krátký test, že?

Začnu tedy z druhého okraje modelové řady s tím, že základní model přijde na 22tis korun. Celkem se Diverge vyrábí v pěti variantách od celohliníkového základu po celokarbonového Experta. Srovnávat tyto protipóly nelze a ani v tom nevidím smysl. Nicméně to nejdůležitější, tudíž geometrie, je u všech modelů stejná. Expert je vlajkovou lodí celé řady, proto na něm najdete libůstky jako titanové sedlo, karbonové kliky, či tlumení Zertz. Své místo tu našly i pevné osy. Nerad v článcích čtu výčty komponentů a tak je zde vyjmenovávat nebudu. Předpokládám, že v dnešní době si technickou specifikaci dokážete vyhledat velice rychle. Kolo je přece o jízdě a k té se za okamžik dostanu.

Ještě totiž zůstanu u rámu. Z pohledu bikepackera bych totiž od inženýrů z velkého S  čekal trochu víc. Na karbonových rámech není běžné vidět přípravu pro montáž blatníků nebo dokonce nosiče, avšak u Diverge to možné je. V rámu je místo na dva košíky s tím, že na spodní trubce jsou dokonce tři očka pro změnu pozice či Enything cage. Proč ale není u kola z kategorie Adventure místo na košík i na spodní straně spodní trubky? Stejně tak když už je uprostřed vidlice jeden závit pro nosič, proč tam není i druhý pro montáž košíku? Nejde přece o nic nového, protože Sequoia tím vším disponuje. Nemohu si pomoc, ale je to pro mě v dané kategorii hrubý nedostatek. Navíc si myslím, že tím by se Specialized zásadně odlišil od zbytku stáda.

Diverge je sériovými pneumatikami výrazně laděný do silnice. Avšak oproti silničce má stabilnější projev a volnější jezdeckou pozici. Osobně se nerad zdržuji na asfaltu, ale musím uznat, že při prohánění Diverge po zapadlých silničkách Kokořínska jsem se náramně bavil. Dokonce i spurty ze dna strmých údolí se na necelých devět kilogramů vážícím stroji staly zábavou. Z počátku jsem se trochu obával opustit na tenkých pláštích tvrdý povrch, ale nevydržel jsem. Přeci jen mě to na kole táhne hlavně na špinavé cesty. Roubaix 25/28 ukáží v tomto případě své limity celkem rychle, ovšem to jim nemůže mít nikdo za zlé. Co mě velice příjemně překvapilo a to i na hrubší cestě, byla absence nepříjemných vibrací či rázů do rukou a těla. V tu chvíli jsem se začal zajímat o to, co vlastně znamená nápis Zertz na vidlici a zadní vzpěře rámu. Jedná se o elastické tlumení vibrací (karbon je v daném místě tvarovaný tak, aby lépe pohltil vibrace), které přímo souvisí s konceptem „Hladší je rychlejší“. Základní myšlenkou, se kterou se plně ztotožňuji, je, že čím pohodlnější a hladší bude jízda, tím rychleji, dále a s menší únavou dojedete. Tlumením Zertz je na Divergi vybavena i karbonová sedlovka, která na hrubém povrchu šetří sedací partie. Musím říct, že mě překvapilo, jak to celé funguje. Samozřejmě jistou porci pojme celý karbonový rám, ovšem doplněn o tlumící prvky pojme opravdu hodně.

Hlavní devízou celého kola jsou dle mého širší ráfky a s nimi související prostor pro obutí do rozměru 35C. S cyklokrosovými pneumatikami se totiž můžeme konečně začít bavit o slově gravel. Po týdnu ježdění po silnici jsem tak přezul na 33mm široké gumy a rázem se z Diverge stala moje krevní skupina. Jsem totiž velký zastánce této, v poslední době často kritizované kategorie. Široké pneumatiky ještě zvýšily pohodlí na štěrku a nijak výrazně neubraly na rychlosti. Jízda na upravených cestách se tak stává návykovou. Neodpustil jsem si několik krkolomných výletů po turistických stezkách, na které tohle kolo opravdu nebylo stavěné. Jako test ovladatelnosti mi to přišlo jako skvělý nápad a vyklubala se z toho obrovská zábava. Lehoučká stavba poslouchá na slovo a nestalo se mi, že by to, co mi pustila hlava, kolo nezvládlo. Lehkost a hbitost s jakou Diverge dokáže polykat štěrkové kilometry je kolikrát až skličující, protože takových cest není mnoho a než se nadějete, jste na konci.

Tradičním zádrhelem jsou převody. Přijde mi, že ve skutečnosti nikdo nepočítá s tím, že by na těchto kolech chtěl někdo jezdit s bagáží. S ovladatelností ani po namontování bikepackingových brašen není jediný problém. Těch pár kilo navíc je ale výrazně znát v nohách. Proto si ten, kdo by to s bikepackingem myslel vážněji, nejspíše vymění tovární převod 2×11 s převodníky 48/32 za něco méně bolestivého. Kazeta v rozsahu 11-32 je myslím dostačující, na zvážení každého jsou ty dva kolotoče vepředu.

Na to, že při svých vyjížďkách vyhledám trasy co nejdále od asfaltu a zpevněných cest, jsem si rád připomněl krásy silničního cestování a toho štěrkového obzvlášť. I když jsem s Divergem zkoušel dělat psí kusy, je pravdou, že patří na pevné a upravené cesty. Tam je jako štika, kterou jen tak někdo nechytne.

Pozitiva
  • široké ráfky
  • možnost obutí až 35C
  • pohodlná jezdecká pozice
  • hbitost
  • tlumení vybrací
Negativa
  • pouze dva košíky
  • těžké silniční převody

Cena
105tis. Kč

Hmotnost
8,8Kg

Materiál
Carbon

SHARE
  • 105tis. Kč
  • 8,8Kg
  • Carbon

support: