Dag Raška 4. 9. 2023

V listopadu roku 2021 vyšla recenze na novu brašnu od Německé firmy Ortlieb, jmenovala se Handlebar Pack QR. Recenzi psal bývalý kolega a na základě jeho recenze, jsem si tuto brašnu do své výbavy pořídil i já. Důvod byl jednoduchý. Čím dál víc se mým primárním kolem pro bikepacking stával gravel. A kdo ho má a jezdí bikepacking, ví jaký je to opruz zabalit přední brašnu a to ať bokem plnitelnou nebo harness.

V listopadu roku 2021 vyšla recenze na novu brašnu od Německé firmy Ortlieb, jmenovala se Handlebar Pack QR. Recenzi psal bývalý kolega a na základě jeho recenze, jsem si tuto brašnu do své výbavy pořídil i já. Důvod byl jednoduchý. Čím dál víc se mým primárním kolem pro bikepacking stával gravel. A kdo ho má a jezdí bikepacking, ví jaký je to opruz zabalit přední brašnu a to ať bokem plnitelnou nebo harness.

V obou případech je to docela boj. Jo, uznávám, že u harnessu je to podstatně jednodušší, protože vše balíte mimo kolo. A u na pevno přidělané brašny s bočním balením, je to pakárna. V obou případech se ale dostáváte dost blízko pákám a mnohdy ani řadit nemůžete. Musíte vše co nejvíce stlačit a nebo změnit způsob balení. Ortlieb, a v současné době nejenom on, přišel s vrchním plněním. Více jsme psali v tomto článku. 

Jak jsem již psal, první recenzi psal kolega a já si brašnu hned pořídil. A vůbec jsem nelitoval. Vrchní plnění na gravelu je prostě super. O to větší radost jsem měl, když přišla nabídka na testování nového typu této brašny, s trochu jiným názvem. Ještě než přišel testovací kousek, přemýšlel jsem, co na ní asi může být jiného, co se mohlo zlepšit? Bude opravdu nový typ stát za to?

První co mě po vybalení překvapilo, byla změna materiálu. Brašna je opět svařovaná, ale tentokrát je použita Cordura s PU potažením. Svrchní část působí na omak přijemně, jako látka (však je cordura také tkanina), a uvnitř je vše krásně hladké. V rolovací části je vsazený kus plastu k lepšímu rolování a po stranách brašny jsou dvě praktické, elastické kapsy (vejde se i plechovka). Dále je brašna opatřena dvěmi poutky na popruh, ale k tomu se ještě dostanu. Nechybí reflexní prvky v přední části, které vám při nasvícení vypálí sítnici. A dva extra popruhy pro přidělání přídavného nákladu. Já jsem je využíval k přidělání tyček ke stanu. Po ukončení zarolování stačí přetáhnout vrchní popruh, zaháknout do jednoho ze dvou ok, stáhnout a zajistit zámek proti povolení. Všechny popruhy jsou opatřeny G-sponami. Uvnitř brašny naleznete dva kompresní popruhy a oproti předchůdci je zde malá přídavná kapsa na zip, do které si můžete dát drobnosti, jako telefon, hygienické potřeby a podobné drobnosti. Přídavnou kapsu lze jednoduše přidělat ke kompresním popruhům tak, že vám v brašně nebude lítat jako zběsilá. Poslední věcí, kterou v brašně najdete je ramenní popruh, který jednoduše cvaknete na boční poutka, brašnu hodíte přes rameno a jdete. Nepoužil jsem, ale je to dobrá věc, když tam máte cennosti a potřebujete se na chvíli vzdálit od kola. Občas jsem litoval, že jsem popruh neměl, protože naprosto standardně jsem navrchu brašny vozil foťák a takhle jsem vždy brašnu musel rozdělat, vyjmout přístroj a zase zarolovat. 

A teď si ten, co četl recenzi první řady těchto brašen, určitě říká: Proč bych, sakra, měl složitě oddělávat brašnu, když i v poslední recenzi nedokázali pořádně popsat přidělání a radši tam dali video? To přeci nechceš?!

No a má pravdu, to fakt nechceš…tedy pokud se to nezměnilo. A ono se to změnilo. Zásadně se to změnilo. 

Dodnes si pamatuji jak jsem první verzi Handlebaru nacpal vybavením a pak jsem se ji marně snažil přidělat na řidítka. Šlo to ztěžka a tak jsem nakonec zase vše vybalil a brašnu přidělával prázdnou a pak teprve plnil. To u novinky odpadá. Držák je totiž od brašny odepínací. Takže se pohodlně přidělá držák (fakt nebudu popisovat a podívejte se na video zde) a pak se naplněná brašna jednoduše nacvakne. Jak pohodlné a jednoduché a za tuto inovaci smekám. Nemyslete si, že montáž je nějak extra složitá, ale na popisování to fakt není. Ale nemusíte se bát, po pár přiděláních vám to vejde do krve a tápat již nebudete. 

Ale pojďme se na brašnu podívat pořádně z praktické stránky. Objem jedenácti litrů je naprosto dostačující…tedy pro mě. Dokonce jsem s brašnou absolvoval i zimní bikepacking na jednu noc. Možnost odepnutí je perfektní, protože nezřídka se mi stalo, že jsem se musel schovávat na noc před nepřízní počasí a to pak jste jedině rádi, že můžete brašnu odnést a v suchu pod přístřeškem či ve stanu vybalit spaní. V létě je její objem více než dostačující. Při letních cestách se mi do ní podařilo sbalit stan, karimatku, spacák, vše pohodlně stáhnout kompresními popruhy a ještě jsem měl trochu místa na foťák či nějaké drobnosti. Tyčky ke stanu jsem vozil přidělané z vnější části a do bočních kapes jsem si dal traťovky a na večer jsem si tam loupnul plechovku piva na dobrou noc. S brašnou jsem jezdil za každého počasí a ani jednou se mi nestalo, že by se do ní dostala nějaká voda. Ale je potřeba dodržet pravidlo rolování a to je minimálně třikrát. Ale tato zásada platí u všech rolovacích brašen. Osvědčilo se mi, ještě před rolováním, z brašny dostat přebytečný vzduch. Brašna totiž nedisponuje ventilem, jako je tomu u zadní brašny Ortlieb, a díky tomu, že je prakticky nepromokavá, tak při rolování se z ní přebytečný vzduch nemá jak dostat. Takže je lepší si trochu pomoci. Ohnete rolování přes brašnu, zatlačíte, tím vytlačíte vzduch a rychle zarolujete. 

A co při jízdě? Na štěrkoletu naprosto v pohodě. Je pravda, že i když lanka, kterými je držák přichycen za řidítka a představec, sebevíc utáhnete, má brašna tendenci trochu se sklopit. Nejprve jsem to pořád řešil, ale pak jsem si všiml, že se dostane do určité úrovně sklopení a pak již níž nejde. Horší to je na MTB v náročnějším terénu. Tam brašna dost lítá a tak jsem ji raději používal primárně pro gravel. Na co si ale před koupí určitě dávejte pozor, jsou následující věci. Za prvé, brašna není vhodná pro karbonová řidítka. Za druhé, a to je důležitější, potřebuje dost místa od představce k plášti. Vysvětlím. Já mám šíři řidítek 47 cm a tak není problém brašnu bez problémů umístit a nepřipravit se o všechny typy úchopů na beranech. Vzdálenost mezi představcem a pláštěm má 30 cm a tady žádný problém nevzniká. I když brašna jízdou poklesne, ani náhodou o plášť neškrtá. Problém nastal u juniora. Adam má šíři řidítek 37 cm a s trochou snahy se mi brašna podařila nacpat i sem. Měl trochu nepohodlnější vrchní úchop, ale jinak bez problémů. Ale pozor! Má elektronické řazení. V případě, že by měl normální řazení, nebylo by brašnu možné použít. Prostě by neřadil. Druhý a ten hlavní problém nastal, že i když jsem brašnu dotáhnul “na krev”, tak stejně měla po pár úderech tendenci spadnout až na plášť. Vzdálenost představce od pláště je totiž u juniorova kola pouhých 20 cm. Takže, pokud jste menšího vzrůstu (velikost kola XS a S) raději bych doporučil vše pečlivě změřit nebo vyzkoušet. 

Takže to je v krátkosti vše k brašně Ortlieb Handlebar-Pack 11 l. Za mě je to inovace správným směrem a brašnu jsem si díky vrchnímu plnění velice oblíbil a teď jenom přemýšlím, co Ortliebu namluvit, abych ji nemusel vracet. Na gravel už jenom brašna s vrchním plněním. 

Pozitiva
  • systém odepnutí brašny
  • vrchní plnění
  • přídavná vnitřní kapsa
  • zpracování
Negativa
  • lehce se pohupuje
  • nelze použít na karbon
  • nutno změřit si vzdálenost od řidítek k pneu

Cena
2.990,-

Hmotnost
701 g

Rozměry
11 l

Materiál
Cordura PU

SHARE
  • 2.990,-
  • 701 g
  • 11 l
  • Cordura PU

support:
inzerce inzerce