Před nedávnem jsme zde měli stručné představení tohoto kola z krátké testovací jízdy na EuroBike 2015. Zde jsou první krátkodobé zkušenosti. Dlouhodobou recenzi chystáme.

Vyrobeno 2015
18. 11. 2015
Dag Raška

SURLY KARATE MONKEY SINGLE SPEED

Po zveřejnění tohoto článku jsem začal být nahlodán, zda toto kolo má smysl i v takové oblasti jako je Liberecko, Jizerské hory a okolí. Začal jsem si pročítat různé články, ze kterých jsem nabyl dojmu, že je to kolo spíše vhodné do rovinatých oblastí. Ale to bych prostě nebyl já, abych to nevyzkoušel i u nás na severu Čech.

A tak jsem začal hledat někoho, kdo by to kolo zapůjčil. Nakonec to dopadlo úplně jinak, než jsem očekával. Kolo jsme postavili.

Rám je klasický ocelový hardtail s pevnou vidlicí, s výbornou trailovou geometrií. V oranžové barvě vypadá opravdu skvěle, ale nejvíce se líbí zabarvení svárů. Jako pohon jsem zvolil Sram GX kliky s převodníkem o dvaatřiceti zubech a vzadu pastorek Dicta se sedmnácti zuby. Řetěz KMC X8. Náby Surly a to jak vpředu, tak i vzadu. Stan’s NoTubes ZTR Arch EX 29” ráfky s výpletem od DT Swiss a pneumatiky Continental X King Protection 2,4. Řidítka, předstvec a sedlovka Race Face, sedlo WTB Silverado Titan. O zastavení se starají mechanické brzdy Avid BB5. Celková váha bez pedálů 10,80kg. Což je dobré a při vynaložení větší sumy peněz se lze dostat pod deset kilo.

Po dokončení stavby nastává první problém. Zkazilo se počasí a tak jsem musel čekat, až se umoudří a já budu moci kolo osedlat a vyrazit na první testovačku.


Konečně je lépe a tak ráno sedlám kolo a vyrážím do práce. Krátký výjezd do kopce a potom to mám převážně z kopce. Tam nastává první šok. Nelze šlapat tak aby byly nohy v záběru. Pouze je jen tak lehce protáčím a čekám, až se kolo dostane opět do záběru. Rozhlížím se, kochám se. Občas šlápnu do pedálů, zjišťuji, že jsem stále bez záběru a tak se zase dál kochám. Nakonec konečně nohy cítí odpor v pedálech a tak zase šlapu. Kousek před prací mě čeká krátký kopec, který vyletím naprosto v pohodě. Zaparkuji v kanceláři a čekám na kamaráda, se kterým mám naplánovaný výlet.

Nebudu zde popisovat celou trasu, ale na první cestu na single speedu jsem zvolil poměrně zvlněný výškový profil. Celkem najeto 40km. A pocity?


Jednoduše řečeno, překvapení a velké. Kolo má velice krátkou geometrii a tak je hodně hravé a lehce ovladatelné, možná v některých momentech až moc. Po rovině jede lehce a svižně, ale nečekejte žádného závodního chrta. Mnohdy nastala na rovince situace, kdybych chtěl jet rychleji, ale prostě takovou vysokou frekvenci šlapání nemám a tak vás to nutí jet na pohodu, ale ono to má svůj význam. Ten spočívá v tom, že kolo jako by vědělo, jak budete muset makat do kopce a tak vám jenom říká: V pohodě, nikam se nehoň, šetři se, odpočiň si, však si mákneš. A je to pravda. Na rovince jsem dosahoval průměrné rychlosti okolo 23km/h a z kopce kde prostě šlapat nelze jsem měl maximálku 50km/h. A tak z kopce nechávám kolo jet a pak po dojezdu na rovinku čekám, až se zase nohy dostanou do záběru. Výsledkem je, že v těchto rovinatých a sjezdových částech si odpočinete a pod kopec dojede s dostatkem sil.


A co samotné kopce? Jednoduché, nasadíte stabilní frekvenci šlapání a jedete. Ono se to nedá pořádně popsat, ono se to musí zažít. Ale na mém prvním výletu jsem nenarazil na kopec, který bych musel vytlačit. A to jsem byl na tlačení připravený. Je pravda, že jsem jel po známých cestách, kde přesně vím jak který kopec je dlouhý, jaký má profil a tak jsem na něj byl připravený. Nebudu tvrdit, že to v některých kopcích nebolelo, ale to patří k jakémukoliv kolu a ne jenom k single speedu.

Už se těším, jak vyrazím někam kde to neznám a nebudu vědět, co mě čeká, ale po své první jízdě zas tak velký strach z kopců nemám.

Co se týká techniky, tak brzdy Avid BB5 jsou konstrukčně jednoduché a brzdný účinek je dostačující. Pláště X King jsou stabilní, s dobrým vedením, ale přeci je jenom ještě budu testovat v poněkud náročnějším terénu, abych zjistil, co tyto pláště umí a dovolí.

Jedinou nevýhodou, kterou jsem na tomto kole, ale asi obecně na sigle speedu našel je paradoxně ta, že pokud jste zvyklý jezdit s kamarády, tak na to zapomeňte. Neužijete si jízdu vy a ani oni. A důvod? Z kopce a na mírně se svažujících cestách na vás budou čekat a na vrcholech kopců zase budete čekat vy na ně. Takže je to spíše na sólo výlety nebo na výlety s někým kdo jezdí také na single speedu.

Koncem tohoto článku bych chtěl poděkovat za perfektní práci Otovi Dvorskému z Kolokrámu. Díky moc Oto za pomoc.

Pište nám vaše dotazy, přípomínky a náměty.

Zdar u dalšího článku.

Diskuse