Pokud jsem se v poslední době těšil na nějaké testování kola obzvlášť, pak vězte, že Salsa Deadwood 29+ je právě tímto strojem.

Vyrobeno 2016
04. 07. 2016
Dag Raška

VELKÝ CESTOVATEL SALSA DEADWOOD 29+

Když v roce 2015 zveřejnila Salsa Cycles své novinky pro rok 2016, tak jsem věděl, že Deadwood je kolo, které bych chtěl ze všech novinek nejvíce testovat. Salsa, stejně jako spousta dalších výrobců, podlehla trendu plusových kol, ale na rozdíl od spousty jiných umístila kola 29x3,0 pouze a jedině na cestovní rám. Geometrie vychází z cestovatelského speciálu Fargo 29 (recenze byla jednou z našich prvních). Stejně jako u vývoje Farga bylo i u Deadwoodu postupováno stejně. Konstruktéři vzali cestovní řidítka Woodchipper a na ně postavili geometrii kola. Jednoduché a účelné. Tudíž geometrie Deadwoodu je téměř na vlas stejná jako geometrie Farga. Jediný a hlavní rozdíl je tedy v rozměru kol.

Osazení Deadwoodu je pro mě trošičku problém. Hned vám ozřejmím proč. Mnou testované kolo má jiné osazení než-li najdete na oficiálních stránkách výrobce. Když jsem se pídil po důvodu, tak jsem zjistil naprosto zarážející věc. Z důvodu enormní poptávky po tomto kole nestíhá Salsa uspokojit zákazníky a došlo k nebývalé věci a tou je, že nedošly rámy, ale komponenty, kterými je kolo osazeno. My jsme na dodání našeho kola čekali téměř šest měsíců a rozdíly v komponentech nás opravdu překvapily. Takže pokud chcete vědět, jak by mělo být kolo osazeno, navštivte stránky Salsy. Já budu popisovat osazení testovaného kola. Kde začít? No, asi u rámu. Klasika, kterou je chromomolybdenová ocel, doplněná karbonovou vidlicí. Jelikož je kolo postaveno dle řidítek, tak budu pokračovat od nich. Jsou to již výše zmíněná řidítka Woodchipper, která jsou usazena do představce Thomson Elite X4. Omotávky jsou od ESI, dále na řidítkách ještě najdete brzdové páky a řazení SRAM Apex. Hlavové složení je Cane Creek Forty. Pokračujeme dále. Sedlovku Thomson Elite zdobí sedlo Brooks B17, které nahradilo dodané sedlo Ergon. O pohon se stará dvou převodník SRAM GX 2x10 o počtu zubů 36/24, kliky, jak jinak než SRAM GX, spolu s přesmykačem SRAM GX a přehazovačka SRAM GX s kazetou o deseti převodech. No a to vše je propojené řetězem KMC X10. O bezpečné zastavení se starají brzdy Avid BB7 S MTN. Teď kola. Ráfky Surly Rabbit Hole, náby od Sramu, pneu Surly Knard 29x3, vpředu i vzadu brzdové kotouče o průměru 160mm. A to je asi tak vše co mě napadá.

Nyní se podíváme na to nejdůležitější a tím jsou možnosti montáže různých nosičů. Standardně je možno na rám namontovat tři nosiče na vodu, dva do rámu a jeden zespodu. Dále máte možnost montáže dalších nosičů na vidlici a to buď na láhve nebo speciální držáky Anything Cage. Na zadní stavbu lze přimontovat nosič na brašny. Variant jak, co a kam přidělat je zde více než dost. V mém případě jsem již použil všechny možnosti, kromě varianty s nosičem. Je to vždy pro mě takový hlavolam, připravím si věci na cestu, zabalím do brašen a pak spekuluji co kam přidělám. Pokaždé je to velká zábava. Ještě se mi nestalo, že bych zjistil, že nemám místo na nějakou důležitou věc. Prostě bikepackingové kolo jak má být.

A co jízdní vlastnosti? Stručně, jednoduše řečeno, je to tank! První co mě překvapilo bylo pohodlí, a stejně jako u Farga, množství úchopů řidítek. Prostě ani po ujetí sta kilometrů s plně naloženým Deadwoodem nemáte pocit, že jste tolik ujeli a stále se vám chce jet. Ano, je pravda, že to žádný sprinter není a to především díky rozměrnému obutí, ale to vám naprosto plně vynahradí to pohodlí a prostupnost terénem. Stoupavost má neuvěřitelnou a pokud si správně pohrajete s tlakem, tak opět jediným limitem budou vaše nohy. Horší je to při sjezdech. Zde musíte myslet předem na to, že se nějaký sjezd blíží a jít pěkně dolů do řidítek. Je to především z důvodu, že když budete držet řidítka ve vrchní části, tak nemáte při brzdění tak pevný úchop a to se vám v náročnějším terénu může zle vymstít. Pokud řidítka uchopíte ve spodní části, tak pohodlně brzdíte jedním prstem a zároveň i máte řidítka plně pod kontrolou. Pokud dáte sobě a kolu čas na to seznámit se spolu, odměnou vám bude poznání hravosti tohoto kola a budete si jí plnými doušky užívat. 


Zcela jednoznačně patří toto kolo společně s jeho menším bratrem Fargem do toho nejlepšího co jsme měli možnost otestovat.

Výhody:

  • pohodlí
  • ohromná variabilita
  • prostupnost terénem

Nevýhody:

  • dostupnost v ČR
  • lak s v exponovaných částech poměrně rychle odírá

Diskuse