Jak jsem již psal v článku o mém gravel stroji, v listopadu loňského roku jsem propadl jízdě v beranech na šotolinových cestách a s tím začalo hledání téměř nenalezitelného: ideálních univerzálních plášťů.

28. 08. 2017
Pavel Zvirze Zvěřina

VITTORIA ZAFFIRO: 1000 KM CESTOU NECESTOU

Pláště jsou styčnou plochou mezi kolem a povrchem, za jízdy jsou to vlastně taková druhá chodidla a volba obutí zásadně ovlivňuje výkon, bezpečnost a pocit z jízdy. Po několika večerech strávených na zahraničních „gravel“ serverech jsem stále neměl jasno, jaké pláště zvolit. Na Vittoria Zaffiro 32 jsem narazil náhodou při nákupu duší v oblíbeném berounském obchodě. Líbil se mi vzorek, váha i cena a tak jsem večer doma věnoval obligátní chvíli hledání parametrů a uživatelských recenzí na internetu a druhý den po práci zajel pláště koupit. Mám rád ten klasický způsob, peníze za produkt, pěkně z ruky do ruky!

Hned odpoledne jsem se pustil do přezouvání. Zaffiro mají tvrdší patku, obutí tedy nejde tak hladce, jako u Schwalbe CX Comp, za které jsem měnil, ale dá se v pohodě zvládnout s jednou montpákou. Zouvání je také náročnější, ale opět zvládnutelné s jednou montpákou. Plášť velmi dobře drží tvar, není třeba ho po mírném nahuštění na ráfku rovnat. Vzorek je směrový, je třeba si tedy dát pozor na správné nasazení. Profil pláště je vysoký a úzký, rozdíl ve výšce je oproti univerzálním a spíše cyklokrosovým Schwalbe CX Comp 35mm téměř neznatelný a tomu odpovídají i dobré tlumící schopnosti pláště. Výrobce uvádí rozpětí doporučeného tlaku 5 až 7 barů, dlouhodobě se mi pro můj styl jízdy na smíšeném povrchu osvědčil tlak 6 barů.

Rozdíl v jízdě po hladkém povrchu je ovšem velmi znatelný! Hladký středový běhoun se šípovitým vzorem skvěle odvaluje na asfaltu, mlatu, i udusané lesní cestě, jemný diamantový vzorek na bocích podrží v zatáčkách i na štěrku nebo kamenité cestě. Ze začátku jsem se mimo asfalt pouštěl velmi opatrně, ale po několika zkušenostech v lehčím terénu jsem konstatoval, že za sucha Zaffiro prostě drží! Samozřejmě je nutné dobře volit stopu, ale není třeba se bát rychlé jízdy po kamenité cestě, hrubé šotolině nebo štěrku, i když vzorek má samozřejmě své limity, které se projeví hlavně po dešti na rozbahněném povrchu lesních cest. Za mokra se Zaffiro na asfaltu a šotolině chová velmi dobře, jízda je jistá i v prudších zatáčkách. Doposud jsem neměl jediný defekt a pláště opravdu nešetřím ani co do volby povrchu, ani stylu jízdy, smyky na šotolině si opravdu užívám.

Celkově hodnotím Vittoria Zaffiro jako skvělou volbu obutí „štěrkoletu“ pro letní, sušší období nebo celoroční pláště na „dojížděcí“ kolo či cestovní silničku. Jedinou nevýhodou je drátová patka a vyšší váha v ekonomické verzi. Pokud si ale raději připlatíte, Vittoria nabízí model Zaffiro Pro s kevlarovou patkou, nižší váhou a vyšším stupněm ochrany proti průrazu.

Vittoria Zaffiro                                                  Vittoria Zaffiro Pro

Rozměr: 32-622 (700 x 32c)                              Rozměr: 32-622 (700 x 32c)

Váha: 430g                                                        Váha: 310g

Patka: drát                                                         Patka: kevlar

Cena: od 300,- Kč                                             Cena: od 500,- Kč

Diskuse