Jan Žďánský 11. 10. 2016

Nejznámější výrobce cyklistických brašen přišel letos s novinkou v podobě bikepackingové vodotěsné sady. O Seat Packu jsem již psal. Nyní se dostávám k druhé části a to řidítkové brašně o objemu 15L, se kterou přímo souvisí přídavná 3,5 litrová brašna. Celá sada od Ortliebu se mnou prodělala 1500 kilometrů po Himálajích, kde prodělala ten nejnáročnější test.

Nejznámější výrobce cyklistických brašen přišel letos s novinkou v podobě bikepackingové vodotěsné sady. O Seat Packu jsem již psal. Nyní se dostávám k druhé části a to řidítkové brašně o objemu 15L, se kterou přímo souvisí přídavná 3,5 litrová brašna. Celá sada od Ortliebu se mnou prodělala 1500 kilometrů po Himálajích, kde prodělala ten nejnáročnější test.

Stejně jako Seat Pack je Handlebar Pack vyroben v jediné a to grafitové barvě s oranžovými popruhy. Stejný je i materiál, což je polyuretan potažený nylonovým ripstopem. Na přední straně také nese výrazné reflexní osmihranné terče a odnímatelný gumicuk. Systémově jde o klasický Dry bag s oboustranným plněním. Brašna si zachovává 100% vodotěsnost díky svařovaným spojům, kterými dovnitř nemůže proniknout vůbec nic. Na povrchu jsou přeci jen nějaké švy vidět, ale ty jsou jen na vnější vrstvě, která je právě radiofrekvenčně přivařená k samotnému dry bagu.

To, co dělá kromě vodotěsnosti brašnu skutečně jedinečnou, je uchycení k řidítkům. Zde se vývojáři opravdu předvedli. Dvojitý systém kombinuje suchý zip a nylonový popruh s přezkou. Sucháč prochází skrz několik centimetrových pěnových distančních podložek. To aby vznikl prostor pro lanka, případně hadičky. Osobně tento detail považuji za dost důležitý a neměl by chybět na žádné brašně či držáku (harnessu). Skřípnutá lanka můžou začít výrazně promlouvat do řízení i do řazení a otrávit tak celý výlet. Suchý zip je upnutý pod robustní plastovou vzpěrou, která zabraňuje podélné deformaci brašny a zpevňuje celý systém. Samotné suché zipy jsou dost silné. I přesto další pojistku tvoří oranžový nylonový popruh, který má na jedné straně klasický trojzubec a na druhé stahovací přezku. Po dotažení popruhu můžete kolo klidně hodit ze skály a věřte mi, že až k němu dole přijdete, brašna bude držet na svém místě. Za celý měsíc ježdění po Ladaku jsem nemusel uchycení ani jednou dotahovat. To, co jsem oceňoval snad ještě víc je to, že právě vzhledem ke stabilitě jsem zvládl brašnu naplnit i když byla přidělaná k řidítkům.

Stejné distanční podložky jako u řidítek jsou na popruhu k uchycení za hlavovou trubku či korunku vidlice. Ten má na brašně tři pozice k upnutí. Jde o suchý zip na popruhu, který se provléká skrz plastové oko. Podložky, které vymezují prostor mezi středem brašny a hlavovou trubkou, mi pomohly držet brašnu dál od brašen na řidítkách. Bez nich se osazení řidítek mezi sebou doslova přetlačovalo. Bohužel pěna, ze které jsou vyrobeny, není na tak namáhanou věc ideální materiál. Je sice lehoučká, ale při opravdovém zatížení se pěnovka začne trhat, případně prořezávat o popruh. Proto jsem všechny podložky napevno slepil elektrikářskou páskou a vytvořil z nich pevné kostky (jak je vidět na fotkách), které do teď fungují skvěle.

Kromě předního gumicuku disponuje Handlebar pack ještě dvěma nylonovými popruhy k připnutí dalšího nákladu. Každý popruh má vrchní a spodní část a je na pevno přišit v oblasti řidítek. Na koncích jsou geniálně jednoduché a naprosto „blbuvzdorné“ hliníkové přezky, které stačí jen zaháknout do našitého oka a dotáhnout. Popruhy jsou dostatečně dlouhé pro připnutí pěnové karimatky.

Accesorry Pack je samostatný doplněk k Handlebar packu, který je nutné dokoupit zvlášť. Má obsah 3,5L a váží 206g. Je vyroben ze stejného materiálu jako celá bikepackingová sada. Accessory pack se dá použít i samostatně díky dvěma suchým zipům na zadní straně. Tento bonus jsem docenil právě až v Ladaku, kde se malá lehká brašna osvědčila při výletech po městě, kdy jsem na odstrojeném kole objížděl kavárny a vyřizoval permity. K velké brašně se Acessory pack upevňuje pomocí hliníkových přezek, které se zaháknou za poutka na zadní straně. Tohle řešení je opravdu geniálně jednoduché a rychlé. Brašnou se vlastně ještě zvětší délka popruhů a tím prostor pro karimatku či cokoliv jiného, co je potřeba mezi brašny upnout. Tradiční rolovací zavírání se pojišťuje krátkým popruhem s další hliníkovou přezkou, která se jen zahákne do poutka. Díky tomu se do Acessory packu snadno dostanete i v zimě když vám ruce zmrznou v kopyta. Snadnou obsluhu, montáž a velikost Accessory Packu musí ocenit snad každý.

Myslím, že Ortliebu se vstup do světa bikepackingu povedl na výbornou. Vše, čím si získaly renomé klasické cykloturistické brašny, se podařilo vložit i do této novinky. Tedy vodotěsnost, odolnost, čistý design, snadná obsluha, to vše dle mého sedí. Vzhledem k většímu průměru brašny se údajně může stát, že při kombinaci s vidlicí o větším zdvihu dochází při jízdě ke kontaktu s kolem. To jsem se však jen dočetl, a protože jezdím na pevných vidlích, neměl jsem možnost to vyzkoušet. Pokud lovíte gramy, asi to pro vás nebude to pravé, přeci jen je hmotnost krapet vyšší. Nicméně nízká váha padla na úkor odolnosti. Proto, pokud smýšlíte poněkud dobrodružněji a na mapách hledáte zásadně místa, kde nejsou namalované silnice ani města, jste na správné adrese.

Pozitiva
  • vodotěsost
  • odolnost
  • dvojité (extra pevné) uchycení
Negativa
  • vyšší hmotost
  • měkké distanční podložky

Cena
2690Kč

Hmotnost
426g

SHARE
  • 2690Kč
  • 426g

support: