Jsou dny, kdy se nedá spoléhat na spaní pod širákem i výlety, při kterých se nedá spoléhat jen na tarp. Čas od času je nutné použít trochu bytelnější obydlí.

Váha 1,65 Kg
Cena 2,7t
24. 01. 2017
Jan Žďánský

TEST: STAN JUREK S+R NANO 1

Nano 1 je dvouplášťový jednomístný stan od tradičního českého výrobce s váhou pod dvě kila a velkorysým prostorem pro jednoho nocležníka. Kosočtvercová základna má 3m na délku a 1,4m na šířku. Oblouk jednopruté konstrukce poskytuje vnitřní prostor o výšce 1m. Dostatek místa na to, abyste se uvnitř posadili. To mi při delších cestách, kdy ve stanu po nějaký čas skutečně bydlíte, přijde velmi podstatné. Při psaní, čtení, jídle, oblékání, apod. je možnost vzpřímeného posedu k nezaplacení. Proto jsem po několika zkušenostech se stany typu „rakev“ tuto kategorii zcela zavrhl. Ty navíc bývají jednoplášťové, což se mi u nich také neosvědčilo.

Z použitých materiálů a jejich gramáží vyplívá, že se u Jurka klade důraz na životnost a odolnost. Podlážka je vyrobena z polyesterové tkaniny s polyuretanovými nátěry pro větší pevnost a silikonovou úpravou pro tvarovou stálost. Odolá 10m vodnímu sloupci, což by mělo zaručit klidný spánek. Tropiko je také z polyesteru natřeným polyuretanem, u kterého výrobce uvádí 3m vodního sloupce. Vnitřní stan v charakteristické žluté barvě je ušitý z tenkého prodyšného polyesteru. Samotný vchod do stanu je tvořen moskytiérou. Ačkoli s tím nemám osobní zkušenost, neměl by být problém se v Jurkovi domluvit na ušití stanu z materiálu jiné řady, např EXTREME. To je obrovská výhoda domácí rodinné firmy.

K postavení a zakotvení stanu je třeba deset kolíků. Dodávány jsou klasické známé duralové jehly, které se tak rády ohýbají. Jediný duralový prut, který je ke stavbě potřeba, je možné zvolit ve dvou variantách podle délky jednotlivých segmentů. Kratší jsou samozřejmě skladnější, takže je bez problémů balím do rámové brašny. Vnitřní stan je zavěšen pomocí rukávu, do kterého se prut snadno navlékne. Samotná stavba je snadná a jeden člověk ji bez problému zvládne vcelku rychle. S čím jsem při používání hodně zápasil, bylo finální vypnutí stanu. S tím souvisí i stavba. Tradiční postup, ukotvit čtyřmi kolíky podlážku a následně prutem vytvořit nosný oblouk, nefungoval. Nejprve bylo nutné napnout oblouk, poté ukotvit jeden cíp (hlavu) a střed stanu (oblouk) naštelovat tak, aby byly obě strany od kolíku stejně napnuté. Následně napnout a ukotvit druhý konec (nohy). Tímto postupem jsem dosahoval nejlepších výsledků, ale jen na dokonalé rovině. 

Tropiko je s vnitřním stanem spojeno suchými zipy na rukávu pro prut. V nejvyšším bodu stanu je tak mezera mezi vnitřkem a tropikem cca 5cm. Jenže……jak tropiko klesá k zemi ke společnému kotvícímu bodu, zmenšuje se tato mezera až na nulu. Proto ve chvíli, kdy se tropiko v dešti trochu povolí a začne foukat vítr, styčných ploch obou plášťů razantně přibývá. V nepříznivém počasí ještě chvíli zůstanu. Jak je z obrázků patrné, stan nemá žádnou předsíň. Tudíž když si za deště potřebujete odskočit ven a rozepnete vchod, prší vám rovnou do stanu. Dobrou přípravou a rychlostí se s tím dá bojovat, nicméně při přečkávání delších dešťů to příjemné není. A co vaření? No právě. Nechci tvrdit, že vařit uvnitř stanu na karimatce, na plynu, s minimálním plamenem není možné. Jen to opravdu nedoporučuji. Poly-plasty, ze kterých je stan vyroben, vzplanou dřív, než vám dojde, že hoříte. Já jsem radši vystrčil hlavu a ruku do deště a vařil před stanem. Na benzínu to ani jinak nešlo. Mile mě překvapilo, jak je stan při pevném zakotvení všech kolíků včetně dvou pomocných kotvících šňůr stabilní. Vzhledem k jeho určení naprosto dostatečně.

Vybavení uvnitř stanu je sparťanské. Jediné, co uvnitř najdete, jsou dvě síťové kapsy u hlavy. Na tom není nic špatného, místa na bagáž je uvnitř dostatek a to je nejdůležitější. Jen bych uvítal nějaké poutko u stropu na čelovku. Přesto, že délka stanu činí 3m nepřišlo mi, že bych měl při své výšce 182cm u hlavy a nohou přebytek prostoru. Ba naopak. Vnitřní prostor je mi tak akorát, abych se při každém pohybu neopíral o stěny.

Když se rozhodnete nepřepravovat stan v přiloženém obalu, nebo alespoň složený prut zabalíte do rámové či řídítkové brašny zvlášť, jsou obě části snadno sbalitelné a nezaberou mnoho místa. Celý stan se tak dá přepravovat na vidlici, případně rozdělit do řídítek a pod sedlo. To už je volba každého zvlášť. Jen připomenu, že při balení ke spacáku byste neměli zapomenout na drybag.

Jurek Nano 1 není žádná ultralight pecka. O to déle( alespoň se mi to tak jeví), bude nenáročnému uživateli sloužit. Z mého pohledu jde o stan, který extra nenadchne, ale v žádném případě neurazí. Ve finále nám všem jde přeci hlavně o to, abychom nezmokli. Proto myslím, že za necelé tři tisíce korun jde o opravdu dobrou porci muziky.

Výhody:

  • poměr cena/výkon
  • bytelné materiály
  • servis/pozáruční servis (známému poslali z Jurka náhradní prut až do Bolívie a to bez řečí)

Nevýhody:

  • absence předsíně
  • na dvouplášťový stan velké kontakty obou plášťů
  • obtížnější vypnutí tropika

Diskuse