Náš host 19. 6. 2023

Představení backcountry série, vhodné zejména do pořádného terénu a na celoodpružená kola zde na webu proběhlo již začátkem roku 2021. Na bližší test se, ale nedostalo a čas dozrál až teď. Konečně totiž byl prostor na to, ověsit celopéra a tyto brašny otestovat v pestrém terénu plném kořenů, kamenů a trailů několik dní za sebou. Malou rámovku Frame Pack už vám otestoval a popsal Dag nedávno, pojďme se tedy podívat na ten zbytek, který jsme měli upevněný na kolech.

Představení backcountry série, vhodné zejména do pořádného terénu a na celoodpružená kola zde na webu proběhlo již začátkem roku 2021. Na bližší test se, ale nedostalo a čas dozrál až teď. Konečně totiž byl prostor na to, ověsit celopéra a tyto brašny otestovat v pestrém terénu plném kořenů, kamenů a trailů několik dní za sebou. Malou rámovku Frame Pack už vám otestoval a popsal Dag nedávno, pojďme se tedy podívat na ten zbytek, který jsme měli upevněný na kolech.

Text a foto: Roman Bojda

 

Top Tube Pack

Brašna na horní rámovou trubku, o objemu 1 l, s uchycením pomocí suchých zipů a váhou 115 gramů. Co mě hned po vybalení praští do očí je kvalita zpracování a smysl pro detail. Ostatně, to platí pro všechny brašny aktuální Backcountry serie. Detailnější zkoumaní a nasazení na kolo mě v tom utvrdili. Top Tube Pack je kompletně svařovaná z Nylonu 420D a populárního X-Pac VX21, co zabezpečuje nepromokavost. Tak jak psal již ve zmíněném představení Dag, Apidura má opravdu stručný a jasný popis výrobního materiálu. Top Tube Pack má krytý pevný zip, žluté polstrování uvnitř, aby bylo všechno hezky vidět, s malou síťovanou kapsou pro nějakou tu organizaci drobností a oboustranně krytý vývod pro kabel.

Nasazení samotné je jednoduché, s kvalitě zpracovanými suchými zipy. Dva na rám a jeden kolem představce. Suché zipy jsou na brašně přidělané napevno, co může někdy dělat problém. Naštěstí jsou sucháče dostatečně dlouhé a zbytek můžete vždy ustřihnout. Pro optimální uchycení jsem v mém případě musel zvednout kokpit o jednu podložku. Zejména kvůli masivnímu představci RaceFace Turbine, který vozím na svým Stumpjumperu. Nic co by nešlo během chvíle přizpůsobit, ale nutně to znamená odchylku v řízení kola a dopady na celkový posed jezdce. Nevadí, uvidí se po pár dnech ježdění, říkám si.

Ani na čtvrtý den, jsem neshledal problém, holt jedna podložka zase není tak moc ale čtyři dny také ne 😊
Co se týče stability brašny, tak z té jsem byl unešený, držela na rámu v podstatě bezchybně. Vyplatí se ji ale nepřecpávat, to zejména kvůli zipu. On Vás ale docela tuhý nylon nepustí. Každopádně zvládne pojmout tyčinky a gely na dva dny minimálně. Ne však každou powerbanku, výška 10 cm, délka 23 cm a šířka 4,5 cm můžou být limitující.

Handlebar Pack

Testovaná 11 l varianta, s uchycením dvěma stahovacími pásky za řídítka a jedním za hlavu rámu.

Použité byli stejné materiály jako u výše zmíněné Top Tube Pack. Odolnost proti poškození a nepromokavost je zde opravdu namístě. Brašna působí robustním a zároveň lehkým dojmem. Zajímavé ne? 😊

Zvednutí představce pomohlo taky k lepšímu postavení vůči bovdenům, kdo má vnitřní vedení už na řídítkách je v klidu. Původně jsem byl vůči této brašně skeptický. Osobně používám raději harness systém. Ale nic se nemá zatracovat, než to vyzkoušíš. Hlavně když jsem poslední řídítkovou brašnu měl nasazenou někdy v roce 2018 a ani to nebyla Apidura.

Připevnění jde jak po drátkách, stahovací pásky jednoduše převlečeš přes přezku a utáhneš, zbytek pomocí gumičky schováš tak aby nikde nic netřepotalo. To samé platí u pásku kolem hlavy kola. Neutahuju ho moc, abych nekomprimoval příliš bovdeny, zároveň však dostatečně aby brašna nelítala nahoru a dolů. V terénu pak bylo nutné, někdy na třetí den, brašnu malinko dotáhnout jak na řídítkách, tak kolem hlavy. Jinak držela absolutně fenomenálně i při občasných skocích. Moc jsem ji taky nepřetížil. 11 l je na MTB bych řekl, tak akorát i pro dlouhé cesty. Opravdu nechcete vláčit kolo přes skály nebo jezdit technické traily s několika kily na řídítkách.

Já v ní měl ultralight péřový spacák a nějaké oblečení na spaní. Takže cca 1 kg plus váha brašny, která je hezkých 270 g. Kapacitu lze navíc navýšit dokoupením tzv. accesory pocket o kapacitě 4 l.

Musím uznat, že se inženýrům tato brašna povedla. Když hledáš lehké a jednoduché řešení, které toho hodně vydrží, si na správné adrese.

Dropper Seatpost Pack

Při nasazování brašen jsem si dělal poznámky, co mě upoutalo a zde u podsedlovky, jsem si zapsal tlustým písmem: Ten adaptér!

Pojďme na to, ale postupně. Podsedlová brašna na teleskopickou sedlovku, to není jednoduchá disciplína. Když brašnu jen tak zkušebně přiložím ke kolu, tak se mi hned na první pohled líbí jak drží vzpřímeně směrem nahoru. Tohle Apidura fakt umí, jednak je to použitým materiálem, již zmíněným nylonem, ale taky tím, jak rozumně je zkonstruovaná, aby byla možnost kontaktu se zadním kolem co nejmenší. Pro ideální uchycení na teleskopickou sedlovku je potřeba pořídit adaptér, který se prodává zvlášť. Díky němu přijdete o 35 mm zdvihu, brašna však lépe drží a eliminujete ty nepříjemné kontakty s pláštěm. Nasazení samotné na produktovém videu vypadá jako brnkačka. Dag mě však straší, že „počkej až budeš nasazovat ten adaptér, dej pak vědět 😊.“ Adaptér má být vhodný pro všechny typy teleskopů s vrchními průměry 25 mm nebo 26 mm, jen správně zvolíš tloušťku přiložené gumové podložky. Tyto dva průměry jsou typické pro sedlovky se spodním průměrem 30,9 mm, 31,8 mm a 34,9 mm. Gumovou podložku tedy nasazuji do adaptéru a snažím se to narvat na sedlovku, nejde. Ze zkušenosti s Revelate Vole, kde je taky vhodné použít adaptér, však vím, že je nutné ho malinko roztáhnout. Pro jistotu volám Dagovi a ten mě trochu škodolibě utvrzuje, že to tam mám prostě narvat a prý bacha na to krčení gumičky…No nebudu tady lhát, trvalo mi to asi půl hodiny, než jsem to tam dostal tak, abych byl spokojen. Nakonec jsem přišel na to, že je lepší přidržet gumičku na teleskopu a na ni nasadit adaptér. Pak tlakem zavřít dvířka a utáhnout pravý šroub, s tím, že levý musí být utažený ze začátku jen tak na půl. Hodně štěstí každému z vás.
Po tomto martýriu už se žádný problém nevyskytnul. Testovanou 6 l verzi, která váží 290 g už jednoduše pripevním ke kolu. Slouží k tomu dva stahovací pásky kolem lyžin sedla, převléct a zapnout klipsny. Stejně tak suchý zip kolem adaptéru. Vše dotáhnout a hotovo. Pevnost uchycení je fenomenální. Během jízdy samotné, o brašně vůbec nevím, tak se pozná správná podsedlovka, že jo. S naloženým bajkem moc běžně neskáču a většinu terénních nerovností jen přejíždím, tlumím a pumpuju, ale občasné poskočení jí nedělá problém. Škrtám o zadní kolo až poslední den, kdy se o to vlastně tak trochu snažím větší agresivitou na vytipovaném skoku z malého šutru na trailu. Bacha nebavíme se o nějakých metrových dropech apod. Na to ale brašna konstruovaná myslím nebyla, nikdo asi nepojede s naloženým kolem bikepacking po DH lajnách v bikeparcích 😊. Když by i jel, brašna by ho nezklamala, ostatně žádná z této série, jen je potřeba myslet na to, že větší komprese automaticky znamenají větší možnost kontaktu brašny se zadním kolem. Stejně tak příliš těžký náklad je nevýhodou. Prostě teleskopická sedlovka a bikepacking, to je něco za něco.
SHARE

support:
inzerce inzerce