Tomáš Teodosijev 31. 7. 2022

Má to berany, lehké je to jako pírko, lítá to po kraji a je to zelené. Co to je? Nebudu nikoho napínat a rovnou odhalím to, co už říká samotný titulek. Ano, máme tu nový gravel Hook EXT C od německé společnosti Bombtrack, která se specializuje na vývoj kol určených převážně na bikepackingové aktivity. Hook se mi do testu dostal už od nového výhradního distributora, kterým je pro Česko od letošního roku jablonecká společnost Bike Brothers Import. A to je celkem slušný příslib, že by se distribuce mohla během roku dobře rozjet, protože Bike Brothers se specializují na značky, které jdou takříkajíc vlastní cestou a mnohdy proti zavedeným proudům. Koneckonců produkty od Jeffa Jonese v jejich portfoliu jsou toho jasným příkladem. Tak doufejme, že se bude Bombtracku v Čechách dařit zas o něco lépe. Tahle značka si pozornost našince zaslouží nejen tím, že je tak trochu jiná.

Má to berany, lehké je to jako pírko, lítá to po kraji a je to zelené. Co to je? Nebudu nikoho napínat a rovnou odhalím to, co už říká samotný titulek. Ano, máme tu nový gravel Hook EXT C od německé společnosti Bombtrack, která se specializuje na vývoj kol určených převážně na bikepackingové aktivity. Hook se mi do testu dostal už od nového výhradního distributora, kterým je pro Česko od letošního roku jablonecká společnost Bike Brothers Import. A to je celkem slušný příslib, že by se distribuce mohla během roku dobře rozjet, protože Bike Brothers se specializují na značky, které jdou takříkajíc vlastní cestou a mnohdy proti zavedeným proudům. Koneckonců produkty od Jeffa Jonese v jejich portfoliu jsou toho jasným příkladem. Tak doufejme, že se bude Bombtracku v Čechách dařit zas o něco lépe. Tahle značka si pozornost našince zaslouží nejen tím, že je tak trochu jiná.

Bobrtrack? Ne, Bombtrack! Aha, Bombrtrack.

Můj test vlastně začal cestami do práce, kdy jsem si řekl, že musím využít každou volnou chvilku k testu nového Hooka EXT C, protože na další týden už mám naplánovanou rodinnou dovolenou a do té doby se to musí všechno stihnout (včetně vrácení kola). Do práce jsem s Hookem původně jezdit nechtěl, protože to znamenalo tahat kolo po úzkém schodišti do třetího patra a nechávat ho u kolegů v kanceláři. Nakonec to bylo ale správné rozhodnutí. Přes týden jsem dostal kolo do ruky a zajel nezajeté brzdy, které vůbec nebrzdily. Ale to nejlepší se většinou odehrávalo u semaforů, kde jsem čekal, než mi padne zelená. A právě o těch pauzách u semaforů se se mnou každou chvíli dal někdo do řeči. Celkem se mi to stalo asi třikrát a já díky tomu přijel třikrát do práce pozdě. Většinou to začalo dotazem: „Co to je? To jsou sedmadvacítky? Má to pěknou barvu. Co je to prosím tě za značku? Ty jo, to je pěkný kolo!“ A tak z toho byl vždy pokec, kdy jsem nejprve vysvětloval, že to je gravel, ale postavený na kolech o průměru 27,5“ a že pláště jsou na tom v podstatě téměř bajkové a že to letí terénem i po městě jak raketa. Někdy jsem zmínil i to, že počet uchycení na košíky je vždy po třech šroubech pro větší variabilitu, že je možné použít i nosiče, protože tento gravel s tím počítá na zadních vzpěrách a komu je to málo, může dodat náklad i na přední karbonovou vidlici.

2022 Bombtrack Hook EXT C

Cyklista u semaforu: „Tak přesně takové kolo bych chtěl. Zrovna tohle docela řeším. A co že to je za značku ten Bobrtrack?“
Já: „Ne, Bombtrack!“
Cyklista u semaforu: „Aha, Bombrtrack. Ta barva je super a kdy se to bude prodávat?“
Já: „Kola budou v říjnu.“
Cyklista u semaforu: „Tak díky a měj se“.

Jo, nebude to snadné pro Bombr…, pardón, Bombtrack v Čechách. 😊

2022 Bombtrack Hook EXT C

Odkud tedy je ten Bombtrack?

Je od našich sousedů, přesněji z Německa a konkrétně z Kolína nad Rýnem. Bombtrack možná není tak známý, je to vlastně dost malá značka. Ale co vlastně definuje „velkou“ nebo „malou“ značku? Bombtrack se nebojí experimentovat, jít nevyšlapanou cestou a prosazovat na přeplněném trhu vlastní názor, jak by měli vypadat kola pro bikepacking, ať už se jedná o gravel nebo adventure kolo. Bombtrack je součástí portfolia společnosti WE MAKE THINGS, která byla založena v roce 2001 právě v Kolíně nad Rýnem. Už ze samotného portfolia zastoupených značek je vidět, že se jedná o společnost, která se zaměřuje více na specializované produkty určené pro zcela konkrétní a vcelku vyhraněnou cílovou skupinu.

2022 Bombtrack Hook EXT C
Málokdo ví, že první kola Bombtrack mají v genech 26“ BMX platformu značky Radio Bikes. Psal se rok 2013 a první Bombtrack spatřil světlo světa. Co stojí za pozornost u kol Bombtrack, je rozhodně cit pro každý detail a na oceli založené hlavní části nabídky značky. Kola Bombtrack působí až téměř nostalgicky. A protože pochází původně ze světa BMX, tak jim tak trochu musíte přijít i na chuť. Zapomeňte na masovku. To tato kola nikdy nebudou. Skoro bych řekl, že jezdit Bombtrack je vyjádřením určitého jasně definovaného postoje. Tady zkrátka nejste v žádném cyklistickém outletu.
2022 Bombtrack Hook EXT C

Jak dobře sviští Hook EXT C?

Od Ondry z Bike Brothers jsem dostal karbonový gravel Hook EXT C ve velikosti M. Na to, že proběhl jen jeden telefonát, kolik měřím (180 cm) a že tak Ondřej může kolo nastavit podle sebe, to dopadlo perfektně a já už nemusel hýbat vůbec s ničím. Nechápu. Kolo mi sedlo, jako kdybych na něm jezdil už roky. Po prvních dnech jsem nabyl dojmu, že se nechová vůbec jako klasický gravel – nebo ještě lépe jako silnička převlečená za gravel, aby mohla jezdit i trochu v terénu. Jízda na Hooku mi naopak připomněla devadesátky a první horská kola s úzkými řídítky, vysokou štanglí a na úzkých pláštích. Takový pocit z Hooka mám asi proto, že nejsem rozený silničář, ale bajker. Za tímto pocitem je několik důvodů, které popíšu níže.

