Dag Raška 18. 11. 2015

Před nedávnem jsme zde měli stručné představení tohoto kola z krátké testovací jízdy na EuroBike 2015. Zde jsou první krátkodobé zkušenosti. Dlouhodobou recenzi chystáme.

Před nedávnem jsme zde měli stručné představení tohoto kola z krátké testovací jízdy na EuroBike 2015. Zde jsou první krátkodobé zkušenosti. Dlouhodobou recenzi chystáme.

Po zveřejnění tohoto článku jsem začal být nahlodán, zda toto kolo má smysl i v takové oblasti jako je Liberecko, Jizerské hory a okolí. Začal jsem si pročítat různé články, ze kterých jsem nabyl dojmu, že je to kolo spíše vhodné do rovinatých oblastí. Ale to bych prostě nebyl já, abych to nevyzkoušel i u nás na severu Čech.

A tak jsem začal hledat někoho, kdo by to kolo zapůjčil. Nakonec to dopadlo úplně jinak, než jsem očekával. Kolo jsme postavili.

Rám je klasický ocelový hardtail s pevnou vidlicí, s výbornou trailovou geometrií. V oranžové barvě vypadá opravdu skvěle, ale nejvíce se líbí zabarvení svárů. Jako pohon jsem zvolil Sram GX kliky s převodníkem o dvaatřiceti zubech a vzadu pastorek Dicta se sedmnácti zuby. Řetěz KMC X8. Náby Surly a to jak vpředu, tak i vzadu. Stan’s NoTubes ZTR Arch EX 29” ráfky s výpletem od DT Swiss a pneumatiky Continental X King Protection 2,4. Řidítka, předstvec a sedlovka Race Face, sedlo WTB Silverado Titan. O zastavení se starají mechanické brzdy Avid BB5. Celková váha bez pedálů 10,80kg. Což je dobré a při vynaložení větší sumy peněz se lze dostat pod deset kilo.

Po dokončení stavby nastává první problém. Zkazilo se počasí a tak jsem musel čekat, až se umoudří a já budu moci kolo osedlat a vyrazit na první testovačku.

Konečně je lépe a tak ráno sedlám kolo a vyrážím do práce. Krátký výjezd do kopce a potom to mám převážně z kopce. Tam nastává první šok. Nelze šlapat tak aby byly nohy v záběru. Pouze je jen tak lehce protáčím a čekám, až se kolo dostane opět do záběru. Rozhlížím se, kochám se. Občas šlápnu do pedálů, zjišťuji, že jsem stále bez záběru a tak se zase dál kochám. Nakonec konečně nohy cítí odpor v pedálech a tak zase šlapu. Kousek před prací mě čeká krátký kopec, který vyletím naprosto v pohodě. Zaparkuji v kanceláři a čekám na kamaráda, se kterým mám naplánovaný výlet.

Nebudu zde popisovat celou trasu, ale na první cestu na single speedu jsem zvolil poměrně zvlněný výškový profil. Celkem najeto 40km. A pocity?

Jednoduše řečeno, překvapení a velké. Kolo má velice krátkou geometrii a tak je hodně hravé a lehce ovladatelné, možná v některých momentech až moc. Po rovině jede lehce a svižně, ale nečekejte žádného závodního chrta. Mnohdy nastala na rovince situace, kdybych chtěl jet rychleji, ale prostě takovou vysokou frekvenci šlapání nemám a tak vás to nutí jet na pohodu, ale ono to má svůj význam. Ten spočívá v tom, že kolo jako by vědělo, jak budete muset makat do kopce a tak vám jenom říká: V pohodě, nikam se nehoň, šetři se, odpočiň si, však si mákneš. A je to pravda. Na rovince jsem dosahoval průměrné rychlosti okolo 23km/h a z kopce kde prostě šlapat nelze jsem měl maximálku 50km/h. A tak z kopce nechávám kolo jet a pak po dojezdu na rovinku čekám, až se zase nohy dostanou do záběru. Výsledkem je, že v těchto rovinatých a sjezdových částech si odpočinete a pod kopec dojede s dostatkem sil.

A co samotné kopce? Jednoduché, nasadíte stabilní frekvenci šlapání a jedete. Ono se to nedá pořádně popsat, ono se to musí zažít. Ale na mém prvním výletu jsem nenarazil na kopec, který bych musel vytlačit. A to jsem byl na tlačení připravený. Je pravda, že jsem jel po známých cestách, kde přesně vím jak který kopec je dlouhý, jaký má profil a tak jsem na něj byl připravený. Nebudu tvrdit, že to v některých kopcích nebolelo, ale to patří k jakémukoliv kolu a ne jenom k single speedu.

Už se těším, jak vyrazím někam kde to neznám a nebudu vědět, co mě čeká, ale po své první jízdě zas tak velký strach z kopců nemám.

Co se týká techniky, tak brzdy Avid BB5 jsou konstrukčně jednoduché a brzdný účinek je dostačující. Pláště X King jsou stabilní, s dobrým vedením, ale přeci je jenom ještě budu testovat v poněkud náročnějším terénu, abych zjistil, co tyto pláště umí a dovolí.

Jedinou nevýhodou, kterou jsem na tomto kole, ale asi obecně na sigle speedu našel je paradoxně ta, že pokud jste zvyklý jezdit s kamarády, tak na to zapomeňte. Neužijete si jízdu vy a ani oni. A důvod? Z kopce a na mírně se svažujících cestách na vás budou čekat a na vrcholech kopců zase budete čekat vy na ně. Takže je to spíše na sólo výlety nebo na výlety s někým kdo jezdí také na single speedu.

Koncem tohoto článku bych chtěl poděkovat za perfektní práci Otovi Dvorskému z Kolokrámu. Díky moc Oto za pomoc.

Pište nám vaše dotazy, přípomínky a náměty.

Zdar u dalšího článku.

Materiál
Ocel

SHARE
  • Ocel

support: