Prvním kolem, které zakladatelé firmy Specialized představili trhu bylo právě kolo Specialized Sequoia. Po více jak čtyřiceti letech přichází Sequoia na trh zpět. Proč trval návrat tohoto kola tak dlouho? Důvod je jednoduchý a říká se mu boom bikepackingu. A jak se tomuto adventure biku podařil jeho návrat? Skvěle. Tím je řečeno vše a dále tento článek číst nemusíte, tedy pokud nechcete.

Cena 97t.
Váha 11 kg
25. 10. 2016
Dag Raška

VELKÝ NÁVRAT SPECIALIZED SEQUOIA

Nám byla zapůjčena dvě kola, jedno velikosti 54 a to druhé ve velikosti 58. Nadšeně jsme si je jeli vyzvednout, podělili jsme se a pustili se do ježdění. Jak bývá zvykem u firmy Specialized, tak jsme dostali dvě kola té nejvyšší řady Expert. Bohužel jsme kola dostali bez originálních brašen, ale jelikož máme po skříních uloženo spoustu jiných, tak nám to ani moc nevadilo. Přesto se budeme snažit tyto brašny na testování získat.

Chromo molybdenová ocel v kombinaci s karbonovou vidlicí tvoří základ tohoto kola. Specialized uvádí, že na každou velikost kola byly použité trubky různých parametrů a do z důvodu zachování ovladatelnosti. Na rámu lze konečně nalézt i více možností k uchycení nákladu. Lze využít přípravu na montáž držáku ze spodku rámu, kde jsou kvůli spodnímu vedení bovdenů použity distanční podložky, dále lze nalézt i možnost k montáži držáků na vidlici. To určitě chválíme a vítáme. Celkově rám působí decentně a čistě, bez zbytečně nápadných grafických výstřelků. Co se nám moc líbí je přinýtovaný štítek Sequoia. Rám je doplněn sadou doplňků jako je sedlo, náby, ráfky, pláště, řidítka a omotávka s novým označením Specialized Adventure Gear. Ale půjdeme postupně. Pláště Specialized Adventure Gear (dále jen SAG) Sawtooth 2Bliss Ready jsou ve velikosti 700x42mm a jsou nasazeny na ráfcích SAG Cruzero a doplněné nábami SAG. Na předním i zadním kole naleznete brzdový kotouč o průměru 160mm od firmy SRAM. Zadní kolo je doplněno kazetou Shimano Deore o jedenácti rychlostech v rozsahu 11-42 zubů. Kliky FSA SL-K jsou osazeny převodníkem Megatooth V2 XX1 se 42 zuby. Řazení a brždění obstarává SRAM Force 1. Řidítka SAG Hover jsou opatřeny omotávkou SAG S-wrap Canvas Tape a jsou uchycena v představci Specialized Pro SL. Sedlovka je karbonová a má tlumící prvek známý z Specialized Roubaix s označením CG-R a nakonec sedlo Phenom. Pokud jsem na něco zapomněl, tak mě omluvte a jděte se podívat na stránky výrobce.

Já se radši věnuji jízdě a jízdním vlastnostem kola.

Má první jízda se konala ve znamení nastavování posedu a byl to pro mne docela oříšek. Celkem čtyřikrát jsem zastavoval a měnil sklon řidítek než-li jsem našel ten správný a především pohodlný posed. Ale stálo to za to. Jelikož nám bohužel počasí již moc nepřálo, tak jsem byl nucen jezdit pouze jednodenní výlety nebo cesty do práce a zpět domů. Ale kolo jsem nijak nešetřil a ono na oplátku nešetřilo mě. Dva dny jsem s ním strávil na asfaltových a lesních cestách a hledal jeho limity. Limity jsem našel, ale spíše ve svých nožkách neb převodník s počtem 42 zubů mi dával náležitě najevo, kdeže ty mé limity jsou. Po asfaltu kolo uhání, ale jeho domovina to není. Tou se pro něj stávají šotolinové, lesní a písčité cesty. Zcela zapomenete, že jedete skoro na silničním kole. Řízení je přesné, kolo jede, tak jak potřebujete a za chvíli si vás zcela podmaní. Použité pláště, ač tak na první pohled nevypadají, si poradí téměř s každým povrchem. Největším překvapením byl pro mě průjezd lesní cestou, kterou lehce upravili těžaři do podoby blátivé řeky. Při příjezdu k tomuto úseku jsem se smířil s pádem a do bahna zajel. Jaké však bylo mé překvapení, že kolo bez problémů jelo, nepodkluzovalo a ani nešlo do smyku. Zde smekám pomyslný klobouk před plášti Sawtooth. Jsou prvotřídní a již dlouhou dobu jsem nic takového nezažil.

Řazení Sram funguje na jedničku, jen je potřeba si zvyknout na systém řazení. Dolů řadíte krátkým kliknutím a nahoru musíte přes toto první kliknutí páku protlačit. Je to o cviku a jelikož jsem toto řazení před lety používal, neměl jsem s tím zásadní problém. S čím jsem poněkud problém měl, byly brzdy. Ač hydraulické, tak mi přišly poněkud tupé, ale to snad je způsobeno tím, že kola nebyla pořádně zajeta. Řidítka jsou dobrá, najdete zde několik možných úchopů, ale jelikož jsem zvyklý na řidítka Salsa Woodchipper, tak bych přeci jen uvítal větší vyhnutí do stran. Ale to je můj subjektivní pocit, neboť vyhnutí tu je, akorát není tak výrazné, takže asi půjde spíše o zvyk. Při technických sjezdech je opět lepší jít do spodního úchopu z důvodu lepšího ovládání a brždění. Co musím pochválit je použitá omotávka, ta je pohodlná a ruce na ní drží jako přilepené. Nyní pár slov k posedu a pohodlí hýžďových svalů. Tlumící prvek na sedlovce funguje tak jak má, já ho ale považuji za zbytečný. Přeci jen není cílem tohoto kola divoká jízda v terénu. Horší je to se sedlem. Má řiť, zhýčkaná sedly Brooks, poněkud trpěla a tak to je asi jediná část kola, kterou bych hned vyměnil nebo bych začal jezdit s plínou.

Po prvních dnech nastal čas naložit kolo a začít testovat pod zatížením. Opět jednoznačně smekám. Na Specialized Sequoia je názorně vidět, že se nejedná o žádnou bikepackingovou rychlokvašku, kterou je potřeba urychleně pustit na trh, aby se zachytil trend. Ne, tady je znát, že na kole se dlouho jezdilo a zkoušelo. Prostě nepoznáte naložení, nic vám styl jízdy neztěžuje a vlastnosti kola se jeho naložením nezmění. Vše funguje tak jak má. Vše co potřebujete naložit, tak díky množství úchytů naložíte a přichytíte. Co bych možná, tedy určitě změnil, je převodník, kde bych volil variantu pod 40 zubů neboť při plně naloženém kole je převodník sakramentsky znát. Nebo musím ještě trochu potrénovat.

Jedna zvláštnost mě zaujala a tou je zdrsněná plocha na sedlovce v místě kde dochází ke kontaktu s podsedlovou brašnou. Schválně jsem se zajel podívat do obchodu, abych okouknul Specialized Roubaix, které má stejnou sedlovku a tak usuzuji, že je to u Sequoie úmyslně.

Kolo Sequoia patří mezi to nejlepší co jsme měli letos možnost testovat a určitě bych s jeho koupí neváhal. A teď se dostávám k jednomu “ale”.

Tím “ale” jsou ceny. Jak jsem již psal, tak my jsme testovali kola z nejvyšší řady s názvem Expert jehož cena je 96.999,-Kč, což je za bikepackingové kolo více než dost. Mnozí z vás si jistě všimnou čím vším je kolo osazené a začnou namítat, že pro bikepacking jsou některé věci zbytečné. Třeba hydraulické brzdy, které v případě poruchy sami neopravíte, karbonová sedlovka, karbonová vidlice nebo již výše zmiňovaný převodník. Dobrá, souhlasím, ale řadu Expert bych spíše kupoval pro dlouhé závody tipu Dirty Kanza, Italy Divide a jím podobným závodům. To znamená, že řada Expert je určena především pro závodníky.

Již o něco lépe je na tom Sequoia řady Elite, kde se cenovka nachází na 52.999,-Kč. Liší se především osazením a tím, že je zde použit dvojpřevodník.

A teď se dostávám k tomu nejzajímavějšímu a tím je řada s označením pouze a jenom Sequoia. Zde se jedná o čistokrevný ocelák, kde i přední vidlice je z oceli, sedlovka standard, mechanické brzdy, ale přitom geometrie zůstává stejná a množství úchytů také. A teď se dostávám k ceně. Ta je 32.999,- a to je naprosto úžasné. Čistokrevný polykač kilometrů za velice dostupný peníz.

Tak snad tato kola nalezneme v nabídce Specialized Concept Storů. Byla by škoda nám je nenabídnout, protože na tak výborném kole jsme už opravdu dlouho a dlouho neseděli a asi sedět jen tak nebudeme.

Výhody:

  • výborná geometrie
  • excelentní pneumatiky
  • celkové zpracování

Nevýhody:

  • převodník, já bych měnil za menší
  • sedlo mě dvakrát nepřesvědčilo, ale může to být tím, že jsem zvyklý jezdit bez vložky

Diskuse