Dag Raška 22. 8. 2022

Ocelový cestovatelský všeuměl a zároveň kolo pro specifické zákazníky. Tohle kolo prostě není pro každého. Není to stíhačka, je to vytrvalec. Není to lehká váha, je to středně těžká váha. Pro někoho to není ani žádný krasavec. Ale pokud se naplno věnujete bikepackingu a je to vaše hlavní cyklistická náplň, čtěte dál a možná, možná se zamilujete.

Ocelový cestovatelský všeuměl a zároveň kolo pro specifické zákazníky. Tohle kolo prostě není pro každého. Není to stíhačka, je to vytrvalec. Není to lehká váha, je to středně těžká váha. Pro někoho to není ani žádný krasavec. Ale pokud se naplno věnujete bikepackingu a je to vaše hlavní cyklistická náplň, čtěte dál a možná, možná se zamilujete.

Kolega měl tu čest testovat před nedávnem Bombtrack Hook EXT C, karbonovou gravel raketu. Já jsem nabídku na test tohoto kola, od nového distribrutora pro ČR, s díky odmítl a raději jsem si počkal na oceláka. Přeci jen bylo mým prvním bikepacking kolem Salsa Fargo a to kolo jsem miloval a tak trochu jsem si myslel, že Beyond 2 půjde ve šlépějích Farga. Nejde, je mu sice podobné, ale jde si tak trochu svou vlastní cestou. 

O německé firmě Bombtrack psal již kolega v článku o Hook EXT C, takže tím mi to usnadnil a já se mohu vrhnout přímo na recenzi Beyond 2. 

Celý rám je vyroben z chrom molybdenové oceli 4130, a to včetně vidlice. Už první, co mě zarazilo, byl výběr velikosti kola do testu. Při mé výšce 188 cm mi byla doporučena velikost XL, přitom mi většinou stačí velikost L.  Ale dal jsem na doporučení distributora a kolo v této velikosti si zapůjčil. A nakonec jsem vůbec nelitoval. Za celé tři týdny, co jsem měl kolo k dispozici, jsem kromě výšky sedla neměnil vůbec nic z nastavení. To se mi už dlouho nestalo. Vlastně kecám, kolo zakoupíte včetně namontovaného předního nosiče a ten jsem měl na krátké švihy demontovaný. Přece jen nechcete vypadat, že jedete na nákup pro mléko a rohlíky. Dalším překvapením je, že Bombtrack nedodává všechny velikosti kol na stejné rozměru ráfků. Ve velikostech XS a S je osazeno rozměrem kol 27,5” a ve zbývajících velikostech na 29” kolech.

Nyní se pustíme do popisu a začneme pěkně od rámu. Opět nebudu popisovat geometrii, protože o ní vím v podstatě prd a nikdy mi nic neříkaly různé úhly, sklony, délky a podobně. Pokud se o geometrii zajímáte, vězte, že se vše potřebné dozvíte na webu výrobce. Mě jako bikepackera především zajímají věci, jako je pohodlí a montážní body. K pohodlí se ještě dostanu a teď k těm montážním bodům. Jejich standardní množství. Na přední vidlici kromě šroubů na košíky najdete uchycení na pření nosič a blatníky. Na zadní stavbě jsou samozřejmostí šrouby pro zadní nosič a taktéž blatník. Ve spodní části rámu jsou dva šrouby na držák nebo košík, vrchní rámová trubka disponuje šrouby pro vrchní brašnu a v rámu pak naleznete další pět šroubů. Dva na sedlové trubce a tři na klasickém místě. Naprosto dostačující. Nic víc, nic míň.

Pojďme se podívat na osazení kola. Z větší části je kolo osazeno komponenty Bomtrack. Myslím tím hliníkový představec Bombtrack Wander, který při velikosti kola XL má délku 90 mm a úctyhodný sklon +17º, to není zrovna málo. Dále řidítka Bombtrack Beyond travel s vyhnutím 30º a omotávkou Bombtrack Command, mimochodem velice příjemnou a mile potěší i koncovky, které jsou vybaveny rozpěrným šroubem. Pojďme k posezení, sedlovka je opět Bombtrack Beech 27,2 mm a ta je osazena sedlem Bombtrack Fuzz a objímkou Bombtrack Origin. O řazení se stará Sram Apex 1 o jedenácti rychlostní kazetě Sram PG-1130 v rozsahu 11-42 zubů. Vaše šlapání je přenášeno přes hliníkové kliky Bombtrack Ames a hliníkový jedno převodník o 36 zubech. Vše je spojeno řetězem KMC X11. Ano, i zde byste dvoupřevodník hledali již marně. To, zda to je dobře nebo špatně nechám na laskavém čtenáři. Mě to vyhovovalo. Zadní kolo je vypleteno na nábě Bombtrack ARC a doplněno kvalitními ráfky z dílny WTB s označením ST i23 a ráfek je osazen japonskými plášti Panaracer Gravelking SK o šíři 50mm. Mimochodem Panaracer Gravelking SK patří k mým nejoblíbenějším plášťům, a to především kvůli své vysoké životnosti. 

Přední kolo je opět WTB s Panaracery, ale je na nábě, která sice nese označení Bombtrack, ale ve skutečnosti je z dílny firmy KT a především je vybavena dynamem. Z dynama jsou vyvedeny dva vodiče k přednímu a zadnímu světlu značky Supernova. Přední je E3 Pure 3 a zadní E3 Tail Light 2. K světlům a dynamu se ještě dostanu dále ve svém článku. Co si nechávám naposledy jsou brzdy od firmy TRP Spyre C v předu na brzdovém kotouči 180 mm, vzadu 160 mm.

První jízdy probíhají nalehko, pouze s brašnou na nezbytné nářadí, díly a drobnosti. Chceme se spolu sžít, než se vydáme na delší cestu. Pamatujete, jak jsem v úvodu článku psal, že je především cestovatelský všeuměl? Tak právě první jízdy bez bagáže vás o tom přesvědčí. To není kolo na výkony, na rychlost, to kolo je pro jízdu na pohodu. Já jsem na to přišel hned po pár kilometrech. Kolo vás nutí jet ve vrchním úchopu a tudíž, díky úhlu představce, jste hodně vzpřímení. Polohu ve spodním úchopu použijete pro jízdu z kopce, na rovinách nebo když jen potřebujete změnit polohu těla, kvůli odpočinku. Netvrdím, že vám kolo neumožní drtit rychlost, ale není to jeho prioritou. Jeho prioritou je jet ve stálém tempu a kochat se okolní přírodou, krajinou, jízdu si užívat. A jdeme mu to skvěle, ale po dvou stovkách kilometrů jsem se začal těšit, až Beyonda naložím a někam vyrazíme. 

A ten čas nastal velice brzy. Absolvovali jsme s dětmi pětidenní bikepacking severními Čechami a tam jsem Bombtrack náležitě prověřil. Navěsil jsem na něj, co jen šlo. Především z toho důvodu, že jsme si sebou vše vezli, a to včetně jídla a vaření. Na kolo jsem tak vrátil originální přední nosič, dozadu namontoval nosič Salsa s dvěma brašnami, dále podsedlovku, řídítkovku, vrchní rámovou brašnu, rámovku a dvě Nalgenky o celkovém objemu třech litrů. Udělal jsem z Beyonda tažnou mulu. Přední nosič jsem využil k převážení stanu. Když jsem poprvé kolo naložil, zhrozil jsem se, ta váha byla neuvěřitelná a to mi bylo jasné, že ještě naroste každé odpoledne o zásobu pití navečer. Při nakládání kola na nosič u auta jsem začal mít vážný strach o své nohy. Jak s tímhle vyjedu kopce a co když přijde náročnější sjezd? 

Mé obavy se ukázaly jako naprosto liché. To kolo je pro náklad stvořené. Převody si poradily s všemi kopci, které se kolu postavily do cesty, a pokud už jsem musel tlačit, byla to většinou, tak příkrá stoupání, která bych asi těžce vyjížděl i na jiném kole. Pravdou je, že někdy jsem si říkal, že rozsah zubů na kazetě by mohl být větší, ale ono se to dá dost dobře vyřešit i případnou výměnou převodníku. Sram je přesný a spolehlivý jako vždy a pouze jednou jsem musel lehce dotáhnout lanko přehazovačky. Kolo je opravdu extrémně pohodlné a nemalou zásluhu na tom mají řidítka. Jejich šíře vám dává i při naloženém kole pocit naprosté stability a díky úhlu vyhnutí je kolo stabilní i v náročnějších sjezdech, ale člověk musí být přece jen opatrnější. Trail bike to není. Ale to je jasné. Z čeho jsem byl vysloveně nadšený, byly brzdy. Mám doma v garáži na testování novinku od Surly a první, co jsem na tomto kole měnil, byly právě brzdy. Větší, s prominutím, srágory jsem na kole ještě neměl. Takže když jsem viděl i na Beyondu mechaniky, trochu jsem se bál. Naprosto zbytečně. Brzdy Spyre jsou excelentní, jejich chod je plynulý, i při delších sjezdech brzdy absolutně nevadnou. Kdybych mohl, okamžitě bych si je z kola odmontoval a ponechal. Dokonce v některých méně technicky náročnějších jízdách z kopce jsem si dovolil zůstat ve vrchním úchopu, což normálně s těmito typy řidítek vůbec nedělám.

Ani po celodenní jízdě s takto naloženým bikem jsem večer necítil únavu a klidně bych mohl pokračovat dál a dál a dál. 

Panaracer Gravelking SK jsou pro takové kolo jako stvořené a poradí si téměř s každým terénem. Asfalt, šotolina, pískové cesty pro ně nejsou překážkou. Jediný jejich limit jsem nalezl na makadamovém výjezdu, kde mi začalo prokluzovat zadní kolo a došlo na tlačení. Stane se. To občasné tlačení k bikepackingu patří. Klidně mohu hovořit i o životnosti, protože to nejsou první pláště Gravelking SK, které jsem jezdil. Jejich životnost je neuvěřitelná. Já jsem prodával jeden gravel s těmito plášti a měli najeto dva tisíce kilometrů a nebylo to na nich vůbec znát. Kamarád mám pocit najezdil dalších tisíc kilometrů. Neuvěřitelné. 

Sedlo je pohodlné, ale k němu se já moc vyjadřovat nemohu. Všechna sedla jezdím již léta bez plíny a mé prdeli je to úplně jedno, na čem sedí. Mám kliku, že tohle řešit nemusím. 

Teď bych se chtěl velice krátce věnovat dynamu. K němu mám dvě výtky. Chybí zde USB dobíjení a přitom, kdyby tu bylo, bylo by to ještě zajímavější. Další výtkou je nemožnost vypnout světla. Jedete, svítíte. Tlačíte, svítíte nebo blikáte. Podle rychlosti tlačení. Ale nikde vypínací tlačítko nenajdete. A ono by se to někdy docela hodilo. Třeba když večer hledáte místo ke spaní a nechcete být viděni. Škoda, ale chápu, že bezpečnost je důležitá. Jinak vedení vodičů je vnitřkem rámu a každý výstup je opatřený těsnicí vložkou.

Abych jenom nechválil, mám i trochu kritiky. Hlavním minusem je přední nosič. Fakt sebou klíč desítku nevozím a přitom by se moc hodil. Matice prostě na šroubu nedrží a neustále se povoluje. Přitom by stačila obyčejná pérová podložka či trocha závitového lepidla. Přední nosič byl nejvíc častován nadávkami a popravdě moc nebavilo jednou denně kontrolovat stav utažení. 

Ten samý problém je u všech šroubů montážních bodů na nosiče a láhve. Povolují se. Dokonce se mi na zadním nosiči jeden šroub vyklepal a ztratil jsem ho. Naštěstí bylo na kole spousta dalších nevyužitých šroubů. Narozdíl od nosiče, ale stačilo šrouby utáhnout na „krev” a pak byl klid. Ale zase stačí tak málo, aby to bylo podstatně lepší. 

A jak tedy hodnotím Bombtrak Beyond 2? Až na mouchy v podobě šroubů, které se ale dají v dílně vyřešit během několika desítek minut, musím říct, že to je kolo, na kterém objedete svět. Kolo je očividně stavěno na odolnost, životnost a…pohodlí. Úplně je ve firmě Bombtrack slyším, když kolo vymýšleli:“Hele postavíme kolo, na kterém objedeš svět a pojedeš pohodlně a v pohodě. Jo a uděláme ho z oceli. Svářečku najdeš téměř v každé vesnici po celém světě. Jo to by šlo.“

A jak řekli, tak udělali. Ano není, rozhodně to není, kolo pro každého, ale pokud si najde svého majitele, bohatě se mu za koupi odvděčí. A to uživatel, bikepacker, chce.

Pozitiva
  • kvalitní ocelový rám
  • kvalitní komponenty
  • extrémně pohodlné
  • špičkové brzdy
Negativa
  • horší přední nosič
  • u šroubů chybí pérové podložky
  • nemožnost dobíjení z dynama

Cena
71.500,- Kč

Hmotnost
14 kg

Rozměry
XL

Materiál
4130 CrMo

SHARE
  • 71.500,- Kč
  • 14 kg
  • XL
  • 4130 CrMo

support:
inzerce inzerce