Kurnik šopa, co to je? Taháme bednu z auta přepravní firmy a funíme jak sentinelové. Řidič se pozastavuje nad tím, že v bedně je kolo. “Jaké kolo! Chlapi, vy si děláte srandu! Já kola docela často vozím, ale takhle těžkou bednu s kolem jsem ještě netáhnul”. Dáváme mu za pravdu. Po jeho odjezdu koukáme na přepravní štítek a ten uvádí dvacet kilo. No potěš pánbůh! Kdo tohle bude testovat? Otvíráme a taháme ven na světlo ocelový expediční fat bike Surly Wednesday.
Chrom molybdenové trubky, světle modrá barva a nic než ocel a zase ocel.
Ještě před začátkem testování proběhnou drobné úpravy na osazení kola. Především mizí mechanické brzdy Hayes, které nahrazují osvědčené mechaniky Avid BB7 a rovná řidítka jsou také odstraněna a místo nich namontována řidítka Jones H-Bar. Tyto změny probíhají z toho důvodu, že se s kolem chystáme vyrazit na cestu po Polském pobřeží Baltského moře a chceme mít jistotu, že vše bude fungovat, tak jak má.
A když už jsme u těch změn, tak vám zde uvedeme i zbytek techniky, kterou je toto kolo vybaveno. Rám je, jak už bylo napsáno výše, z chromo molybdenové oceli se světle modrým lakem. Ocel je to pořádná a tak se nemusíte bát nějakého toho pádu, ani náročnější přepravy kola. Na rámu se, jak je u expedičních kol zvykem, nachází spousta možností kam přimontovat držáky. Tři jsou na rámu a další se nacházejí na vidlici, rám zároveň disponuje možností přidělání nosičů, takže nákladu naložíte v případě nutnosti více než dost.
O přehazování se stará sada Sram X5, která funguje bezproblémově, akorát občas vydává při řazení dost hlasité zvuky. Dvopřevodník SRAM X5 s počtem zubů 22/34 a vzadu deseti rychlostní kazeta Microshift H100 11-36. Originálně je kolo dodáváno s brzdami Hayes a brzdovými pákami Tektra. Řidítka a sedlovka H.L. jsou doplněny sedlem WTB Volt. Představec Premetec. Kola jsou postavena na nábách Formula s pevnou osou, ráfky Surly My Other Brother Darryl a pneumatikách Surly Nate 26 x 3,8¨ 27TPI. Na zvolených komponentech je vidět, že se Surly snaží dodávat cenově dostupný fatbike.
Jak jsem se zmínil, tak my jsme provedli výměnu brzd a to především z důvodu seřízení, které bylo u brzd Hayes dost problematické, ale pokud věnujete seřízení dostatek času, tak brzdy Hayes fungují dobře. Řidítka jsme zase měnili kvůli uchycení brašen a především kvůli pohodlí na delších cestách a množství úchopů. Jones H-Bar jsou opravdu, co se týká pohodlí, nepřekonatelné. Originální rovná řidítka, ale na druhou stranu propůjčují kolu značnou neposednost a hravost v terénu.
A jak se na Wednesday jezdí? Pekelně! Je to opravdový expediční fatbike a dá vám to poznat hned od prvního šlápnutí do pedálů. Od začátku Wednesday testuji ve všech dostupných typech terénu a stal se pro mě perfektním společníkem. Kolo vzhledem k použitému materiálu je těžké a tak okamžitě zapomenete na nějaké rychlostní rekordy. O tom to není. Prostě šlapete, plujete si krajinou a kocháte se. Ale přesto je to kolo hravé a v terénu sebejisté a to především v krátké stavbě kola. Projede téměř vše a ještě je to zábava. Díky použitému rámovému materiálu se kolo při žádném sebevětším zatížení nijak nekroutí, perfektně sedí a vede. Střed je položen dost nízko, z důvodu stability, a tak je potřeba si dávat velký pozor při přejezdu kamenů, kořenů či jiných vyšších překážek, protože pokud si pozor nedáte velice snadno si škrtnete, v lepším případě šlapkou a v tom horším právě středem, ale to je asi to jediné co mě vadí. Nižší střed vám zase v těžkém technickém stoupání zajistí potřebnou stabilitu. A že Wednesday opravdu rád a dobře stoupá i vzhledem ke své váze. Při sjezdech se budete cítit jistě a mnohdy úplně zapomenete na to, že sedíte na fatbiku.
I díky nízko položenému středu se vám kolo při plném naložení ovládá naprosto bezproblémově a to je u expedičního biku to nejdůležitější. A věřte, že při troše snahy na něj dokážete naložit opravdu velké množství bagáže.
Rád bych se zmínil o převodech kola. Já jsem vždy nevyužíval plný rozsah převodů a to především z důvodu křížení řetězu a tím jeho zkracování životnosti. U Wednesday jsem od tohoto stylu řazení velice rychle upustil a využívám plně všech dvaceti převodů. Ono to totiž ani jinak nejde. V okamžiku kdy totiž přeřadíte vpředu na menší kolečko a vzadu jste na pátém převodu, tak máte pocit, že se kolo skoro zastavilo. Takže v případě tohoto zpřevodování to vyžaduje chvilku hraní a cviku. Na druhou stranu s malou plackou vepředu a velkou vzadu vyjedete skoro vše. Jednoduše řečeno na expediční bike vymoženosti 1×11 nebo dokonce snad 1×12 nepatří.
Na sněhu je kolo stejně jisté, akorát vyžaduje mít u sebe neustále pumpičku, protože odpouštění a dofukování je u něj, vzhledem k jeho hmotnosti a rozměru pneumatik naprostou nezbytností. Bez pumpičky se neobejdete. Pláště Surly Nate jsou jisté jak na kamenech, písku, blátě, kořenech, tak i na sněhu. Vzhledem k tomu, že jsou 27TPI, tak jsou poněkud těžší, ale zase méně náchylné k postrannímu defektu.
Wednesday jednoznačně patří do naší bikepacking garáže a rozhodně se v ní neztratí. Je to společník nejen na dlouhé cesty, ale i na krátké výšvihy jen tak po práci. Na dlouhých cestách vás překvapí svou pohodlností, prostupností terénem a spolehlivostí. Na krátkých výletech se vám zase odmění neskutečnou hravostí a zábavností. Surly Wednesday je kolo, které se opravdu povedlo a my mu přejeme jen to nejlepší.
Za cenu okolo padesáti tisíc korun českých (přepočítáno z €) dostanete nejen poctivý expediční fatbike, ale i kolo na normální ježdění a i když se to někomu za oceláka může zdát více než dost, on to prostě není obyčejný fatbike. Jenom je škoda, že se u nás stále nenajde pořádné zastoupení, které by dokázalo kola Surly za rozumné peníze dodat na náš trh.
- jízdní vlastnosti
- prostupnost terénem
- množství úchytů
- dostupnost
- poněkud těžší
- některé komponenty nejsou to pravé ořechové
Cena
50.000 Kč
Hmotnost
16 kg
Materiál
Ocel
- 50.000 Kč
- 16 kg
- Ocel
Diskuze