Jan Žďánský 4. 4. 2022

Shimano GR7 je střední cesta v enduro/trail řadě platformových bot Shimano GR. Hned mezi GR5 a GR9. Po roce používání na kole i mimo něj se mohu podělit o zkušenosti, jak se tyto boty chovají v terénu.

Shimano GR7 je střední cesta v enduro/trail řadě platformových bot Shimano GR. Hned mezi GR5 a GR9. Po roce používání na kole i mimo něj se mohu podělit o zkušenosti, jak se tyto boty chovají v terénu.
V nějakých internetových recenzích jsem se dočetl, že označení GR7 má spojitost s dálkovou turistickou trasou GR7, což vyloženě vybízí k nabití dojmu, že půjde o skvělou bikepackingovou botu. Z mého pohledu jde spíš čistě o souhru náhod, protože v terminologii Shimana označuje zkratka GR termín “gravity” a s turistikou nemá vůbec nic společného. Na první pohled zaujme neoprenový límec kolem kotníku, který pro mě byl také hlavním argumentem pro pořízení těchto bot. Barevné schéma a použité materiály pak dokreslují celkem originální a technický vzhled.
Když už zmiňuji materiály tak u nich rovnou zůstanu. Celá bota je vyrobená ze 100% syntetiky, tudíž na ní nenajdete jediný kousek kůže, která je jinak v této kategorii obuvi dost běžná. Vrchní část boty je vyrobená z hustě tkané síťoviny, která je potažená termoplastickým uretanem ( rozuměj něco mezi gumou a plastem). Trochu to připomíná tenisku politou vrstvou husté barvy…. Na špičce je přidaná ještě další zesílená ochrana kolem prstů a i na patě je trochu materiálu navíc. Z původní síťoviny tak zůstávají jen dva prodyšné panely kolem nártu. A z nich má ten na vnitřní straně u klik ještě perforovanou výztuhu, která mu na prodyšnosti dost ubírá.

Kromě neoprenového límce, který mimochodem naprosto zbožňuju, protože si konečně netahám v botách hromady kokořínské hrabanky, je pod kotníkem polstrování. To kromě ochrany kotníku a achilovky pomáhá při chůzi udržet patu na svém místě. Protože kromě zmíněného polstrování jsou prakticky celé boty vyrobené z TPU, tak na nich nemá co nasáknout vodou. Díky tomu dokážou i po úplném ponoření do vody opravdu rychle vyschnout.  Zpracováním a použitým materiálem působí GR7 navzdory nízké hmotnosti jako nečekaně odolné boty.

Pro výkon na kole je však stěžejní podrážka a její odezva na pedálech. Guma na podrážce je od Michelinu a vzorek má rozdělený na jemnější “pedálovou” zónu uprostřed a dvě hrubé “záběrové” zóny na špičce a pod patou. Guma samotná je dost tvrdá. V porovnání se starými FiveTeny, které Shimano GR7 nahradily, je to úplně jiný příběh. Směs Michelinky neposkytuje ani náznak lepivosti, či snahy dát pinům možnost se zakousnout dovnitř. O grip na pedálu se stará jemný vzorek, do jehož drážek piny zapadnou a drží tak botu na místě.
Mám-li být upřímný, tak z přilnavosti podrážky jsem byl od začátku dost rozpačitý. Je pravda, že nepoužívám úplně nejagresivnější masožravé pedály, ale trochu přátelštější Crankbrothers Stamp 7. Nicméně GRsedmičky na nich nepředvádí nic extra. Právě naopak. Po první jízdě jsem si říkal “sakra tohle na pedálu fakt nedrží”. Podrážka se totiž chová přesně tak, jak se podle její tvrdosti dá předpokládat a žádný zázrak se nekoná. Osobně mi prostě chybí ten pocit pedálu zahryznutého do gumy podešve. Časem se ukázalo, že vzorek skutečně umí udržet boty na místě velice dobře, ovšem jen dokud je tlačím do pedálů. Vzhledem k tomu, že jezdím na hardtailu, nemám při drsnějších sjezdech nouzi o pořádné kopance od zadního kola. Nejednou se mi tak stalo, že mi pedál odstřelil nohu stranou. U fulla se to asi nestane, ale to nemohu posoudit.

Při krátkých silových výjezdech, kdy člověk opravdu dupe do pedálů, je přilnavost excelentní, ale hned jak nohy povolí, začne být bota na pedálu neklidná. Při dlouhých výšlapech pak musím nohy co chvíli rovnat do správné polohy. Tvrdost michelinské gumy s sebou ale nese i jedno velké pozitivum v podobě životnosti. V boji mezi gumou a kovem si Michelin vede skutečně velice dobře. A to je pro bikepacking podstatné plus. Jak je vidět na fotkách, loňská sezona nechala na podrážce minimální stopy.

Nedílnou součástí mých bikepackingových výletů je chůze a dost často i velká spousta chůze a tlačení kola. Proto je pro mě výkon obuvi mimo kolo stejně podstatný, jako při jízdě. Skvělou zprávou je fakt, že se do GR7 pohodlně vejde i moje extra široká noha. I když to na první pohled nevypadá, jsou ty boty opravdu prostorné. Po roce používání jsou na tom s ohebností výrazně lépe, ale pamatuji si, že byly ze začátku tuhé a nepoddajné.

Hned na prvním vážnějším zájezdu se ukázalo, že dlouhé chození do kopce těmhle botám vůbec nesvědčí. Z víkendu jsem se vrátil s odlepující se podrážkou v nejnamáhanější, ohybové části boty. Říkal jsem si, že nebude tak zle, protože podrážka je kolem špičky přišitá silnou nití, která by ji měla udržet a vyrazil jsem do Dolomit. Tam mě čekala opět spousta chození. Dolomitová suť a štěrk si rychle našly cestu pod načatou gumu a s nějakým šitím se vůbec netrápily. Po návratu jsem tak musel vzít Stormsure a obě podrážky v ohybu zalepit.

Na zbytku bot ale tyhle eskapády nezanechaly žádné šrámy, což svědčí o nadstandardní odolnosti. Od zalepení už podrážka drží bez zaváhání, nicméně Shimano GR7 nejsou ty “hike-a-bike” boty, které bych potřeboval. Na suchém povrchu a lesní hrabance celkem drží. Ovšem za mokra je to bída. Tady opět chybí trochu té lepivosti. Na kořenech a kamenech je to pak vyloženě diskotéka. Hrubý vzorek na špičce nemá moc šanci zabrat ani na hlíně, protože ho tam není mnoho a navíc konečky prstů toho člověk moc nezmůže. Na patě je hrubého vzorku podstatně víc a z kopce je to znát, ale musím na to myslet a tlačit paty do země.

Jak jsem již zmínil, časem se tuhost povolí a zlepší se flexibilita. To je určitě fajn mimo kolo, ale také se to projeví při jízdě. Při sportovnějších vyjížďkách v tempu občas začínám cítit tahání za klenbu. Může to být i zimní pauzou a při celodenním bikepackingovém tempu to nehraje zvláštní roli, ale všiml jsem si toho.
I když jsem si to zpočátku nemyslel, při psaní téhle recenze mi došlo, že Shimano GR7 vlastně není špatná bikepackingová bota. Pro toho, kdo není posedlý technickým singletrailem, při jízdě drží obě kola pevně na zemi a 85% trasy sedí na kole, poskytují dostatečnou přilnavost a excelentní životnost. Jsou pohodlné, rychle schnou a nepadá do nich bordel.. Ale průzkumníkovi, kterému není zatěžko nosit kolo na zádech při honbě za super těžkou hřebenovkou, bych je nedoporučil.
Pozitiva
  • šířka
  • rychlé schnutí
  • límec kolem kotníku
  • odolnost
Negativa
  • omezená přilnavost
  • konstrukci nesvědčí dlouhé túry

Cena
3200

Hmotnost
466g/vel 48

Materiál
TPU/guma

SHARE
  • 3200
  • 466g/vel 48
  • TPU/guma

support:
inzerce inzerce