Dag Raška 16. 10. 2015

Pokud renomované značky objevili velikost 29+ až pro tuto sezonu, tak maníci ze Surly již tento rozměr používají několik let.

Pokud renomované značky objevili velikost 29+ až pro tuto sezonu, tak maníci ze Surly již tento rozměr používají několik let.

Jedná se o ráfky velikosti 29″ a na nich obuté pneumatiky o rozměru 29×3.0, takže v konečném výsledku zjednodušeně 29+. Někdo by si mohl myslet, že se jedná o fatbike, ale není to tak. U fatbiku je nejmenší rozměr 26×4.0 a to dá v průměru ráfku a pneu cca 29″. Kdežto u u ráfku 29″ a pneu 29×3.0 to právě dává ten záhadný rozměr 29+. Což pouze znamená, že celkový průměr kola je větší než-li 29″.

Udělal jsem Vám v tom zmatek? Tak to jsem rád a rád si počkám s jakým rozměrem kol ještě výrobci kol jsou schopni přijít. No, nechme se překvapit. Ale zpět ke Krampusu. Rám je chromo-molibdenová ocel a dodává se včetně ocelové vydlice. Já jsem volil koupi rámu a ne komplet kolo dodávané Surly, protože jsem si chtěl prostě sestavit kolo dle svých představ.

Takže rám je jasný a co zbytek osazení? Ráfky byly jasné, Surly Rabbit Hole a pneu Surly Knard 29×3.0. Perfektní váha a celkem přijatelná cena, ale hlavně nebylo moc na výběr. Zadní nába DT Swiss 240s a to z důvodu vysoké životnosti, přední nába Surly a dráty DT Swiss. O řazení a brždění se stará sada Shimano XTR s převodníkem 2×11. Důvod proč jsem na kolo nechal dát převod 2×11 je ten, že chci aby kolo bylo co nejvíce universální a komfortní na dlouhé cesty což mi převod 1×11 neumožnuje. A zbývající vybavení je ve znamení Race Face Next doplněné sedlem WTB Silverado Titan.

Celková váha kola je tak 13kg což na takového „drobečka“ je přijatelné. A proč jsem si vybral toto kolo? Důvod byl naprosto jednoduchý. Kam já jako Liberečák nejvíce jezdím na kolo? No, Jizerské hory. Ale ty jsou posledních pár let plné asfaltových cest, takže se tam dá jezdit (až na pár vyjímek) na silničním kole. Když jsem tam jezdil na odpruženém MTB, tak jsem jaksi postrádal smysl toho odpružení. A to minimum míst kde odpužení je potřeba zvládne odpružit právě pneumatika 29+ a to díky svým robustním rozměrům. Další důvod byl, že se snažím jezdít i mimo cesty a tam se s 29+ bez problémů dostanete a jelikož nejsem závodník, ale spíše cestovatel (začínající), tak odpružení nepotřebuji a stačí mi již výše uvedené odpružení díky pneu. Zase v tom máte zmatek? Nevadí, klidně napište a já Vám odpovím jak jen budu moct.

První testování proběhlo hned po montáži v Držkově u BikeBrothers. A cesta vedla přes Černou Studnic, na Jablonec, Rádlo, Milíře a do Jeřmanic. První pocity naprosto skvělé. Kolo perfektně valilo do kopce a to po místech kde jsem to zkoušel jenom na fatbiku a na MTB jsem to nerisknul (rád napíši kde to je). Pak jsem trošičku odfouknul a bylo to ještě lepší. A co teprve jízda ze Studnice směr Jablonec po zelené, tak to teprve byl zážitek. Po té proběhla ještě spousta dalších cest a z Krampuse se pro mě stalo nenahraditelné kolo. Jezdím na něm do práce, dlouhé cesty, singltrek, vícedenní výlety atd.

Ale abych jenom nechválil. Největší problém nenastal, jak by jste si mohli myslet, při jízdě po asfaltu, ale při jízdě na singltreku. Singl jsem již na 29 jezdil, ale na 29+ je to o něčem jiném. Ne, není to odpružení co chybí, to mě nechybí. Ale je to právě ten rozměr. Musíte neustále myslet na to, jak velké balóny řídíte a dávat si na to velký pozor. Spoustu zatáček mám naježděných, ale tady byl právě kámen úrazu 29+. Byl jsem v nich dlouhý a párkrát se mi to málem nevyplatilo. Zase na druhou stranu na singl jedu jenom párkrát do roka.

Prostě Surly Krampus je pro mě dobrá volba a v mé cyklogaráži v současné době číslo jedna. Už se těším až na něj opět navěsím brašny a vyrazím na vícedenní výlet

Materiál
Ocel

SHARE
  • Ocel

support: