Dag Raška 26. 8. 2019

To je výzva! Já, který bojuje vždy s místem v brašnách. Já, který vždy sebou tahám spoustu zbytečných věci. Já, který miluji pivo a vždy si ho někam vměstnám. Já se mám zabalit do brašen o celkovém objemu dvanácti a půl litru? To je nereálné. Nebo ne?

To je výzva! Já, který bojuje vždy s místem v brašnách. Já, který vždy sebou tahám spoustu zbytečných věci. Já, který miluji pivo a vždy si ho někam vměstnám. Já se mám zabalit do brašen o celkovém objemu dvanácti a půl litru? To je nereálné. Nebo ne?

Ne, není to se mnou až tak hrozné. Poslední dobou se opravdu snažím minimalizovat množství věcí a poměrně se mi to i daří. Ale dostat se do objemu dvanácti a půl litrů je opravdu velká výzva.

A přesně takový objem mají brašny Apidura Racing Series, o kterých jsme psali v článku “Apidura pro Gramaře”.

Ve výše uvedeném článku najdete materiály, způsoby uchycení a další informace. Proto se v dnešním článku budu věnovat pouze praktičnosti a uživatelským vlastnostem.

S výrobky firmy Apidura jsem začínal svou bikepackingovou dráhu a je to moje srdcová záležitost. Proto jsem ani chvíli neváhal a Racing brašny pořídil. 

První jízdy jsem s brašnami absolvoval hlavně při dojíždění do práce a tam mi byl objem zbytečně velký. Většinou jsem si dokázal vystačit buďto s podsedlovkou nebo řidítkovou brašnou. Hlavní výzvou ale bylo pokusit se zabalit na dvoudenní bikepacking. A zde jsem musel totálně přehodnotit, co sebou brát a co ponechat doma. Než vůbec začnete o koupi Racing sady uvažovat, tak si položte otázku: Na co já chci brašny využít? Pokud jste jezdec, který se připravuje na Transcontinental Race, North Cape 4000 nebo jiný podobný ultra dálkový švih, pak o nákupu uvažujete správně. Právě těmto lidem je tato řada určena, proto název Racing. Hodně takových jezdců je ochotno obětovat pohodlí na úkor spaní a mnohdy jim stačí pouze pár hodin spánku. A to vám pak stačí žďárák, karimatka a třeba teplotní vložka do spacáku.

Právě to se mi podařilo do přední brašny bez problémů zabalit, plus velký tyvek a ještě trocha místa zbylo. Přední brašna standardně obsahuje dvě pouzdra na bidon nebo jiné drobnosti. Tyto vaky jsou jednoduše přístupné z vrchní části a to jednou rukou. V mém případě nebyly potřeba a tak proběhla jejich demontáž. Je to jednoduché, odepnete patentku ve spodní části a ve vrchní odepnete suchý zip a je hotovo. Problém nastává s voděodolností. Díky chlopním na vrchní části, které nejsou vyrobeny z hexalonu, může právě jimi pronikat voda a i výrobce uvádí, že je lepší použít raději dry bag. Škoda, neboť já bych se klidně na ty dva bidony vykašlal, na to mám košíky na kole, a udělal bych raději brašnu nepromokavou. Uchycení je stabilní a ani při jízdě po nezpevněných cestách vám nikde nic neskáče. Brašna je v přední části opatřena reflexními prvky, bohužel zde chybí možnost uchycení blikačky.

Rámová brašna má objem 2,4 litrů. Z obou stran jsou vodotěsné zipy. Kapsa v pravé části slouží pro uložení objemnějších věcí, levá je vhodná pro uložení dokladů, telefonu nebo peněženky. Z hlavní kapsy je možno v přední části vyvést ven kabel k power bance, já jsem tudy vyvedl kabel ke sluchátkům. Otvor je dobře krytý a tak nemusíte mít strach ze zatékání vody. Objem je tak dostačující na traťovky, nářadí a další drobnosti. Uchycení je zajištěno pomocí suchých zipů, které si z vrchní části můžete přizpůsobit svým potřebám. Ve spodní části jsou dva stahovací popruhy, jejichž umístění změnit nelze. Během testování Apidura rozšířila nabídku o další rámovku o objemu čtyři litry.

Podsedlová brašna byla mnou nejpoužívanější z řady Racing. Používal jsem ji při ježdění do práce, kdy jsem v ní vozil kompletní oblečení do kanceláře, jezdil jsem s ní na nákupy na dovolené na Pálavě a vozil v ní pečivo, ale nejvíc jsem ji používal při celodenních jízdách na silničním kole, kdy jsem v ní vozil kompletní nářadí a rezervní oblečení a tady mi byla brašna naprosto skvělým doplňkem. Objem pět litrů se na první pohled zdá jako dost malý, ale není tomu tak. Dostal jsem do ní náhradní oblečení, odepínací nohavice k šortkám a primaloftovou bundu na večer a to bez větší námahy. A pokud by vám pět litrů nestačilo, nevadí.Apidura i zde řadu rozšířila o brašnu s objemem sedm litrů. Uchycení pod sedlo je jednoduché a rychlé. Jeden suchý zip na sedlovou trubku, možná je tento zip poněkud delší, a pak už jenom zacvaknout za lyžiny sedla a máte hotovo. Zavření brašny je zde jednodušší oproti ostatním řadám od Apidury. Je zde klasické rolování jako u drybagu s dvěmi přezkami a pro vytlačení přebytečného vzduchu uvnitř podsedlovky je zde malý krytý otvor, kterým vzduch vytlačíte během rolování. Jednoduché a spolehlivé. Ani při vydatném dešti se vám nestane, že by tímto otvorem došlo k proniknutí vody, tak dobře je schovaný a krytý. Osobně mi nějakou dobu trvalo, než jsem zjistil, kudy vzduch uniká a byla to taková drobná detektivní práce.

Takže jaký je závěr? Apidura Racing Série pro klasický bikepacking určená není a ani to není jejím cílem. Na to má Apidura ve své nabídce jiné řady výrobků. Je to, jak už sám název napovídá, řada pro ultra dlouhé závody bez podpory, kde si sebou vezete pouze nezbytné vybavení. Jídlo nepotřebujete, protože máte platební kartu a tak si ho kupujete, většinu dne přežijete na traťovkách a v noci spíte pouze pár hodin za minimálního pohodlí, aby vám další jezdci moc neujeli. Já jsem nikdy takový závod nejel, neláká mě to, není to můj styl, ale hluboce smekám před těmito cyklisty.

Anebo jste silniční cyklista, který ujede na denním švihu sto kilometrů a více a vše potřebné uložíte do brašen a netaháte nic v kapsách na zádech a máte při tom jistotu, že jste nic důležitého nemuseli nechat doma. Sám na silničním kole jezdím, nejezdím ve skupině, a tak vím, jaké to je pobrat sebou vše důležité a jak vše nepříjemně tlačí do zad.

Zpracování brašen je opět na jedničku. Vše je svařované a ani po půl roce používání brašny nejeví známky poškození. Však ona si kvalitu a váhu Apidura nechá náležitě zaplatit. Celá sada vás vyjde na 9.720 korun za 613 gramů materiálu a to není zrovna malý peníz.

Pozitiva

zpracování

odolnost

nepromokavost

Negativa

cena

nepromokavost přední brašny

Cena
9.720 za set

Hmotnost
613 g komplet

Materiál
Hexalon

SHARE
  • 9.720 za set
  • 613 g komplet
  • Hexalon

support: