Martin Zelingr 30. 6. 2016

Do Moravského Krasu se chystám už dlouho. Vlastně od té doby, co u Jedovnice otevřeli nový Singletrail a také proto, že je tento kraj mnou ještě neprobádaný. Né vždy se ale zadaří vyrazit s bágly na kole. Tentokrát víkend pojmeme jako rodinný výlet. Samozřejmě spojený s kempovaním. Přímo v Jedovnici se nachází velký rybník s autokempem a hned vedle je právě nově postavený Singletrail Moravský Kras. Balíme s rodinou v pátek dopoledne a hned po obědě vyrážíme.

Po příjezdu do kempu přestavíme naši dodávku v obytku s předstanem. Sluníčko praží, proto počkám do večera, až bude teplota trochu příjemnější. Začátek singletrailu je hned vedle kempu. Dávám tedy jedno pivko u stánku a razím na kopec. Cesta není zas tak do kopce, jako jsem zvyklý z Rychlebek nebo Singltreku pod Smrkem. Cesta se vine lesem, mírně do kopce až na rozcestí, kde se singletrail dělí do třech směrů. Vybírám si jedničku.

A tak jedu a říkám si, že jsem čekal trochu víc, než lehce se klikatící cestu lesem. Za chvíli mne ale trail vyvádí z omylu. Klopenka střídá klopenku, nahoru dolu, hop přes dvoják a hned zase klopenka. Hůůůů, to se to jede. Chvílema mi trail připomíná Soper Flow v Rychlebkách. Opravdu se bavím a to víc, jak na dvou třetinách trailu. Jednička má cca 10 km, takže se dá jet několikrát po sobě. Trail je opravdu pěkně a kvalitně postavený. Klopenky tak akorát. Líbí se mi, že čím rychleji jedete, tím je trať zábavnější a některé boule se dají i slušně skočit. Samozřejmě při pomalejší jízdě, trail zvládne i vaše ratolest. Je vidět, že trať stavěl odborník a dal si opravdu záležet.

Dvojka je hlavně pro ty, co rádi jezdí jentak na kochačku po lesních cestách a rádi relaxují a užívají lesa. Proč ne, že?

Večer se blíží. Ještě se chvilku pověnovat rodině a pak už jen do spacáku a těšit se na druhý den. Mám v plánu se trochu pocourat v okolí Jedovnice.Ráno, hned po snídani vyrážím na lehko jen s foťákem směr Macocha a dál. Z Jedovnice stoupám polní cestou na kopec, kudy vede červená značka. Tahle cyklo dálnice se jmenuje Srdcem Jižní Moravy. Je odtud nádherný výhled po okolí, takže se kochám a pomalu mířím přes Vilémovice směr Macocha. Cesta dál z Vilémovic vede po úzké asfaltce. Pomalu stoupám. Ha! Serpentýny, ty miluju! Přijíždím do turistického areálu Macocha. Neznám to tu. A hele, nějaký zábradlí, zřejmě nějaký výhled! Hrnu se tedy netušíc k zábradlí a kouknu dolů. Polevá mne studený pot, zamotá se mi hlava, křečovitě se chytám zábradlí, klepou se mi kolena. Aha, tak tohle je ta ďoura. Hm slušná hloubka! Netušil jsem, že mne ta výška takhle rozhodí! Když se trochu vzpamatuju, beru foťák a fotím.

Po chvilce se vydávám dál po červené směr obec Sloup. Z Macochy vede červená z kopce. Kousek po schodech s bicyklem v ruce, kousek po strmé, kamenité cestě, kterou sjíždím hodně trialově a docela na hulváta. Dole v údolí mne čeká opět úzká asfaltka a neskutečná kochačka. Cestu jakoby svírají po obou stranách skály. Cítím ten opojný pocit štěstí, radosti, úzkosti. Mám srdce v krku, to je přesně ono! Jedu do mírného kopce a rozhlížím se po těch nádherných skalách, ve kterých se semtam vyjímá vchod do jeskyní, a že jich tu je! Míjím Sloupsko-Šošůvské jeskyně a přijíždím do obce Sloup. Zde začínám stoupat. Slunce pálí jako čert. Za chvilku jsem durch a uvařenej. Kopec zdolávám docela na krev, ale jedu.

Červená dál vede kolem zříceniny hradu Holštejn a opět krásným údolím se skalami a jeskyněmi až do obce Ostrov u Macochy. Zde stojí za návštěvu větrný mlýn holandského typu, který je velice zachovalý. Dál pak jeskyně Balcarka, kde je tolik lidí, že raději beru kramle a pokračuji po červené přes kopec zpět směr Jedovnice. Opět si užívám krásné výhledy do kraje Jižní Moravy. Ještě ochutnat pár třešní u cesty a sjíždím do Jedovnice.

V Jedovnici na náměstí je příjemná hospůdka se zahrádkou. Dávám výbornou česnečku a zasloužené pivko. Starobrno je velice osvěžující a je příjemným závěrem mého dnešního cyklovýletu. Celé odpoledne se pak věnuji rodinným radovánkám u vody. V noci ze soboty na neděli si ještě užijeme krásnou bouřku a v neděli už jen prší. Tedy snídáme, balíme a pomalu vyrážíme k domovu.

Nojo, někdo řekne, že nic moc. Ale né vždy je možnost vyrazit na bicyklu s bágly kdoví kam. Hlavně, že byl ten víkend o kole, o kempování a o spokojené rodině. Určitě vám tohle místo mohu doporučit k rodinnému výletu. Moravský Kras je plný krás! Já se sem budu vracet už příští týden. Musím si ještě víc užít Singletrail Moravský Kras a to hlavně trasu trojku, kterou jsem ještě nejel a samozřejmě plánuji ještě nějaký výlet po okolí.