Náš host 14. 7. 2025

Nejsem zkušený recenzent kol, ale rád bych se s Vámi podělil o roční zkušenost s najetými 4.000 km a užíváním mého prvního gravelu.

Nejsem zkušený recenzent kol, ale rád bych se s Vámi podělil o roční zkušenost s najetými 4.000 km a užíváním mého prvního gravelu.

Text a foto: Milan Mihalčin

Před třemi lety jsem se opět začal víc věnovat jízdě na kole, potřeboval jsem si čistit hlavu a kolo byla jasná volba. Ovšem po prvních pokusech na silnici i MTB jsem se nadchnul pro „štěrkové“ cesty a objevování okolí mého domova, kde již 15 let žiji a dosud nebyl moc čas se věnovat průzkumu blízkého okolí. Zároveň jsem narazil na bikepackery a to mne uchvátilo. Rozpomněl jsem se na dobu před 25 lety, kdy jsme na našich ocelových horácích brašnami na nosiči s batohem na zádech vyráželi na vícedenní putování po ČR.

První potíž, která nastala byla kolo. Měl jsem svoji starou městskou hliníkovou silničku, ale ta není na štěrk ani putování moc použitelná, přestavba by byla drahá, nespíš hodně kompromisní a nikdy jsem žádné kolo nestavěl. Nechtěl jsem hodiny studovat vše co je k dispozici, co můžu a nemůžu použít. Chtěl jsem hned jezdit.

Nakonec padla volba na hotové kolo a jelikož pár kamarádů má různá kola Canyon a jsem měl možnost se svézt i se doptat na nějaké zkušnosti. Vybíral jsem hodně dlouho, ale když jsem v lednu 2024 viděl super cenu na Canyon Grizl CF SL 6 ASX, tak volba byla jasná.

Kolo přišlo během týdne, jak asi u canyonu je zvykem vše dobře zabaleno, návod na sestavení krásně popsán i s videem, seřízení nebylo nutné. Překvapila mě váha 9.7 kg a barva, dried tomato je opravdu krásná., ale jsou na ni ihned vidět všechny poškození i škrábance. Elektrické řazení je fajn, trochu mě potrápilo propojení do aplikace v telefonu od SRAM, ale nakonec vše dopadlo dle spokojenosti.

Nové kolo jezdí pěkně, první dny i kilometry není většinou co vytknout, člověk si zvyká a je nadšen ze všeho. Nejsem velký polykač kilometrů, ale už po cca 250 km jsem zjistil, že neumím žít s dodávaným sedlem Selle Italia Model X. Tohle bych asi nikdy neoseděl a nechtělo se mi trápit na dlouhých cestách. Volba padla na osvědčená sedla Brooks, konkrétně typ C 17 carved z přírodního kaučuku, o kůži bych byl líný se starat na cestách.

Geometrii kola objektivně hodnotit nemůžu, nemám tolik zkušeností, ale po roce užívání a několika bikepackinngovcých akcích bych možná volil větší. Měřím 178 cm a bral jsem velikost M, podle tabulek na webu. Kolo je skvěle ovladatelné v horším terénu, ale přijde mi, že na delší cesty by bylo větší o něco pohodlnější. Také mi přijde, že je méně místa na naložení, ale to je možná naopak dobře.

Celý kokpit je díky elektrickému řazení jednoduchý a je tam dostatek místa na upnutí brašny, světla i cyklopočítače, ale pořád jsem se nerozhodnul zda přehodit řídítka za širší. Grizl je osazen Canyon HB0064 Ergo o šířce 440 mm. Na běžné ježdění jsou fajn, ale pokud tam nakládám brašnu, musím tubus důkladně zabalit. Původní omotávku Canyon Ergospeed Gel jsem vyměnil po několika měsících, z výroby nebyla moc dobře utažená, začínala se drolit a podařilo se mi při pádu potrhat. Použil jsem běžnou černou Ergon BT Gravel.

Řazení SRAM Apex XPLR AXS funguje velmi dobře a přesně, ovšem baterka mne, ale během roku několikrát vypekla. Vydrží při mém stylu jízdy cca 800 km, a po spárování s aplikací a také s garminem ukazuje aktuální stav nabití. Upozorňuje na nízký stav ale dost často „umře“ z nenadání. Mám nyní tři kusy a dělají to všechny. Podle zkušeností ostatních i informací od servisáků je to asi běžný jev daný vnější teplotou, intenzitou použití atd. Doporučením je mít stále jednu v brašně. Jednou za čas je nutnost je v aplikaci udělat micro adjustment. Ale není to nic náročného a pro nás, kdo nemáme rádi skřípání to jde rychle i za jízdy. 

Na některých vícedenních akcích dostalo kolo opravdu zabrat, přehazovačka schytala i dost slušných ran a vše přežilo bez úhony. Nyní jsem po roce a 4.000 km měnil původní řetěz  SRAM Apex 12s, asi by ještě něco najel, ale nejsem nejlehčí cyklista a docela jsem ho vytahal, a celá výměna s použitím aplikace a seřízením na stojanu byla rychlá a intuitivní. Baterky v pákách vydrželi taky celý rok a vyměnil jsem je preventivně.

Grizl je osazen z výroby plášti Schwalbe G-One Bite Performance 45mm, ujel jsem na nich 2.500 km, neurazí, pěkné drží v terénu a na silnici nehučí, ale na asfaltu v zatáčkách jsem si moc jistý nebyl. Naložené kolo na nich jede svižně, ovšem dost rychle se sjel střed běhounu, opět asi dané mou vahou. Na doporučení Daga jsem koupil Goodyear county, které mají střed běhounu víc uzpůsobený na tvrdý povrch po kterém často jezdím a zatím po více jak 2.000 km drží dobře.

Montážních bodů na kole je pro brašny na bikepacking opravdu hodně, každý si vybere. Řídítka jak píši výše jsou užší a zabalit vak je potřeba opravdu důkladně aby nepřekážel při řízení. Na přední vidlici jsem párkrát pověsil brašny, ale chce je to mít opravdu vyvážené mezi sebou a je nutné počítat s výrazně horší ovladatelností, určitě by to vyřešila ta širší řídítka. V rámu jsou celkem tři montážní body pro bidony. Na spodní rámové trubce mám uchycen nakonec jen držák pro AirTag, protože při velikosti kola M a použití v lehkém terénu jsem vše ostatní ztrácel. Cokoli pověšené je opravdu velmi nízko nad zemí.  Na horní rámové trubce využivám originální brašničku Apidura X Canyon Top Tube Pack a díky své konstrukci je opravdu dobře řešená, odolná běžnému dešti a nečistotám. Podsedlovka a její upnutí je klasika od Accepac, upnutí za sedlovku. Sedlovku jsem olepil elektrikářskou páskou, její lak je moc hladký a sedlovka po ni klouzala. Díky sklonu zadní stavby se dá použít garmin radar i bez nějakého speciálního držáku, drží gumičkou na místě a funguje bez omezení.

Kolo jako celek po roce používání bych doporučil všem kdo chtějí univerzální putovní kolo jak okolo komína, tak na delší cesty. Karbon mi přijde opravdu měkčí a pohodlnější proti předchozímu hliníku. Ujel jsem za ten rok asi 4.000 km, byl na několika vícedenních akcích, více či méně naložen a vždy bez zásadních komplikací. Servis kola není náročný a zručný cyklista ho zvládne sám doma. Cena, kterou za toto kolo Canyon chce je dle mého velmi příznivá a pokud využijete nějaké další vouchery a možné slevové akce, dostanete se na velmi zajímavou částku.

Pozitiva
  • váha
  • jednoduchost montáže a údržby
  • elektrické řazení
Negativa
  • originální sedlo
  • barva se snadno poškodí

Hmotnost
9,7 kg

Materiál
Karbon

SHARE
  • 9,7 kg
  • Karbon

support:
inzerce inzerce