Náš host 30. 5. 2022

Sotva jsme si lehli, začalo se k našemu stanu přibližovat několik světelných kuželů a hlasy. Zdeněk nebojácně vylezl ven a uviděl, že k nám přichází sedm chlapů. Naštěstí byli vybaveni jen baterkami, a ne mačetami, se kterými se tu ohání i malé holky. Chtěli vědět, co tam děláme. Z. vysvětlil, že jsme dva cyklisté z Čech, z Evropy a potřebujeme někde přespat. Chtěli jsme se někoho zeptat, jestli můžeme, ale nikoho jsme neviděli.

Sotva jsme si lehli, začalo se k našemu stanu přibližovat několik světelných kuželů a hlasy. Zdeněk nebojácně vylezl ven a uviděl, že k nám přichází sedm chlapů. Naštěstí byli vybaveni jen baterkami, a ne mačetami, se kterými se tu ohání i malé holky. Chtěli vědět, co tam děláme. Z. vysvětlil, že jsme dva cyklisté z Čech, z Evropy a potřebujeme někde přespat. Chtěli jsme se někoho zeptat, jestli můžeme, ale nikoho jsme neviděli.

Text a foto: Iva a Zdeněk

“OK, you can stay here, but please be careful, this place is really dangerous,” řekl majitel pozemku. “Tiger won`t come, elefant won`t come, but (nesrozumitelný šum) might.” No paráda, nechytili jsme to nejdůležitější, nemáme tušení, co nás v noci zahluší. Podle toho, jak si všichni svítili pod nohy by to mohli být hadi. Trochu se bojíme, ale nevěříme, že nám jde o život. Přece by nás tu nenechali. Kdyby se něco stalo, měli by s námi jistě spoustu starostí. Uchlácholeni podobnými úvahami usínáme.

V noci se nestalo vůbec nic neobvyklého. Když nás ale ráno pro sichr přišel hospodář zkontrolovat, vypadal opravdu potěšeně, že žijeme. Prý se mu tudy courají gepardi. Áha, takže před nimi jsme se měli mít na pozoru. Tímto jsme naše pokusy o stanování v Indii odpískali. Ne, že bychom nechtěli, ale nešlo to. Všude tygři, sloni, nenechavé opice, před kterými není žádný stan v bezpečí a sídla plná lidí.

„Mimochodem, hustota osídlení je tu enormní, snad nikdy jsme nebyli na silnici sami. Buď jsme projížděli sídly, nebo kolem nás projížděla auta, motorky, kola nebo aspoň procházely ženy se všemožným nákladem na hlavě.“

Jak jsme se v Indii ocitli? Nebyla v itineráři, ani jednoho z nás to sem nijak výrazně netáhlo. Ale v jednom bodě našeho výletu se návštěva druhé nejlidnatější země světa jevila jako nejlogičtější destinace. Byli jsme celkem blízko, letenka stála méně než vízum do Saudské Arábie, o nákladech na život ani nemluvě. Takže jsme sbalili kola a 293. den naší cesty jsme přistáli v Mangalore. Zasekli jsme se kvůli nesrovnalostem v covidových dotaznících nebývale dlouho na imigračním a rázem jsme zavírali letiště. Za námi skutečně zhasli a úředníci šli domů. My už se taky těšili na hotel, ale přijelo pro nás menší auto než mělo a strašně trvalo, než jsme se do něj s krabicemi naskládali. Pomáhali nám i vojáci s automatickými zbraněmi přes rameno. Ale byli hodní, měli skutečně starost, abychom dojeli na ubytko v pořádku.
Obvykle vybalujeme kola už na letišti, ale tentokrát jsme se chtěli vyhnout dotazům na vybavení od kolemjdoucích a rozhodli jsme se v klidu se aklimatizovat a připravit na cestu v bezpečí hotelu. Vůbec jsme netušili, co čekat, a to hlavně na silnici. Ale báli jsme se víc, než bylo nutné. Provoz byl krapet zmatený, jezdí se vlevo i vpravo, prostě kde kdo chce. Značky tu nemají žádnou moc a platí jen dvě pravidla, první troubit vždy a všude, a druhé jet furt dál, ono to nějak vyjde. A fakt to vyjde, nehodu jsme viděli jen jednu, když do sebe ťukly dvě motorky v minimální rychlosti. 

V duchu jsme se ale připravovali na větší mumraj. Nakonec jsme se ho dočkali. Čím víc jsme se blížili k východnímu pobřeží, tím víc se toho na silnici dělo. Nakonec jsme se běžně pohybovali v nikdy nekončícím proudu motorek, tuk tuků, kolistů, chodců s dvoukoláky naloženými rozličným zbožím a krav. Přesto jsme se skoro nikdy necítili ohroženě. Zvláštní. Začít v Mangalore a pomalu se nořit do hustěji osídlených oblastí se ukázalo jako dobrý plán, i když to žádný plán nebyl. Bylo nám celkem jedno, kde začneme, prostě jsme si koupili nejlevnější letenku. Indie je obří, stejně do ní jen nakoukneme.

Prvních pár dní jsme vůbec nevycházeli z údivu – z pouště do džungle za pár hodin je opravdu překotná změna. Tolik zeleně jsme neviděli asi čtvrt roku. Zvykli jsme si dohlédnout daleko do krajiny, ale tady se nám po pár metrech postaví do výhledu palmy často obtěžkané kokosy. Všude ptáci, hmyz, opice, komáři, štípance, neuhasitelná žízeň a obsluha, co vám servíruje jídlo rukama. Ba co víc, ještě vás přesvědčuje, ať schováte tu svou lžičku, že jíst rukama je přece nejlepší. Další věc, před kterou nelze uniknout je hluk. Klaksony troubí, lidé na sebe pokřikují, opice vřeští. A Evropan se diví. Hlavně když těsně vedle něj zatroubí náklaďák nebo kamion. 
Akce Indie vznikla velice živelně, přesto jsme kupodivu měli naplánovanou trasu – začneme Karnatakou a přes Kéralu se dostaneme do státu Tamilnadu a zakončíme to ve městě Chennai. Když ale naši trasu uviděli v prvním hotelu, zhrozili se a řekli, že jestli nepojedeme do Mysuru a Ooty, tak to jsme do Indie vůbec neměli jezdit a je to celé ztráta času. Itinerář jsme pokorně přeplánovali, takže uvidíme sice jen kus Karnataky a Tamilnadu, ale aspoň je uvidíme pořádně, aspoň tak, jak za měsíc zvládneme. Indie totiž vydávala víza jen na 30 dní, jež nešla prodloužit. Divná covidová politika. Asi i proto jsme nepotkávali téměř žádné cizí turisty. Většinou jsme všude byli sami. Domácí si nás často udiveně prohlíželi, my si zase prohlíželi je. My fotili památky, oni si fotili nás, nebo se rovnou přišli vyfotit s námi.

Takhle jsme se stali nejzajímavějším exponátem v muzeu čaje v nejvýše položené čajové továrně v Indii, ve městě Ooty. Jediní, koho zajímala expozice jsme byli my dva. Dokonce jen kvůli nám pustili nahrávku s výkladem a se značnou námahou našli laserové ukazovátko, abychom věděli, o čem je řeč. Ostatní rychle proběhli továrnou rovnou do podnikové prodejny. Pauzu si dali jen na ochutnávku a na fotku s Evropany.

Ooty leží v čajové oblasti Nilgiri. Dali jsme si tu den volna, nechali brašny na ubytování a vyrazili se projet mezi kopci nalehko. Vraceli jsme se však se slušným nákladem – neudrželi jsme se a nakupovali čaj přímo od producentů. Také jsme stavěli skoro u každého stánku, co jsme potkali, popíjeli čaje a pozorovali kopce a opičí gangy, jak huntují domy a rajbují s elektrickým vedením.

Zastávka mezi čajovými plantážemi v horách Nilgiri byla jedna z nejúchvatnějších vůbec – kopcovité krajině osázené čajovníky se hned tak něco nevyrovná. Cesta sem ale byla spíš za trest. Museli jsme projet tygří rezervací, kde divocí sloni napadají automobily. Mopedy dovnitř můžou, cyklisti nikoli. Od brány nás poslali na stopa, prý si máme zastavit náklaďák, který nás proveze. Jenže všechny náklaďáky naším směrem byly naložené po strop a my hodinu stáli na místě jak tvrdé y. Zastavil nám skoro každý, ale nikdo nás neměl kam naložit. Nakonec se nás ujal kamioňák, který sice jel na druhou stranu, a domluvil nám autobus. Strašně drahý, ale že to prý usmlouváme. A skutečně jsme usmlouvali – na původní cenu. Řidič se nás v cíli snažil natáhnout a ještě nám zničil zbrusu novou omotávku a Z. trák na Ortliebu. Omylem a určitě nerad, ale reklamaci nepřijal. Když jsme sundali kola ze střechy busu, byli jsme hodně rozladění. Navíc nám v hotelu řekli, že nemají licenci, aby mohli ubytovávat cizince, tak ať si najdeme něco jiného. Nakonec jsme se někde upíchli, všechno dobře dopadlo a my si užili pěkných pár dní v horách.

A když už jsme byli nahoře, museli jsme nějak dolů, naštěstí už po svých. Čekal nás 40km sjezd, který ale hodně komplikoval provoz, prudké serpentiny a hlavně bandy opic, mezi kterými jsme jeli slalom. Člověk nevěděl, jestli má dřív hlídat cestu nebo se kochat. Pod kopcem jsme měli paradoxně nižší průměr, než kdybychom jeli po rovině. A rozhodně jsme byli víc ztrhaní.

Úplně na začátku, ještě v Praze, jsme si říkali, že by bylo fajn podívat se cestou na čínské čajové plantáže. Už víme, že je neuvidíme (podle současného vývoje možná nikdy), ale Nilgiri byla důstojná náplast.

Ooty: Město s tak šíleným názvem, že ho nikdo nepoužívá. I na ukazatelích je vedeno jako Ooty, celým jménem Óttakamandu. Královna hor, situovaná více než 2 200 m n. m. U jeho rozkvětu stála Východoindická společnost a z krajiny plné zelených kopců přechází zrak.

Dva dny po tomhle sjezdu nás pro změnu čekalo 40km stoupání do Kodaikanalu. Měli jsme z něj respekt jako vždycky z každého dlouhého kopce a radši jsmě měli v záloze plán – jestli nám to nepojede, přespíme někde za půlkou, zítra je taky den.

Krpál se nám zakousl do nohou s plnou parádou hned za cedulí s nápisem Vítá vás princezna hor a říkali jsme si, že jestli bude takhle prudce pokračovat i dál, nahoru se za světla určitě nedostaneme. Nakonec se kopec umoudřil, zvolnil, nechal nás vydechnout, aby pak zase přidal na intenzitě. Nakonec jsme ho vyjeli asi na tři pauzy – na čaj, na čaj, banán a tyčinku Sens a na banán. V Indii ani nevaříme, ani s sebou skoro nevozíme traťovky, protože stánky a restaurace se skvělým levným jídlem jsou tu na každém rohu. Ne tak v tomhle kopci. Měli jsme hlad a nikde nic, jen ten čaj. Naštěstí do něj sypou spoustu cukru

Kodaikanal: Město založené americkými misionáři ve výšce 2100 m n. m., rozprostírající se na prudkém kopci. Místo, kam se jezdí na líbánky. Princezna hor s úchvatnými výhledy.

Další cesty se už ubíraly po rovině. Jezdili jsme vesničkami mezi poli, pozorovali cvrkot. Život se tu odehrává venku, takže jsme každé ráno viděli lidi, kterak si čistí zuby, někdy jen rukou, stříhají si nehty, vypravují děti do školy a hlavně perou prádlo. Poprvé, když jsme se ocitli na venkově jsme si mysleli, že je prací den. Před každým domem stála žena a mlátila namydleným oblečením o obří kámen, který slouží jako pračka. Později nám došlo, že velké prádlo bude denně. Je tu strašné horko a vlhko, člověk se neustále potí a navíc se tu tuze práší a je prakticky nemožné jakékoli oblečení použít dvakrát. I my jsme každý den dojeli, vyprali a dali sušit prádlo pod větrák, abychom si ho mohli ráno zase vzít. Přesto byla trika každý den černější a černější.

Dost trpěla i kola. Když jsme je ve větším městě parkovali venku, našli jsme je ráno pod vrstvou prachu jako kdyby stála třicet let u babičky na půdě. Jen pláště nezteřely.

Bikepacking v Indii nás skutečně nadchnul. Jídlo skvělé, krajina parádní, místní lidé přátelští a zajímají je spíše kola, než jak z vás vymámit nějaký halíř. Když jdete po městě bez kol jako turista, poměrně často k vám kdosi natahuje ruce a vysvětluje, že by chtěl peníze nebo že nemá co jíst. Když jdete s bicyklem obtěžkaným brašnami, nikdo po vás nechce nic. Jen informaci, odkud a kam míříte.

Cykloturistika tu měla vlastně jen jedinou chybu, a to je bydlení. Se stanováním je opravdická potíž, dokonce i místní zkušení cykloturisté nás před ním varovali. Jenže nocovat po hotelích není zas taková výhra. Člověk si hned představí každý den teplou sprchu a čisté povlečení, ale ani jedno z toho v Indii není zaručeno, a navíc se úplně změní ráz cesty. Přijdete o svobodu, na kterou jste si za ty měsíce už hodně zvykli. Najednou se nerozhodujete podle sebe, ale jezdíte od pokoje k pokoji. Neustále se s někým domlouváte, kdy přijedete, v kolik chcete snídani, ale stejně pořád na něco čekáte, protože smluvené časy jsou orientační. Hodina sem, hodina tam…klidně si kvílejte hlady. Občas se ocitnete na místě, kde byste raději nebyli, ale nezmůžete nic, musíte tam tu noc nějak přečkat. Jednou jsme skončili na homestayi, který měl sice vlastní kávovou plantáž, ale také postel obsypanou nějakými brouky. Vypadali hodně krvelačně, tak jsme radši rozbili stan v pokoji na zemi a byli rádi, že máme vlastní moskytiéru. Sprchovací hlavice v koupelně byla, ale voda z ní netekla. Měli jsme si napustit vodu v umyvadle do kýble a polívat se (což je tu asi běžná praxe, jak se později ukázalo). Naštěstí si vezeme vlastní sprchu od Ortlieba. Použili jsme několikrát.

Kolo kvůli ubytování degraduje na pouhopouhý dopravní prostředek. Jedete, koukáte na wahooa, kolik kilometrů zbývá do cíle. Víte, že musíte ujet přesně tolik a tolik, jinak nemáte dalších 50 km kde spát. Krajina se promění v kulisy a vy v pozorovatele. Oči jen kloužou po okolí, nemusí jej vnímat jako prostor, s nímž musí spolupracovat, abyste měli kde složit hlavu. Nemusíte se rozhodovat, jestli pokračovat v cestě nebo zůstat. Ale na druhou stranu je super vědět, že vám v noci nebude vítr lomcovat stanem, že ráno nenajdete helmu obalenou pavučinami a že vám ráno někdo naservíruje snídani. Otázka zní, co je víc – pohodlí jistoty, nebo svoboda nejistoty? Myslíme si, že víme, ale radši se ještě někdy do Indie vrátíme, abychom se utvrdili.

Vzdálenost
1.530 km

SHARE
  • 1.530 km

support: