Dag Raška 19. 11. 2018

Ani gravel, ani ocelák, ani silnička, tak co to vlastně je? Cutthroat je něco mezi Fargem a Warbirdem. Fargo je čistokrevný bikepackingový ocelák a Warbird zase čistokrevný závodní gravel. Salsa vzala z obou těchto kol a vznikl Cutthroat. Kolo primárně určené pro vytrvalostní závody jako je Great Divide, Italy Divide, French Divide a mnoho dalších dividů.

Ani gravel, ani ocelák, ani silnička, tak co to vlastně je? Cutthroat je něco mezi Fargem a Warbirdem. Fargo je čistokrevný bikepackingový ocelák a Warbird zase čistokrevný závodní gravel. Salsa vzala z obou těchto kol a vznikl Cutthroat. Kolo primárně určené pro vytrvalostní závody jako je Great Divide, Italy Divide, French Divide a mnoho dalších dividů.

Tato recenze se mi nebude psát lehce. Je těžké psát recenzi na kolo, o kterém vím, co od něj očekávám a vím, k čemu je určené. To za prvé. A za druhé, u nás stále není možnost koupit kompletní kolo a v době, kdy jsem ho sháněl, nebylo dostupné ani v Evropě. Nezbylo mi tedy nic jiného než zakoupit rám a kolo postavit. Výhodou tedy je, že jsem si komponenty mohl vybrat dle svých představ a požadavků. Tímto chci poděkovat Ondrovi z Bikebrothers, že mi velmi pomohl při výběru nejvhodnějších komponentů. Už samotný rám vás překvapí a to váhou. Na to, že je to celo karbonový rám, tak váží ve velikosti L něco přes jeden kilogram a na jízdních vlastnostech je to znát. Vždy, když jsem přesedlal z ocelového kola na karbon, tak jsem cítil, že v těžkých výjezdech se lehce kroutila zadní stavba.

U Cutthroat jsem tohle ani jednou nezaznamenal. Ale pojďme dál. V rámové sadě je tedy samotný rám, karbonová vidlice Firestarter, přední a zadní pevná osa a sedlová objímka. Rám se vyznačuje především objemným trojúhelníkovým prostorem, kam můžete umístit celorámovou brašnu, která má při velikosti rámu L objem 5,2 litrů. Nebo tři držáky na láhve. Další láhev lze umístit na spodní část rámu a samozřejmostí jsou montážní body na vidlici. Vidlice je ještě opatřena vnitřním vedením pro případnou montáž dynama. Další dva montážní body jsou na vrchní trubce rámu a ty slouží k uchycení top tube bagu. Zvláštní je i zadní stavba. Ta nese označení Class 5 Vibration Reduction System. Vertikální karbonové profily jsou prohnuté a dost tenké, kdežto horizontální jsou zase extrémně široké. Díky tomuto systému je cítit, že opravdu část nárazů pohltí rám a na zadek se vám přenese pouze nepatrný zbytek nárazů a zároveň, jak jsem již psal, není zde cítit kroucení rámu.  Rám je opatřen otvory pro vnitřní vedení řazení. Barevně je to hodně velká divočina. Vidlice je černá s decentním nápisem Cutthorat. Větší část rámu je ve stříbrošedé barvě. Na spodní části je černý lak, na kterém je mapa Great Divide. Pravá divočina je na vrchní rámové trubce, kde barva přechází z červené do fialové a pak až do tmavě modré. Je to takové slaďoučké, ale zvykl jsem si.

Nyní se pojďme chvíli věnovat výbavě kola. Kolo bylo stavěno na dlouhé cesty s náročným výškovým profilem. Přesto jsem se rozhodl, že chci mít převod 1×11. Původně jsem chtěl namontovat Sram Eagle, ale bohužel v době stavby nebylo k dispozici řazení v tomto rozsahu na berany. Takže nakonec padla volba na řazení a brzdy Sram Force. Přední převodník má 32 zubů a v kombinaci s kazetou od firmy E*thirteen v rozsahu 9-50 splňuje přesně mé požadavky. Střed je Race Face PressFit 41x92mm a kliky Sram X0. Volba řidítek byla naprosto jednoduchá. Stejně jako Salsy Fargo, tak i Cutthroat je konstruován na řidítka Woodchipper nebo Cowchipper. Já jsem zvolil méně vyhnuté Cowchippery o šířce 44mm a k nim Salsa omotávku v přírodní barvě. Představec Salsa, sedlovka Thomson Elite a sedlo Brooks Cambium C15 Carved All weather. Karbonové ráfky značky Idea doplňují náby Chris King, brzdové kotouče Sram 160mm a pláště Maxxis Ikon 29×2,2 v bezdušové úpravě. Marně přemýšlím, zda jsem něco opomněl, snad ne. Celková váha dosáhla neskutečných 9,2 kg a to včetně originální celorámové brašny Salsa. Váženo bez pedálů.

Konečně jsme u jízdních vlastností tohoto kola. Opět rozdělím popis do dvou částí. Tou první bude jízda na samotném kole bez naložení. I když to tak úplně pravda není. Kolo jsem měl včetně rámovky a při zjištění, že při demontáži je nutné rozšněrovat vrchní gumu, která slouží třeba k přichycení nepromoku a podobných drobností, jsem brašnu sundal jenom jednou. Podlepil jsem suché zipy, brašnu vrátil nazpět a od té doby jsem ji nesundal. 

Tak jak to u mě bývá zvykem, první cesta vede do práce, kde celý den nervózně poposedám a čekám na konec pracovní doby. Konečně je to tady! Ani nevypnu počítač, usedám na kolo a vyrážím směr Ještěd a Ještědský hřeben. První co mě zaujme je, že se kolo nijak nekroutí při těžkých technických výjezdech. Druhé co mě překvapí je, jak úžasně a lehce upaluje. V zatáčkách je naprosto sebejisté a stabilní. A za třetí. Je to chrťák a polykač kilometrů. Prostě když na Cutthroat sednete, jen tak nesesednete. Chcete jet dál a dál. Volba převodů je pro mě naprosto skvělá a žádný kopec mě nezastaví, tedy skoro žádný. Přeci jenom mám fyzické limity vzhledem ke svému věku. Jediné co mě nemile překvapilo je, že když jsem jednou při rozjezdu zavrávoral a otočil řidítky, tak jsem si škrtnul podrážkou o plášť a málem si ustlal. Žádný terén není tomuto kolu cizí a já začínám litovat, že za chvíli přijde zima a já budu muset kolo uložit k zimnímu spánku. Po asfaltu frčí jako ďas, ale jeho hlavní domovinou je terén. Ano, projevuje se zde absence odpružení, ale při troše cviku se fakt můžete pustit i do těžšího terénu plného kořenů a kamenů. Akorát vaše ruce budou poněkud trpět. Ale na tohle toto kolo opravdu není, na to si mohu vzít enduro. Především je to bike na bikepacking na trasách, kde nevíte, co vás může potkat a já se začínám těšit, až ho plně naložím a vyrazím.

Velice brzy se naskytla snad ta nejlepší možnost, jak Cutthroat otestovat v plné zátěži. Norsko a naše cesta z Osla do Stavangeru. A volba to byla výborná. Jelikož jsme každý den byli nuceni ujet minimálně sto kilometrů a to v dost náročném terénu, přišla mi velice vhod lehkost kola, jeho ovladatelnost a především neskutečné pohodlí. Opět se v tomto případě osvědčilo, že Salsa stavěla geometrii biku na řidítka Cowchipper. Množství rozličných úchopů řidítek vám dává zapomenout, že v sedle trávíte celý den. Akorát bych po této cestě přeci jenom asi zvolil ještě více vyhnuté Woodchippery, kde je pohodlí ještě o kus dál. Ani při plně naloženém kole se nezměnily vlastnosti kola a tak polykáte kilometr za kilometrem a to ještě v neuvěřitelném tempu. Po cestě se mi ani jednou nestalo, že bych měl nějaké závažnější problémy se zády nebo krční páteří a to oceňuji. I když je kolo zatížené, tak se nikde neprojevuje, že se jedná o karbonový rám, nic se nekroutí a přenos síly na zadní kolo je dokonalý. Tady se projevuje to nezvykle velké množství použitého karbonu.

Ale abych jenom nechválil. Je zde pár drobných věcí, kde bych určitě uvítal změnu. První je uchycení patky přehazovačky, která je zajištěna šroubkem. Nevadí, i když překvapí, že šroub velice rychle podléhá korozi, ale především nechápu jeho funkci. Když demontujete zadní osu a kolo a pokusíte se vše zase vrátit nazpět, jste nuceni lehce přitlačit patku směrem k rámu. Jinak osu nenamontujete. Nevím, proč to tak je, ale šroub, který jakoby přichycuje patku, asi nefunguje tak jak má. Další problém se objevil u přední osy. Salsa pevné osy dodává k rámovému setu a právě u té přední jsem objevil následující, asi ne moc vážný problém. Osa po namontování a dotažení drží zhruba na třech závitech. Za celou dobu provozu jsem nezaznamenal, že by se povolila, ale je to hodně zvláštní a věřím, že někdo nemusí mít k tomuto uchycení důvěru. O to více mě překvapuje, že si toho konstruktéři nevšimli. V neposlední řadě je problém s místem na montážních bodech pro nosič láhve ve spodní části rámu. Díky geometrii a úhlu přední vidlice se mi podařilo umístit do držáku pouze půl litrovou láhev. Navíc tam prostě není místo. Škoda.

Salsa Cutthroat je karbonový speciál, který se povedl a své zákazníky by si určitě našel. Hlavně mezi jezdci dálkových závodů, kteří hledají lehká a výkonná kola. Tady je Cutthroat jako doma.

Škoda, že je pořizovací cena pro našince tak vysoká. Rámovou sadu se vám může podařit sehnat za cenu okolo 52.000,-. Nás celá stavba vyšla při použití uvedených komponentů na nehezkých 150.000,-, což opravdu není vůbec málo. Už aby tady bylo zastoupení, snad ty ceny nebudou tak nelidské.

Ale mám to kolo rád a jízdu na něm si užívám.

Ondřej Němec a jeho Cutthroat

Cutthroat jsem si pořídil letos v zimě. Nechtěl jsem gravel, ale rychlé, pohodlné a maximálně jednoduché horské kolo na delší výlety, dojíždění do práce a vícedenní bikepackingové akce. Kvůli jednoduchosti a nízké váze jsem zvolil pohon 1×11 od SRAM – převodník s 36 zuby a kazetou 11-50 Sunrace. Brzdy vozím mechanické Avid BB7, protože v jednoduchosti je síla. Kola pak lehká, tuhá s náboji Chris King a ráfky Idea karbon. Na kole mám zatím ujeto něco přes dva tisíce kilometrů a maximálně si užívám každou vteřinu v sedle. Na cestě do práce bez brašen kolo doslova letí. Když pospíchám jedu po asfaltu, když mám čas vezmu to přes polní cesty a lesní pěšiny.

U vícedenních výletů si brašnami je situace podobná. Velká kola toho hodně přejedou a odtlumí, rám i vidlice se taky pěkně činí. Takže pohodlí především. Kolo samotné váží s pedály 10 Kg s bagáží na víkend, jídlem a pitím jsem pořád do 15 Kg.

Na kole jsem letos objel i bikepacking závod Italy Divide – něco přes 900 Km z Říma na Lago di Garda prověřilo mě i výbavu. Cutthroat si vedlo dobře va zpevněných cestách, šotolinách i technických singlech. Jedinou rezervu jsem našel u brzd. BB7 jsou fajn brzdy, ale dlouhé sjezdy v tempu už jsou nad jejich síly, chce to pak hodně síly na pákách. Občas jsem měl plné ruce práce udržet v rozbitých sjezdech řidítka v ruce. To už ale beru extrémní situace. Celkově je Cutthroat moje jasná volba posledních měsíců a ostatní kola trochu doma zahálí.

Pozitiva

pohodlí

váha

ovladatelnost a pevnost

Negativa

dostupnost, jak jinak

vysoká cena

rezavějící šroubek u patky

na spodní úchyt se vejde jenom malá láhev

Cena
150.000,-

Hmotnost
9,2 kg

Materiál
karbon

SHARE
  • 150.000,-
  • 9,2 kg
  • karbon

support:
inzerce inzerce