Brouzdám internetem a hledám bikepackingové vybavení. Náhle vykuleně třeštím oči na monitor. Topeak dělá bikepackingové brašny? To je pro mě velké překvapení. Volám českému dovozci a mé překvapení je ještě větší, protože dovozce má vše skladem. Slovo dá slovo, já usedám do auta a vyrážím vyzvednout testovací sadu. Dnes mám za sebou tři týdny ježdění s Topeakem a rád vás seznámím se svými dojmy.

Vyrobeno 2017
09. 05. 2017
Dag Raška

TEST: BRAŠNY TOPEAK

Vrhneme se nejdřív na materiály. Protentokrát je to více než jednoduché, Topeak je při popisu použitých materiálů dost skoupý na slovo. A musím se přiznat, že mně to tentokrát vůbec nevadí. Vždyť ona je přeci jenom nejdůležitější ta využitelnost a funkčnost v praxi. 

Všechny brašny jsou vyrobeny z Polyethylenu, u kterého naleznete popis, že je lehký odolný, vodoodpudivý a odolný vůči skvrnám. Uff…popis materiálu je za mnou a můžu se v klidu vrhnout na praktické vlastnosti. Vezmeme to pěkně od zadku, takže si nejdříve popíšeme podsedlovku, poté rámovku, pak toptube bag a nakonec řidítkovku.

Backloader

Podsedlová brašna je dostupná v černé barvě a ve dvou velikostech, menší má objem šest litrů a její větší verze je o 4 litry větší. To není zrovna moc velký objem a bude vyhovovat spíše gramařům, ultralight cestovatelům nebo na takové to víkendové brouzdání krajinou. Já jsem měl na testování menší velikost a sakra jsem musel vážit, co budu na cesty potřebovat a co mohu v klidu postrádat. Menší velikost mě nutila opravdu pečlivě volit vybavení a musím se přiznat, že mě to i bavilo, ale na týdenní cestu bez podpory bych si ji určitě nevzal. V uchycení brašny se Topeak nesnažil nijak experimentovat a sáhl po tom nejvíce rozšířeném způsobu a tím je jedno uchycení na sedlovku pomocí robustního suchého zipu a pak dvou přezek na lyžiny sedla. Tyto přezky jsou navíc vybaveny pojistkou proti povolování při jízdě v drsnějším terénu a fungují na výbornou. Na spodní části brašny jsou na našitém pruhu (asi Hypalon) poutka na světlo a z vrchní části je stahovací gumicuk pro uchycení dalšího vybavení. Zavírání je rolovací a i zde jsou upínací přezky vybaveny pojistkou proti povolování. Největší překvapení mě ale čekalo uvnitř. To, že jsem tam nalezl nepromokavý vnitřní obal, u kterého je napsáno, že vydrží 10000 mm vodního sloupce, tak to budiž. Ale zde kluci z Topeak přemýšleli a vak ušili tak, že má tvar podsedlovky a navíc je vybaven ventilem. Moc oceňuji a chválím. A jak funguje? Ventil povolíte, napěchujete výbavu, srolujete a rolováním vytlačíte přebytečný vzduch z vaku ven. Vak zacvaknete, ventil utáhnete a šup s ním do brašny.

Výhodou systému brašny s vnitřním vakem je absolutní odolnost vůči povětrnostním podmínkám a komfort, kdy se při příjezdu do cílové destinace nemusíte přehrabovat v brašně a hledat kde co je. Prostě vak vytáhnete a jdete. Ale o tom jsme již psali.

S brašnou jsem absolvoval sedmikilometrovou jízdu v absolutním lijáku a k mému velkému překvapení se voda skrz brašnu vůbec nedostala k vnitřnímu vaku. Určitě by promokla, ale vnější plášť brašny je dle mého mínění vysoce voděodolný.

Co mě naopak docela štvalo, bylo kývání brašny pod sedlem při jízdě v terénu. Částečně se to dá vyřešit rozložením nákladu, kdy těžší věci dáte na dno a lehké navrch. Dalším způsobem, jak ještě více snížit toto kývání je, že nejdřív podsedlovku srolujete, utáhnete a pak teprve dotáhnete uchycení na lyžinách. Zajímalo by mě, jak by se kývala větší podsedlovka.

Hmotnost: 436 g

Objem: 6 litrů

Nosnost: 5 kg

Cena: 1.799,- Kč

Výhody:

  • voděodolnost
  • tvar vnitřního vaku
  • ventil
  • pojistky na přezkách

Nevýhody:

  • lehké kývání v těžším terénu
  • pro mě nízká kapacita Midloader

Midloader

Midloader čili rámovka. Opět černá barva a také dvě velikosti. Mnou testovaná rámovka měla objem čtyři a půl litru (menší má tři litry). Zde není moc co psát, do rámu mi sedla dobře. O uchycení se starají čtyři robustní a kvalitní suché zipy. Ty, co slouží k přichycení na vrchní rámovou trubku, jsou opravdu extra velké. Mile mě překvapilo, že je rámovka vybavena zipem na obou stranách. Dost dobrý.

Zipy jsou voděodolné a jsou vybaveny poutky pro snadnější manipulaci. Vnitřek je jednokomorový a dno je opatřeno plastovou výztuhou. Voděodolnost midloaderu je opět vynikající. Jediné zklamání bylo, že vnitřek brašny není opatřen nějakou reflexní podšívkou, která by zlepšila orientaci uvnitř. Škoda.

Hmotnost: 291 g

Objem: 4,5 litru

Cena: 1.499,- Kč

Výhody:

  • voděodolnost
  • dva zipy

Nevýhody:

  • černý vnitřek

Toploader

Top Tube Bag, vrchní rámovka a nevím jak ještě. Já ji budu říkat vrchní brašna. Barva jak jinak nežli černá a objem pouze jeden a to 0,75 litru. Na spodní části dva nastavitelné suché zipy a pak už pouze jeden okolo krku řízení, ale ten stojí za zmínku. Protikus tohoto zipu je totiž našitý na brašně a tím se právě odlišuje od ostatních výrobců. Tento protikus je dostatečně dlouhý a tak vám nikde nic nevlaje a je radost takto brašnu přichytit.

Voděodolný suchý zip je i zde vybavený poutkem pro snadnější manipulaci. Vnitřek brašny je vybaven odepínatelnou přepážkou a na rozdíl od rámovky je vybaven kontrastní žlutou podšívkou. Zdálo by se, že o toploaderu nemohu napsat už víc, ale není tomu tak. Na levé straně najdete skrytou kapsu a uvnitř, světe div se, pláštěnku. Ano, je tomu opravdu tak. Na boku je opravdu uschovaný nepromokavý obal na brašničku. Je přišitý ke kapse a je opatřen gumou a suchými zipy, které slouží k přichycení. Pokud tedy vozíte ve vrchní brašně cennosti, jako jsou telefon, peníze a podobné věci, je touto pláštěnkou náklad prvotřídně chráněn.

Hmotnost: 168 g

Objem: 0,75 litru

Cena: 899,- Kč

Výhody:

  • uchycení na krk řízení
  • pláštěnka

Nevýhody:

  • poněkud horší manipulace s pláštěnkou

Frontloader

Černá, černá a zase černá a navíc o jednom objemu a to osm litrů (osobně si myslím, že objem je větší). U řidítkovky jde ale Topeak směrem harness držáku, do kterého se upíná nepromokavý vak. Vak je vyroben ze stejného materiálu jako zadní, má i stejnou odolnost 10.000 mm vodního sloupce a také je vybaven ventilem. U frontloaderu jsem byl rád, že výrobce dodává perfektně zpracovaný návod. Bez něj by to bylo systémem pokus omyl. V balení se nachází osm pryžových distančních podložek, pomocí kterých si naštelujete ideální vzdálenost harnessu od řidítek. Dále jsou přibaleny popruhy, pomocí kterých můžete připnout další náklad, který se vám nikam nevešel a v neposlední řadě šedivý popruh, který je na koncích opatřen karabinkami. K němu se ještě dostaneme, ale prozradím vám, že je to popruh, který mi udělal největší radost (asi ho zapomenu přibali,t až budu brašny vracet a zkusím ho použít na jinou brašnu). Nasazení distančních podložek je velice snadné a stejné je to i s upnutím na řidítka. Nejdříve stáhnete podložky suchým zipem, zajistíte přezkami, dotáhnete a máte hotovo.

Naložíte vak, který je plnitelný z obou stran, zasunete do harnessu, utáhnete a opět je vše hotovo. Nyní určitě, stejně jako já, budete hledat upnutí k vidlici či krku. A ejhle…to zde nenajdete. Začínám zmateně kroutit hlavou a přemýšlím, co se jim v Topeaku nepovedlo. To přeci není možné, aby tady nebylo další uchycení, vždyť ta brašna bude lítat nahoru a dolů jako zjančená koza. Beru tedy manuál do ruky a nestačím se divit. Šedivý popruh je zde přiložen právě k tomuto účelu. Nacvaknete karabinku do oka na přední straně, protáhnete pod brašnou, přehodíte z vrchu přes představec, podtáhnete pod brašnou a opět cvaknete karabinku do druhého oka, utáhnete a je to. Zdá se to na první pohled složité, ale není tomu tak. Po celou dobu jsem tam tento popruh ponechal a vůbec jsem ho nesundával. A co víc, funguje to naprosto dokonale. Stabilita tohoto uchycení je naprosto jednoduchá a skvěle funkční. Opravdu jsem s kolem dělal psí kusy, abych tohle prověřil, jak se jen dá a za celou dobu se mi brašnu nepovedlo uvolnit. Musím smeknout pomyslný klobouk. V jednoduchosti je síla. 

Co se týká nepromokavosti, tak opět na jedničku podtrženou. Ani kapka vody dovnitř nepronikne. 

Manipulace s vakem je poměrně snadná, pokud si tedy zvyknete na to, že při každém vyndávání musíte vše kromě uchycení na řidítkách povolit a po vložení zase opět utáhnout. Ale u systému harness to snad ani nijak nelze.

Řidítková brašna Topeak je pro mě velkým překvapením a zjištěním, že i zde se dá vymyslet ještě něco nového. 

Hmotnost: 326 g (včetně vaku)

Objem: 8 litrů

Nosnost: 5 kg

Cena: 2.099,- Kč

Výhody:

  • nepromokavost
  • uchycení
  • stabilita

Nevýhody:

  • možná pro někoho složitější
  • menší objem

Diskuse