2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
Za prvé je Hook EXT-C je vyzbrojen britskými vypletenými koly Hunt Adventure Sport (1549 g). Zde rovnou podoktnu, že oba ráfky májí v řezu asymetrický profil. Výplet každého kola má 28 drátů. Šířka ráfku je 33 mm a to je dostačující rozměr i pro širší pláště. Výrobce kolo osadil plášti WTB Venture TCS LIGHT 27.5“ x 2.0“. Celý popsaný komplet je už v úpravě tubeless ready, a proto si můžete velmi rychle celý set kol předělat na bezduše. To bych mimochodem i okamžitě doporučil, protože Hook jsem dostal s dušemi a ty jsem během testu třikrát píchnul. To prostě nechcete. Podle mě na Hooka duše nepatří a budete s nimi mít jenom problémy. A proč to říkám? To proto, že volba průměru a šíře kol dělá z Hooka neskutečně hravou záležitost. Tento rozměr podle mě kolu velmi prospěl. V terénu vás Hook automaticky nutí si s ním pohrát. Když jsem v minulém testu jezdil Canyon Grizl, nemohl jsem se ubránit dojmu, že v terénu (tím myslím štěrk, polní cesta, semtam singl apod.) je trochu neohrabaný až toporný, a to mi vlastně vadilo a uvědomil jsem si to až u Hooka. U Hooka nic takového nezažijete. Hook krásně vede i točí a díky kolům je obratný. Otočíte se s ním téměř na místě. Během testování v Divoké Šárce mě automaticky donutil sjet i pár lehčích místních singlů. Tak dobré to kolo je. Příjemným bonusem jsou podle mě i dobře zvolené průměry obou os (12 x 100 mm /12 x 142 mm).
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
Za druhé má geometrie Hooka tak trochu cestovní charakter a opravdu hodně mi připomněla jízdy na prvních horácích. Rám sází kompletně na karbon, a to i u vidlice. Hlavová trubka je v provedení tapered. Veškerá kabeláž už je vedena vnitřkem rámu, opět včetně vidlice. Na pohled působí rám hodně masivně. Rozhodně není od pohledu subtilní jako jiné gravely. Na stránkách výrobce si můžete najít hromadu parametrů, jak je rám vyroben. Důležité je, že při jízdě je opravdu tuhý a pocitově lehoučký. Zkrátka karbon a celkovou váhu Hooka ve velikosti M pomáhá právě rám srazit na celkových 9,5 kg a pokud vyhodíte duše, tak se asi dostanete i na nižší váhu. Váha je pro mě osobně na tak robustně postavené kolo až neuvěřitelná. Je to znát zejména při akceleraci. Nejsem opravdu zvyklý na to, aby kolo v terénu doslova vystřelilo z místa.
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
Osobně jsem byl velmi příjemně překvapený tím, jak se výrobce u rámu pěkně vypořádal s úpravami pro bikepacking. To by ale asi taky nebyl jinak Bombtrack. Ono je to tak, že okamžitě poznáte, že tady kolo stavěli lidé, kteří vědí, co je to bikepacking, hodně jezdí a také naslouchají svým zákazníkům. Na rámu najdete několik pozic pro umístění košíků. Dvě pozice jsou uvnitř rámu a obě umožnují přichytit košík na tři šrouby. To je opravdu dobré, když chcete umístit například mnou oblíbené 1 – 1,5l Nalgenky. Můžete pěkně řešit posun košíků a taky víte, že se to neutrhne. Navíc díky této přípravě můžete použít nejen košíky, ale i racky (mini nosiče), když chcete třeba místo vody v rámu vozit mini drybag nebo například umístit téměř dvoulitrovou ocelovou láhev Kleen Kanteen ve verzi Wide. Tohle se výrobci opravdu povedlo. Další pozici, už jen na dva šrouby, naleznete zespodu na spodní rámové trubce. Další pozice po třech šroubech pak naleznete na každé noze přední vidlice. A stále to není všechno. Zadní i přední kolo můžete vybavit blatníky, protože na rámu, stejně jako na, vidlici najdete přípravu! Zadní rámové vzpěry pak nabízejí dostatečné množství uchycení pro umístění zadního nosiče. Na horní rámové trubce za představcem pak ještě najdete montážní místo o dvou šroubech pro uchycení rámové brašničky za představec. Nemůžu si pomoct, ale s tím se dá jet i na konec světa.
Ještě se ale trochu vrátím ke kolům, protože s rámem to bude souviset. Hook EXT C je v podstatě obdobou ocelové verze EXT s ocelovým rámem. Od výrobce pak vím, že karbon u EXT C verze umožnil pozměnit konstrukci rámu, aby bylo možné vozit širší pláště. Na Hooka je možné nasadit pláště až do průměru 52 mm. To u ocelové verze EXT určitě nelze. Na Hooka můžete kromě 27,5“ samozřejmě nasadit i klasický rozměr 700c.
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
Za třetí se zde výrobci povedlo sestavit obstojně převody. Je tu sice stále jedenáctka a mnozí namítnou, že už se přece na gravelu jezdí i dvanáct převodů s velkým rozsahem zubu na kazetě, ale ono to není vždy tak jednoduché. Mimochodem hodně dobře to vysvětluje tento článek: BEST 1X GEARING OPTIONS FOR GRAVEL. Na Hooku najdeme kazetu Sram XD s rozsahem 10 – 42 zubů, ale hlavně převodník o 38 zubech. Osobně považuji volbu převodníku za zásadní pozitivum. 38z převodník kolu velmi pomohl a určitě bych tam nechtěl převodník 40z nebo nedej bože 42z. Prostě to osobně na gravelu s převodníky se zuby nad 40z v určitých situacích s bagáží prostě neušlapu. Co mě trochu mrzí, je volba kazety. Stačilo by opravdu jen málo, abych mohl napsat, že Hook má perfektně vyladěné převody pro bikepacking. Pokud by výrobce dodal poslední pastorky v rozsahu dejme tomu někde mezi 46-50 z, pak si myslím, že by každý cestovatel skákal radostí a Hook by do kopců doslova letěl i jako plně naložená mula. Opravdu tomu schází jen pověstný ždibíček. A proč jsou tedy převody Hooka za mě třetí pozitivum, když jsem je ve skutečnosti sepsul? Inu, Hook, pokud není plně naložený, i s takto sestavenými převody jede do kopců bez problémů. Na celodenní švih po šotolinách a polních cestách bez bagáže nebo jen na dlouhý výlet okolo rybníků přes lesy a louky je to zkrátka výborné zpřevodované kolo. Skoro bych řekl, že k nám do české krajiny přímo ideální. Pokud pojedete spíše rovinatější terén, tak i plně naložený Hook bude skvělý.
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C

Za čtvrté musím pochválit brzdy. Po pár desítkách kilometrů jsem je zajel tak, že jsou z nich jedovky. Trochu jsem se divil, když jsem se podíval, že tam jsou jen brzdy SRAM RIVAL se 160 mm kotouči nad každým kolem. Pokud bych jel plně naložený, zvažoval bych asi dopředu 180 mm – no jo no, bajker se nezapře. Montáž kotoučů sází na centerlock uchycení k nábojům, a to mám v poslední době hoďně rád.

2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
Za páté barevné provedení je pro mě osobně ohromující. Jasně že to nemusí být zrovna vaše oblíbená barva, ale pro mě je přímo famózní. Tak nádhernou a vkusně decentní zelenou už jsem dlouho na kole neviděl. Odstín mi připomíná slavnou British Racing Green, barvu, kterou poprvé použili závodníci při velké ceně Gordona Benneta, když v roce 1903 přetřeli své závodní vozy, aby tak uctili hostitelskou ostrovní zemi Irsko, kam museli tehdy závod přesunout z Anglie.
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C

Koho si asi Hook zaháčkuje?

Hook EXT C mě neskutečně pozitivně překvapil. Kdyby nebyl aktuálně mimo můj rozpočet, tak bych pro něj okamžitě běžel do obchodu. Sakra, s tím by to bylo po Čechách poježdění. Ani ve snu jsem si nepředstavoval, že pojedu na kole tak univerzálním a schopném zvládnout v podstatě libovolný terén. Díky osazenému průměru kol 27,5“ mě mnohokrát nevědomky dostal na stezky, na které bych v životě s gravelem nejel. Tak obratný je, tak dobře sedí na stezce. Pro Hook EXT C není šotolina limitem. S Hookem se nemusíte bát vyrazit úzkou pěšinou za dobrodružstvím. Slzy štěstí jsem s ním zažil na singlech v Divoké Šárce. Jízdním projevem má Hook velmi blízko k horskému kolu a myslím si zcela upřímně, že pravověrní bajkeři, kteří chtějí jako druhé kolo gravel, budou s Hookem EXT C v sedmém nebi. Přesto i u Hooka EXT C najdeme pár mušek. Uvítal bych zcela určitě kazetu s lepším rozsahem pro bikepacking, možná bych dopředu dal rovnou 180mm kotouč a nezlobte se na mě, ano, vím, že to bude pro mnohé rouhání, ale dal bych i širší řídítka a nebyly by to berany. Tolik moje subjektivní dojmy po necelých čtrnácti dnech testování. Řídítka mi přišla na to, co Hook, zvládá moc úzká.

2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
2022 Bombtrack Hook EXT C
Toto představení gravelu není jistě dokonalé, ale raději se věnuji vždy pocitům než komponentům. Tímto se rovnou i omlouvám všem, kteří třeba čekali spoustu technických dat. Skočte si na web Bombtracku, tam vše najdete.
Hasta la vista, Hooku, a jezděte blaze.

Cena
97 200,- Kč

Hmotnost
9,5 Kg

Materiál
Karbon

SHARE
  • 97 200,- Kč
  • 9,5 Kg
  • Karbon

support: