Tomáš Teodosijev 30. 10. 2023

Ráno šestý den naší cesty nás probouzí místní zemědělec z nedalekého statku, aby se přesvědčil, že mu v revíru nespí škodná. Kráčel pomalu a tiše, protože nás nechtěl budit. Omrkl nás, něco s úsměvem říkal a mával při tom rukama. A pak se vypařil jako pára nad hrncem.

NP Kalkalpen a Gesäuse – Horním Rakouskem s hamakou

Z tábořiště sjedeme pár set metrů zpět do průsmyku Radstatthöhe. Můžeme si vybrat buď rychlý sjezd po silnici do Gams bei Hieflau a nebo trochu oklikou lesem. Vybereme les a bloudíme hodinu, protože cesty v mapách končí a končí a nikam nevedou a nám se nechce jet po pěší turistické, když občas potkáváme zamračené místní turisty. Nemáme tu co dělat a měli jsme to vzít raději po silnici. V lese vlezeme někomu na soukromý pozemek a tam najdeme lesáckou cestu, která nás už rychle svádí do Gams bei Hieflau a skončíme v první restauraci, kterou potkáme. Vaří tu náramně dobře. Na stole nám přistanou řízky větší než talíře a tak ještě musíme zůstat déle, aby nám slehlo.

Umírání za dlouhého dne

Pokračujeme na mtb trasu Buchsteinrunde. Začíná celkem romanticky okolo potoka ve skále plné tunelů a ještě navíc jde částečně po křížové cestě. Stoupání je mírné a my se kocháme pohledy do strmé průrvy potoka.

NP Kalkalpen a Gesäuse – Horním Rakouskem s hamakou

Ve chvíli, kdy vyjíždíme ze sevřeného údolí potoka do otevřené krajiny se mění i dosud mírné stoupání. Zatím to ale jde. Občas děláme zastávky, protože je celkem vedro a nechceme se uvařit. Po dalších pár kilometrech se ale celá trasa mění doslova v naše soukromé peklo. Trpíme jako zvířata. Cesta je strmější a strmější. Nakonec oba sesedáme a říkáme si, že tady asi umřeme.

Výhledy jsou tu ale parádní a díky tomu v sobě nacházíme sílu pokračovat dál, protože to je regulérní umírání. Konečně se vyšplháme do sedla pod vrcholem Wolfstein, které je asi 1250 m n.m. Zde se naše cesta konečně láme. Nebe se ale rychle zatahuje a my máme jen chvilku na to, abychom mohli sníst všechny zásoby, které vezeme.

O všechny metry, které jsme dnes za několik hodin těžce nastoupali zase přicházíme během adrenalinového sjezdu do Palfau. Snažil jsem se v tom odpoledním umírání najít nějaký vyšší princip, ale nenašel jsem nic. Prý jsem se ale furt tlemil. Tak je dobrý, že o náladu jsem nepřišel. Asi to člověk dělá proto, aby pak kolem sebe mohl šířit tu radost.:-)

NP Kalkalpen a Gesäuse – Horním Rakouskem s hamakou

Jsme na silnici v Palfau a rozhodujeme se, že najdeme nějaký kemp. Jeden takový alternativní je dole o pár kilometrů níže po silnici. Kemp Weiberlauf má volno a my rovnou vyfasujeme jurtu pro osm lidí, která je nakonec jen pro nás dva a ještě si stihneme dát jednoho panáka s majitelem kempu. Z tohoto pána se nakonec vyklube jaderný fyzik, který přišel o práci, když Rakousko odpískalo jadernou energetiku a šlo „zelenou“ cestou. Veškeré vydělané peníze investoval do nákupu pozemku a kempu, který provozuje dodnes se svou ženou, kterou si pro změnu našel v jižní Americe. A všude zní čeština a polština.

Zpět do Kalkalpenu

Sedmý den naší cesty obracíme kola na sever a míříme znovu do Kalkalpenu. Už musíme pomalu myslet na návrat domů.

NP Kalkalpen a Gesäuse – Horním Rakouskem s hamakou

Počasí pro cyklistiku se zhoršuje, ale kdo se rád opaluje, tak by spíš tvrdil, že se naopak zlepšuje. Od sedmého dne naší cesty budou už jen třicítky a více.

Opět je odpoledne a my se několik hodin drápeme v šíleném vedru do kopce. Naštěstí už vidíme sedlo Mooshöhe. Tam se zastavujeme na pivo a moučník. Když nás vidí majitelé v jakém jsme stavu, tak nám vyskládají na talíř o několik porcí koláče více než jsme si objednali. A tak se cpeme, protože nás čeká ještě slavná cyklotrasa Hintergebirgsweg.

Na cyklotrasu najíždíme pěkně z kopce a z kopce už dnes pojedeme stále. Hintergebirgsweg je vedena po původním železničním tělese, které se klikatí a překonává soustavou tunelů a můstků divokou říčku Reichramingbach.

NP Kalkalpen a Gesäuse – Horním Rakouskem s hamakou

Tato část dnešního dne je zkrátka velká romantika. Na nejkrásnější místa se navíc dostáváme v době zlaté hodinky. Díky tomu nikoho nepotkáváme a odpolední slunce modeluje krajinu okolo nás.

Slunce se rychke sune k západu a my se dostáváme k druhému oficiálnímu bivakovacímu místu v Kalkalpenu. Biwakplatz Weißwasse je plně obsazen a tak se nakonec rozhodujeme z Kalkalpenu pokračovat dál na sever. Z Kalkalpenu vyjíždíme za šera a hned hledáme místo na přespání.

Ještě ale musíme vytlačit naše kola po pastvinách než nakonec najdeme ideální místo v bukovém lese.

NP Kalkalpen a Gesäuse – Horním Rakouskem s hamakou

Další ráno už opouštíme definitivně Alpy a šlapeme do pedálů směr Štýr, kde se opět zastavujeme v univerzitním kampusu na jídlo.

Dojíždíme až někam za Enns, kde marně hledáme asi hodinu místo na přespání. Všude jsou akorát samé kopřivy a komáři nebo příliš otevřený terén. Nakonec se nám daří najít relativně dobře ukryté místo. Tahle noc ale žádná sláva nebude.

A je tu poslední den naší cesty. Do Lince to máme za pár a vlak nám jede až večer. Nikam nespěcháme a moře volného času obětujeme koupání v Dunaji.
Bolelo to, ale stálo to za to. Jak to bude příště?