Tomáš Teodosijev 21. 2. 2022

Lesovik je bájná východoslovanská bytost, která v podobě lesního démona chrání les mnohdy radikálním způsobem před vetřelci. Hamakáři ale také vědí, že se jedná o velmi zajímavého a progresivního polského výrobce outdoorových houpacích sítí a příslušenství k nim. Nutno přiznat, že značka Lesovik je u širší veřejnosti zatím poměrně neznámá, a je to trochu škoda, protože její hamaky vynikají spolehlivostí, kvalitou a velmi šetrnou výrobou, která je výsledkem pečlivé, dlouhodobé práce, ale také přesvědčení zakladatelů značky, jak se dá udržitelná výroba dělat. Na to vše už se ale zeptejme přímo Rafała Palowského, zakladatele značky Lesovik.

Lesovik je bájná východoslovanská bytost, která v podobě lesního démona chrání les mnohdy radikálním způsobem před vetřelci. Hamakáři ale také vědí, že se jedná o velmi zajímavého a progresivního polského výrobce outdoorových houpacích sítí a příslušenství k nim. Nutno přiznat, že značka Lesovik je u širší veřejnosti zatím poměrně neznámá, a je to trochu škoda, protože její hamaky vynikají spolehlivostí, kvalitou a velmi šetrnou výrobou, která je výsledkem pečlivé, dlouhodobé práce, ale také přesvědčení zakladatelů značky, jak se dá udržitelná výroba dělat. Na to vše už se ale zeptejme přímo Rafała Palowského, zakladatele značky Lesovik.
Lešij nebo také Lesovik od P. Dobrinina, 1906. Public Domain

Lešij nebo také Lesovik od P. Dobrinina, 1906. Public Domain

Ahoj, Rafale, předem ti děkujeme za to, že mohl tento rozhovor pro čtenáře bikepacking.cz vzniknout. Pojďme rovnou k první otázce. Jak jste vlastně přišli na název značky Lesovik?

Zdravím všechny! Děkuji za krásné představení a příležitost podělit se o pár postřehů.
Samotný název je prakticky prodloužením našeho osobního vztahu k přírodě. Podle slovanských legend byl Lešij/Lesovik spravedlivým soudcem chování člověka. Kdo vstoupil do lesa se zlými skutky na kontě nebo se zkaženým srdcem, byl rychle potrestán strážným bohem, který mu zamotal cestu, přivolal temné a bouřlivé počasí nebo na něj poštval smečku démonických vlků. Na druhou stranu ti s čistým a pokorným srdcem by se od Lešije dočkali odměny v podobě lesní mýtiny plné sladkých plodů, stali by se svědky zázraků přírody a eventuelně by prožili velmi příjemné chvíle. Přesně to jsme se (já a moje žena Gosia) osobně dozvěděli o přírodě. Pokaždé, když jsme neopatrně vyzvali horský průsmyk, museli jsme kvůli bouřce ustoupit, ale jakmile jsme cestovali s dostatečnou pokorou a opravdovým úžasem, vždy jsme měli štěstí a zažili radost, jako by nám na oplátku pomohla sama příroda. Tak jsme se rozhodli, že si Lešije vezmeme za svého strážce.

 

 

Bikepacking s hamakou v Polsku. Foto: @bushcraft.jack
Bikepacking s hamakou v Polsku. Foto: @bushcraft.jack
 

 

Měli jste s Gosiou už při zakládání společnosti jasnou představu, že chcete vyrábět hamaky?

Abych byl zcela upřímný, tak neměli. Vlastně jsme neměli žádný jasný plán. Hamaky byly zpočátku jen koníček, když jsem je začal šít během svých studentských let. Díky mému designérskému nutkání hledat větší efektivitu, lepší kvalitu se mé první návrhy hamak postupně vyvinuly v lehčí, pohodlnější a precizněji vyrobené. Důležité bylo, že jsem se zlepšoval. To období bylo zajímavé i v tom, že jsem zpočátku ani nevěděl, že kromě klasických hamak existují i outdoorové hamaky. Do toho pak přišli moji přátelé a pak přátelé mých přátel a všichni mě najednou začali žádat, abych jim taky vyrobil outdoorovou hamaku. To byl asi ten moment, který nás s Gosiou přivedl ke zjištění, že pokud kempování s hamakou vyhovuje mým přátelům a dalším lidem, tak to bude asi dobré univerzální a praktické řešení. Řekl bych, že to pro nás bylo znamení, že bychom měli ten krok udělat a rozjet oficiálně výrobu. A to se také nakonec i stalo.

2012 – Táboření na útesech v Črni Kal ve Slovinsku. Fotografie je ze dne, kdy se Rafal a Gosia rozhodli uvést Lesovik do života.
2012 – Táboření na útesech v Črni Kal ve Slovinsku. Fotografie je ze dne, kdy se Rafal a Gosia rozhodli uvést Lesovik do života.

 

Lidé žasli nad tím, že houpací síť může být dostatečně lehká, ale už vůbec nevěřili, že také unese 250+ kg zátěže.

 

 

Jaký jste měli ohlas po uvedení vaší první hamaky pod značkou Lesovik? Byli lidé v Polsku vůbec připraveni na něco jiného než stan?

Naší první oficiální hamakou byl DUCH. Jedná se mimochodem o stejný model, který vyrábíme dodnes s malými změnami v materiálech u zavěšení. V době uvedení DUCHa v roce 2013 hamaky na polském outdoorovém trhu prakticky neexistovaly. K dostání byly hamaky od Ticket To The Moon, ale ne v kontextu woodcampingu. Tehdy byly hamaky na polském trhu považovány za doplněk pro volný čas, rozhodně ne jako alternativa ke stanu. V té tobě dělala své první krůčky také společnost DD Hammocks, ale většinou se distribuovala prostřednictvím fór. První dojmy byly spíše nadšené. Lidé žasli nad tím, že houpací síť může být dostatečně lehká, ale už vůbec nevěřili, že také unese 250+ kg zátěže. Dále je velmi mátla velikost sbaleného produktu. Vzpomínám si, jak se se mnou sešel jeden zákazník, aby si vyzvedl svou objednávku, a jakmile jsem mu předal zabalený DUCH, jenom na mě zíral a ptal se, kde je ta hamaka. Myslel si, že jsem mu dal pouze závěsný systém. 🙂

A jestli byli lidé připraveni na něco jiného než stan? Ano i ne. Na jednu stranu byl faktor „mít něco úplně jiného“ lákavý, ale na druhou stranu síla zvyku (zvyklost používat stany) způsobila, že pokrok byl velmi pomalý. Byli jsme schopni hamaky prodávat hlavně díky našim osobním zkušenostem a pak díky doporučení našich přátel. Jen tak byli lidé schopni vnímat hamaky jako alternativu ke stanu.

2013 - První veřejné představení hamaky Duch během studentského prázdninového týdne na univerzitě, kde Rafal tehdy studoval.

2013 – První veřejné představení hamaky DUCH proběhlo během studentského prázdninového týdne. Stalo se tak na univerzitě, kde Rafal tehdy studoval.

2013 – První oficiální bushcraftová akce „Camp In The Trees“, kde Lesovik postavil hamakový tábor pro deset lidí. Tábor byl zavěšen od dvou do pěti metrů vysoko v bažinách Kampinoského národního parku.
2013 – První oficiální bushcraftová akce „Camp In The Trees“, kde Lesovik postavil hamakový tábor pro deset lidí. Tábor byl zavěšen od dvou do pěti metrů vysoko v bažinách Kampinoského národního parku.

 

Nechci burcovat trhy masivně placenou propagací. Je to stejné, jako když nechci rychle a agresivně zdolat horský průsmyk, protože příliš velké ambice tě mohou snadno srazit na dno.

 

 

Zdá se, že Lesovik už ovšem začíná být vnímán jako jedna z renomovaných evropských značek. Alespoň v některých zemích západní Evropy je o vás docela slyšet. Jak to vidíš ty? V čem si myslíš, že Lesovik uspěl, a kde naopak máte ještě hodně práce před sebou?

Vždycky mě překvapí, když slyším, že Lesovik je známý i mimo Polsko. Tady v naší zemi je situace jasná: máme docela dobré pokrytí. Jsme přítomni v některých outdoorových časopisech, na letních festivalech, největší outdoorové obchody prodávají naše výrobky a diskutuje se o nás v mnoha facebookových skupinách. Ale nemohu si být plně vědom toho, co se děje mimo Polsko. Takové zprávy mě vždycky potěší, zvlášť když pocházejí od uživatelů. Myslím, že je to velmi pozitivní, protože je to organický, přirozený způsob šíření povědomí o značce. Nechci burcovat trhy masivně placenou propagací. Je to stejné, jako když nechci rychle a agresivně zdolat horský průsmyk, protože příliš velké ambice tě mohou snadno srazit na dno.

Náš největší mezinárodní úspěch pochází z Dánska (kde jsme uzavřeli smlouvu s naším prvním velkým maloobchodním partnerem) a Nizozemska (kde jediný člověk, vedoucího školy Tikaani Outdoor, zdvojnásobuje prodeje každou sezónu). Nyní se chceme více rozvinout také v Česku, Slovinsku, Německu a Švédsku. Mimochodem u vás v České republice se začíná slibně rozbíhat spolupráce s obchodem nalehko.com, který má od letošního roku 2022 v nabídce naší kompletní nabídku.

Španělsko, jak ho prožila cyklistka a cestovatelka @samisauri. Za zmínku stojí, že na fotografii je nejlehčí hamaka SUL včetně péřového zateplení OTUL Air, které bylo vyvinuto ve spolupráci s další polskou značkou PAJAK.

Španělsko, jak ho prožila cyklistka a cestovatelka @samisauri. Za zmínku stojí, že na fotografii je nejlehčí hamaka SUL včetně péřového zateplení OTUL Air, které bylo vyvinuto ve spolupráci s další polskou značkou PAJAK.

Léto v podání nejrychlejší ženy Race Through Poland 2018 @iza.jedzie. Foto: @marys_marcepan

Léto v podání nejrychlejší ženy Race Through Poland 2018 @iza.jedzie. Foto: @marys_marcepan

2015 - Lesovik crew ve Švédsku.
2015 – Lesovik crew ve Švédsku.
Mike Hollkamp z Nizozemska, majitel školy Tikaani Outdoor.

Mike Hollkamp z Nizozemska, majitel školy Tikaani Outdoor.

Portugalsko, jak ho na náladovém snímku zachytil polský dálkový cyklista a bikepacker @marys_marcepan
Portugalsko, jak ho na náladovém snímku zachytil polský dálkový cyklista a bikepacker @marys_marcepan

 

 

Tak to je skvělé, přejeme, aby to vyšlo. Rafale, kdo u vás v Lesoviku stojí za výběrem barev? Musím uznat, že odstíny zelená oliva, baltská modrá nebo borovicová jantarová vypadají velmi svěže, a přitom jako by do přírody patřily od nepaměti. Je dobré občas vidět také něco jiného než tradiční kamufláž.

Děkuji, jsem moc vděčný, že to slyším. Navzdory našemu zázemí v survival/vojenském stylu (v počátečních letech jsem se inspiroval přebytky vojenské výstroje) jsem chtěl do výrobků Lesovik zahrnout více radosti, a to opravdu nejde, když jste omezeni jen olivovou, hnědou a černou. 🙂 Veškerá designérská práce je v mých rukou (s výjimkou projektu LAB, kde experimentální výrobky vyvíjí skvělý designér Andrzej Ambroz). Snažím se manévrovat někde mezi klidnými, přírodními barvami. Jde mi o zachování živosti emocí, které můžeme cítit, když vyjdeme ven a svobodně žijeme. Nechceme „uřvané“ neonové barvy, které by kontrastovaly s okolní přírodou. Pro náš aktuální výběr barev jsme se v roce 2019 vydali na inspirativní cestu do Estonska a navštívili ostrov Hiiumaa. Tato cesta nás velmi poznamenala – v dobrém slova smyslu. Tam jsme se rozhodli pro baltskou modř a borovicovou jantarovou. A olivově zelená? To je dědictví z našich začátků, ale je už dokonale vyvážená. Není to ani „neonová“, ani tlumená zelená.

 
 
Tři barvy Lesoviku - modrá baltská, jantarová borovice, olivově zelená.

Tři barvy Lesoviku – modrá baltská, jantarová borovice, olivově zelená.

Mohu prozradit, že v současné době probíhá proces výběru barev pro rok 2023. Vzhledem k tomu, že to bude desáté výročí vzniku společnosti, tak bych touto cestou rád vzdal úctu naší historii a našim kořenům. Hlavní inspiraci čerpám v polských Beskydech, odkud pocházím. Druhou inspirační oblastí jsou naše rané pokusy o uvedení více „odvážných“ barev na trh ovlivněné survival vojenskou tematikou.

 

Andrzej Ambroz a jeho LAB project.

Andrzej Ambroz a jeho LAB project.

Porovnání efektivity dvou různých systémů balení houpací sítě a času stráveného zavěšením a sestavením stejné sady zabalené do LARVY.

 
 
Lesovik LAB Project - první nákres futrálu LARVA, který pojme celý hamakový set včetně zateplení.

Lesovik LAB Project – první nákres futrálu LARVA, který pojme celý hamakový set včetně zateplení.

Andrzej Ambroz ukazuje alternativní použití LARVY. No, nekupte to. :-)

Andrzej Ambroz ukazuje alternativní použití LARVY. No, nekupte to. 🙂

Lesovik LAB Project - LARVA.

Lesovik LAB Project – LARVA.

Lesovik LAB Project - LARVA.

Lesovik LAB Project – LARVA.

A já toho mám prostě dost, stejně jako nesnáším toxickou maskulinitu a feminitu, kult macho, šovinismus a sexismus, tolik přítomné v určitých komunitách. To jsou hlavní důvody, proč jsme se v Lesoviku rozhodli nabídnout tuto speciální edici houpací sítě DUCH Rainbow Pride. získané prostředky jsme věnovali na kampaň proti homofobii.

 

 

Na vašich webových stránkách je nyní možné objednat limitovanou edici houpací sítě DUCH Rainbow Pride, která odkazuje ke komunitě LGBT. Co vás k tomuto nápadu přivedlo?

V posledních letech se situace LGBT komunity v Polsku stále zhoršuje. Naše země je hodnocena jako nejméně LGBT přátelská (nebo v tomto případě: nejvíce LGBT antagonistická) ze všech zemí EU. Zde si dovolím citovat přímo Miroslavu Makuchowskou, místopředsedkyni Kampaně proti homofobii: „Během několika málo let předchozí pozitivní trend rostoucí akceptace zcela převrátila rozšířená agresivní homo a transfobní propaganda. Pozorované změny jsou zničujícím důsledkem veřejného potírání LGBT lidí pravicovými politiky během poslední volební kampaně, kterým asistovaly radikální duchovní a fundamentalistické organizace. V důsledku toho se stále častěji setkáváme s depresemi, násilím a vyloučením, které nám výrazně ztěžují fungování v daném prostředí.“
Za druhé, z vlastní zkušenosti a pozorování víme, že napříč diskusními skupinami a během živých setkání se šíří nepředstavitelná míra nenávisti, někdy maskované jako „pouhé vtipy“.
A já toho mám prostě dost, stejně jako nesnáším toxickou maskulinitu a feminitu, kult macho, šovinismus a sexismus, tolik přítomné v určitých komunitách. To jsou hlavní důvody, proč jsme se v Lesoviku rozhodli nabídnout tuto speciální edici houpací sítě DUCH Rainbow Pride. získané prostředky jsme věnovali na kampaň proti homofobii.

Lesovik DUCH Rainbow Pride

Vydání limitované verze hamaky Lesovik DUCH Rainbow Pride proběhlo v rámci Měsíce hrdosti a byla to vůbec první akce polské outdoorové značky, která se přímo odhodlala podpořit LGBT komunitu v Polsku!
Ti, kteří se zajímají o podrobnosti studie o problémech polské LGBTA komunity z let 2019 – 2020, se mohou podívat do nejnovější polské zprávy.

Lesovik DUCH Rainbow Pride
Lesovik DUCH Rainbow Pride hammock.
Lesovik DUCH Rainbow Pride
Lesovik DUCH Rainbow Pride hammock.

 

 

Kromě standardních hamak se zaměřuje Lesovik také na komunitu ultralight nadšenců, kde konkrétně nabízíte houpací síť SUL. Co bys o ní řekl a jak podle tebe obstojí v konkurenci?

Ultralight je přirozenou volbou, pokud jsou ambice jet daleko a rychle. Když se například účastním ultradálkového závodu, pak každých 100 g odpovídá jednomu plně výživnému jídlu. Tj. při dálkové pěší turistice se denní hodnota výživného jídla pohybuje okolo 500 g. Některé trasy, které jsem v životě zdolal, by bylo prakticky nemožné překonat, kdybych je absolvoval s těžkotonážními řešeními. Například švédský trek Kungsleden nebo španělský ultragravel závod Badlands.

Naší ultralight hamakou je SUL (a jeho předchůdce UL2): je to nejlehčí, ale ne „hloupě lehká“ houpací síť na světě, kterou jsme navíc schopni nabídnout za použití cenově dostupných materiálů a technologií, a tím ji učinit dostupnou pro všechny. Tím „hloupě lehká“ narážím hlavně na nekalé praktiky na trhu, kdy některé z největších značek klamaly zákazníky houpacími sítěmi o hmotnosti 120 g, ale této hmotnosti bylo dosaženo doslova zkrácením houpací sítě na nepoužitelné rozměry (například první Monolite STS hamaka byla dlouhá jen 240 cm a značka „zapomněla“ zahrnout závěsný systém, který navyšoval váhu téměř na 400 g), nebo výběrem látky, která by se dala použít nanejvýš na spacáky. Takže je tu SUL: houpací síť plné velikosti o rozměrech 300×145 cm, vyrobená ze superprodyšné tkaniny z kontinuálních vláken zvaných Monofil a s kompletním závěsným systémem Whoopie Slings, včetně 20 mm širokých stromových smyček a hliníkových kolíků místo standardních karabin. To byla mimochodem nejrozumnější volba, jakou jsem mohl učinit. Mohl jsem samozřejmě použít popruhy Dyneema a titanové doplňky, ale pak by se cena vyšplhala šíleně vysoko. A to jsem nechtěl.

Lesovik SUL – v roce 2021 jedna z nejlehčích hamak na světě.

Lesovik SUL – v roce 2021 jedna z nejlehčích hamak na světě.

 

Můj vlastní polský překlad slova „ridgeline“ („cięciwa“ – tětiva), který tehdy vůbec neměl srovnatelný překlad, je nyní široce používán a přijímán jako standardní terminologie.

 

 

Rafale, v nabídce vašich hamak stojí na pomyslném vrcholu zcela určitě hamaka DRAKA. Jak probíhal její vývoj a doporučil bys ji také pro celoroční cestování?

Na DRAKU jsem osobně hrdý díky její vynikající ergonomii, pečlivě vybraným detailům a prvotřídně provedenému šití. DRAKA je kompletní systém, který uživateli nabízí téměř vše, co by mohl od houpací sítě požadovat. Látka je prodyšná, prakticky se nevytahuje a prostor pro spaní je velmi široký. Moskytiéra je zakončena oboustranným odnímatelným zipem vyrobeným na zakázku. V době, kdy jsme DRAKU uvedli na trh, to byla jediná houpací síť s plně odnímatelnou moskytiérou v Polsku. Od roku 2018 DRAKU neustále vyvíjíme, ale většinou se jedná o drobné aktualizace, jako je změna úhlů bočního stahování, výběr účinnějších elastických šňůr nebo správných barev plastových prvků pro lepší použitelnost. Věř, že existuje dlouhý seznam drobných detailů, které v součtu vytvářejí skvělý výrobek, ale to je materiál na celý nový článek.

Ano, tuto houpací síť bych doporučil na celoroční výlety. Je to osobní oáza klidu a pohodlí po dlouhé jízdě a můžeš mi věřit, že DRAKU používám i já na svých nezávodních ultradálkových bikepacking cestách, jako bylo zdolání trasy Lotyšsko-Estonsko a zpět za 6 dní loni v létě. S používáním této houpací sítě jsem neměl nikdy žádné problémy, nevyskytla se jediná překážka a zážitek byl bezproblémový i po 260 km dlouhé jízdě během jednoho dne. Dokážeš si asi představit míru mé únavy a byl jsem opravdu rád, že DRAKA byla po celou dobu mým přítelem.

Moje osobní sestava pro nezávodní bikepacking je DRAKA + HEKSA + LARVA + HUBA + OTUL Lite. Tak jezdím nejčastěji.

Vlajková loď společnosti Lesovik - hamaka DRAKA.

Vlajková loď společnosti Lesovik – hamaka DRAKA.

Můj vlastní setup při cestě po Estonsku.
Můj vlastní setup při cestě po Estonsku.
Můj gravel zhruba po 700 km Estonskem.
Můj gravel zhruba po 700 km Estonskem.
Cestou zpět domů překračuji hranici mezi Litvou a Estonskem.
Cestou zpět domů překračuji hranici mezi Litvou a Estonskem.

 

Ale je tu ještě jeden výrobek, který bych rád zmínil v souvislosti s Lesovikem a který je rozhodně něčím výjimečný. Ačkoli by se mohlo zdát, že na základním syntetickém zateplení hamaky už dnes není nic zvláštního, tak to byl právě Lesovik, kdo v roce 2015 reálně uvedl na polský trh novinku a dnes už standard v podobě zateplení OTUL pro hamaky. Krátce po uvedení se u nás v Polsku dokonce trvale uchytil výraz „otul“ jako označení pro jakékoliv zateplení i od jiných výrobců. Tím ale náš přímý vliv na trh ještě nekončí. Můj vlastní polský překlad slova „ridgeline“ („cięciwa“ – tětiva), který tehdy vůbec neměl srovnatelný překlad, je nyní široce používán a přijímán jako standardní terminologie. Lesovik byl také i první značkou, která představila splétání vlákna Dyneema široké veřejnosti.

První prototyp zateplení hamaky - OTUL

První prototyp zateplení OTUL.

 
 
První prototyp zateplení OTUL.
První produkční verze zateplení OTUL.
Alternativní způsob použití u prvních verzí zateplení OTUL.

Alternativní způsob použití u prvních verzí zateplení OTUL.

 

 

Rád bych navázal na obě předchozí otázky. Jakou kompletní sestavu houpací sítě a plachty bys doporučil pro ultralight závody?

Pro ultradálkový cyklistický závod volím vždy SUL (300 g) + HEKSA (505 g) + nafukovací karimatku místo underquiltu. Karimatku beru, protože v některých etapách není možnost hamaku zavěsit. Jinými slovy, beru jen mininum pro stále ještě pohodlný spánek. Pokud jste si jisti možností zavěšení hamaky a nezávodíte, tak je rozhodně lepší používat zateplení OTUL Air (350 g) a karimatku naopak nechat doma.

2021 - Test hamaky SUL v pražské Divoké Šárce.
2021 – Test hamaky SUL v pražské Divoké Šárce.

Spolupracujete při vývoji svých produktů také s jinými společnostmi?

Ano, líbí se mi myšlenka spojit znalosti a zkušenosti a vytvořit něco nového. Použitím toho nejlepšího ze dvou společností můžeme dosáhnout něčeho naprosto nedosažitelného, kdybychom pracovali sami. Nemyslím si, že je moudré snažit se znovu vynalézt kolo, když váš kamarád vede společnost vyrábějící vysoce výkonná závodní kola. 🙂 Přesně z tohoto důvodu jsem před pár lety požádal naše přátele z PAJAKu o spolupráci na vývoji péřového zateplení OTUL Air. Znal jsem je léta a byl jsem si vědom toho, jak moc času, testování a úsilí je potřeba, než se vytvoří precizní a funkční zateplení.

Spolupráce se společností PAJAK je ale jen jedním z příkladů. V nejbližší době plánujeme představit další projekty spolupráce, které již probíhají, ale kvůli interním dohodám nemohu prozradit podrobnosti některých z nich. Co mohu prozradit, je to, že budeme rozjíždět hodně kreativní projekt. Má to tak trochu souvislost s mými posledními roky, kdy se seznamuji s úžasnými tatérskými a ilustrátorskými umělci, se kterými jsme se rychle spřátelili. Vzpomínáš, jak jsem na začátku rozhovoru zmínil svou designérskou touhu něco vytvořit? Tak teď si představ čtyři designéry, které spojuje stejný cit pro přírodu. Nechte se překvapit.

 

Lesovik DUCH vybavený péřovým zateplením OTUL Air.

Lesovik DUCH vybavený péřovým zateplením OTUL Air.

 
 

 

 

Tak ještě vydržet to čekání, to budou zase nervy. 🙂 Kromě designu mě osobně u Lesoviku zaujala také vysoká kvalita řemeslného zpracování vašich hamak. Je to vidět například na šití, které je podle mého názoru na vynikající úrovni. Jak vlastně kontrolujete kvalitu svých výrobků?

Zaprvé zaměstnávám ve výrobě lidí, ke kterým mám obrovskou důvěru. Naši hlavní vedoucí výroby jsou Marek Tatulinski a Joanna Tatulinska. Oba mají dlouholeté zkušenosti s technologií šití, řízením a vedením celého výrobního procesu. Prostě vědí, jak vybrat kvalifikovaného pracovníka, udržet ho spokojeného a očekávat na oplátku vynikající kvalitu. Naše výrobky se vyrábějí výhradně v Polsku ve čtyřech různých šicích závodech a základem každého z nich je osobní kontakt. Nikdo ze zaměstnanců není jen číslo v rozpisu. Jsme vzájemně komunikující lidé, kteří si velmi důvěřují a uvědomují si, že je vlastně naším společným zájmem dodávat dobrou kvalitu, což vede k získání důvěry zákazníka, která se všem vrací v podobě větší poptávky. Poctivá práce je ten skutečný zisk pro Lesovik, protože jen tak dokážete udržet kvalitu.

Druhou linií je fáze kompletace, kterou si také zajišťujeme sami. DRAKA je zrovna dobrým příkladem, protože závěsný systém musí být do DRAKY ručně instalován, což znamená, že každý kus nám přistane před zabalením na stole. I DRAKA, kterou testuješ u sebe v redakci, prošla mýma rukama 🙂

Pracujeme sice v napjatém a poměrně krátkém výrobním harmonogramu, ale protože denně evidujeme šarže výrobků, může být reakce na případnou poruchu kvality, jakmile se vyskytne, rychlá a přímá.

Pan Marek Tatulinski při utěsňování švů.

Pan Marek Tatulinski při utěsňování švů.

Paní Joanna Tatulinska dohlíží na švadleny.
Paní Joanna Tatulinska dohlíží na švadleny.
Švadleny při výrobě tarpů Lesovik.

Švadleny při výrobě tarpů Lesovik.

 

Naopak dovoz hotových výrobků z druhého kontinentu spotřebuje více energie a má větší dopad na životní prostředí, než dovoz pouze materiálu.

 

 

Už jsi zmínil, že Lesovik má výrobu výhradně v Polsku. Proč jste se rozhodli jít touto složitější cestou? Nebylo by lepší mít sídlo v Evropě a výrobu v některé z asijských zemí, jak je zvykem u některých výrobců?

Dobře, že jsi mi tuto otázku položil, osobně si myslím, že je hodně důležitá. Jsem přesvědčený, že lokální výroba přináší řadu výhod. Například dokážeme být pružnější, pokud jde o počty a harmonogram – mohu střídat výrobní plány týdně nebo dokonce denně. Nejsme ani omezeni minimálními objednacími množstvími (MOQ) a dodacími lhůtami, protože některé výrobky bychom ani nemohly nikdy uvést na trh, kdybychom měli 500 MOQ a 6 měsíců dodací lhůty. Vím, že máme lokálního ducha – stačí, když se podíváte na výrobek Lesovik, a doslova cítíte, že je jedinečný.

Výroba založená v Asii bude naopak vypadat stejně jako ostatní značky (vezměte si hamaku TTTM, ENO nebo AMAZONAS a zkuste mezi nimi najít jediný rozdíl). Pak tu máme ekonomický partikularismus, kdy je naší snahou podporovat místní pracovníky a ekonomiku, protože více finančních prostředků pak zůstává v Polsku/EU. Lokální výroba je také šetrnější k životnímu prostředí. Naopak dovoz hotových výrobků z druhého kontinentu spotřebuje více energie a má větší dopad na životní prostředí, než dovoz pouze materiálu. Jsme také odolnější vůči dopadům covidu – ačkoli jsme se špatně vyrovnali s vyššími cenami a zpožděním dodávek (některé až 7 týdnů v době vysoké výroby). Stálé dodávky jsme ale dokázali udržet a stejně tak stálou výrobu (žádné snižování počtu zaměstnanců nenastalo!). I v covidové době dokážeme dodávat výrobky téměř dokonale včas, k velké spokojenosti našich partnerů a zákazníků. A jako poslední věc bych chtěl říci, že trh se aktuálně velmi mění. Společnosti sídlící v EU získávají větší důvěru a někdy jsou potenciální partneři překvapeni, že kvalitní výrobky jako Lesovik se skutečně vyrábějí v Polsku. Ale nejdůležitější důvod je velmi osobní: cítím, že firma je skutečně naše.

Občas se musíme zapojit i my.

Občas se musíme zapojit i my.

 
 
Přítomnost polské vlajky dává jasně najevo, že výrobek pochází z EU, což se ve světě dováženého zboží vidí jen zřídka.

Přítomnost polské vlajky dává jasně najevo, že výrobek pochází z EU, což se ve světě dováženého zboží vidí jen zřídka.

 

 

A jaké jsou plány s Lesovikem do budoucna? Na co se můžeme těšit?

Můžete si být jisti, že zachováme stejného ducha základní identity společnosti Lesovik. Budeme pokračovat v myšlence přiblížit lidem přírodu co nejpohodlnějším způsobem tím, že podpoříme jejich zážitky kvalitními, dobře promyšlenými i provedenými výrobky, a zachováme si naši vzdělávací roli. Chceme zachovat stejné vyvážené tempo našeho rozvoje, založené na organickém růstu bez spěchu. Zůstaneme našim fanouškům a zákazníkům věrní a vstřícní.
Pokud jde o konkrétní výrobky, nemohu toho nyní říci mnoho, abychom nepřeháněli. Plány jsou a probíhají určité procesy, které se zdají být slibné, jak z hlediska designu (barvy, vzory), tak z hlediska technologií (postupně se obracíme k recyklovaným materiálům, tkaninám a obalům).

A jak už jsem zmínil, blížíme se k desátému výročí založení společnosti Lesovik. To nastane v roce 2023, kdy plánujeme pozvat naše fanoušky a příznivce na LESOVISKO, lesní festival pod širým nebem, který bude pokračováním kempu k našemu pátému výročí, který jsme uspořádali v roce 2018. Už teď cítím, jak se mezi stromy line hudba, jako by tlukoucí srdce lesa zvalo všechny, aby se vydali do přírody.

 

 

Rafale, ještě jednou za redakci Bikepacking.cz děkuji, že sis udělal čas na tento rozhovor, a přeji tobě i Lesoviku, aby se vám splnily všechny plány, o kterých jsi mluvil. Možná se nakonec setkáme osobně na vašem výročí.

Moc děkuji za rozhovor! Nějaký tábor nebo výlet s přespáním na kole by byl krásnou příležitostí, jak se s vámi podělit o další postřehy.

SHARE

support:
inzerce inzerce