Jan Žďánský 3. 2. 2016

Jaký foťák je ideální na cesty? Na to není jasná odpověď, každý má jiné nároky, někdo nedá na zrcadlovku dopustit, jiný si zase vystačí s kapesním kompaktem.

Jaký foťák je ideální na cesty? Na to není jasná odpověď, každý má jiné nároky, někdo nedá na zrcadlovku dopustit, jiný si zase vystačí s kapesním kompaktem.

Já se vydal střední cestou. Nejsem fotograf, ale fotografování je nedílnou součástí cestování a naštěstí mě i baví. Prošel jsem klasickým vývojem od kapesního kompaktu až k zrcadlovce. Se snímky, které vycházely ze zrcadlovky, jsem byl spokojen. Co mi ale vadilo, byla ta velikost a váha. Pro cestování jsem chtěl něco menšího, lehčího, ale se stejným výkonem. Proto jsem s nástupem bezzrcadlovek poslal svého Canona z domu a pořídil Sony Nex 6 (nyní a6000). Této kategorii se asi nejvíce věnuje Olympus s řadou Pen a OM. Ten ale používá 4/3 čip, který je o něco menší než u NEX. Sony totiž používá APS-C čip, stejný jako u poloprofesionálních zrcadlovek. Laicky řečeno větší čip znamená větší citlivost, větší výkon.

Fotoaparát je opravdu malý, lehký a hbitý. Beru ho kdykoliv a kamkoliv, aniž bych přemýšlel, jestli se mi s ním chce tahat. K ovládání a nastavení slouží po vzoru zrcadlovek kolečka a tlačítka na těle. S malou praxí je vše v rychlosti připraveno, žádné listování v menu jako u kompaktů. Z Canonu jsem zvyklý fotit přes hledáček a ten, i když elektronický, má NEX také. Občas se mi zasteskne po světlém optickém, ale nestává se to zas tak často. Navíc výklopný displej mi to při focení od země, nebo „na tajno“ od boku dost vynahrazuje. Díky velikosti a celkovému vzhledu to není s tím tajnem taková nutnost, protože lidi na focení reagují celkem přívětivě na rozdíl od situací, kdy na ně míříte obří černou cihlou s metrovým teleskopem.

Řada objektivů s bajonetem SEL se pomalu ale jistě rozšiřuje. Nicméně díky redukcím se dají použít stará manuální skla, čímž jsou kombinace prakticky nevyčerpatelné. A zde se dostávám k jádru věci. Fotím totiž na manuální skla OM Zuiko. Setový zoom 18-50mm používám minimálně. Můj set tvoří dva objektivy s pevným ohniskem, 24/2.8, 50/1.8 (brzy přibude třetí 135/3,5). Tyto objektivy jsou neuvěřitelně levné a kvalita obrazu, kterou produkují, je neuvěřitelně dobrá. Manuální ostření vyžaduje čas, já ale z 90% fotím krajinu nebo sám sebe, takže to mě nijak neomezuje. Líbily by se mi dva digitální objektivy, např. 20mm a 100mm, ale cena jednoho dalece převyšuje cenu všech tří manuálních. Ke kompletní výbavě pak patří ještě polarizační filtr a ND filtr. Polarizační mám nasazený vlastně pořád, neutrální mi pomáhá rozmazat vodu, nebo mraky.

To, co oceňuji hlavně na cestách, je nabíjení. Nabíjí se přes Micro USB. Sony má samozřejmě vlastní nabíječku, v praxi jsem ale zjistil, že se dá použít i nabíječka na telefon a především se dá nabíjet z powerbanky. To, co mě totiž dříve doslova drtilo, bylo vysedávání u zásuvek a nabíjení baterek do zrcadlovky….

V dnešní době sociálních sítí a sdílení všeho a všude mi práci obrovsky usnadňuje spolupráce se smartphonem. Přes aplikaci Sony Play Memories dokážu ihned po pořízení fotku poslat do telefonu a následně publikovat. Vše zabere necelou minutu. Stejně tak mi telefon slouží jako dálková spoušť. Aplikace se stahují i přímo do foťáku, jako například můj oblíbený Timelapse. Tyto aplikace se musejí koupit, ale nestojí moc (z nějakého důvodu to ale nefunguje pro ČR, pro to jsem při registraci zadal bydliště v Anglii).

Stejně jako u všech ostatních i NEX natáčí video ve Full HD. To jsem začal využívat teprve nedávno, ale budu se tímto směrem ubírat čím dál více. (Film z Bajkalu i Čas na kávu je točen jen na foťák a pevná skla.)

Ukázalo se, že tělo je i dobře zpracováno. Při dlouhých cestách každá technika ukáže, kde jsou její hranice. A nato, čím se mnou fotoaparát prošel, nevykazuje žádné fatální známky používání. Trochu oloupané rohy, škráblý displej, jinak nic.

Protože cestuji sám, je pro mě nepostradatelný stativ. Většinu času mého focení zabere běhání k foťáku a před foťák. U Stativu jsem dal přednost stabilitě před hmotností a pořídil jsem Vanguard Alta 235AP. Především pro natáčení videa a timelapsů potřebujete stativ, který bude ve větru stabilní. Když se totiž ženou mraky přes hory, znamená to, že dost fouká a bude potřeba foťák dobře ukotvit. Stejně tak na fotky s dlouhým časem je stativ prostě nutností.

Výsledné fotky počítačově upravuji. Nejsem ale žádný mág Photoshopu. Popravdě toho ani nejsem zastáncem. Používám netbook Acer Aspire One, který se na cestách osvědčil. Dojel se mnou do Japonska, přejel Ameriku, mrznul na Bajkalu a teď na něm píšu tento článek. Program Zoner Photo Studio je na mě dostatečně jednoduchý a na mé nároky plně dostačující. Své fotky upravuji v pěti krocích, ořez, ztlumení světel, projasnění stínů, kontrast a sytost. To je vše.

SHARE

support: