Jan Žďánský 18. 1. 2020

V loňském roce jsem pro dlouhodobý test sáhl po kalhotách Endura Hummvee zip-off, které měly teoreticky splňovat ideál bikepackingového oblečení.

V loňském roce jsem pro dlouhodobý test sáhl po kalhotách Endura Hummvee zip-off, které měly teoreticky splňovat ideál bikepackingového oblečení.

Skotskou enduru asi netřeba představovat. Její oblečení a vybavení se po léta řadí k tomu nejlepšímu na trhu.  Proto jsem byl také velice zvědavý, jaké Hummvee zip-off budou. Jak je z označení zip-off patrné, jedná se o kalhoty s odepínacími nohavicemi. A to je to, co z nich činí maximálně univerzální kus výbavy. Pokusím se rovnou předejít debatám o tom, že turistických odepínacích kalhot je k dostání celá řada a že na tom není nic světoborného. To je i není pravda, protože z mé zkušenosti je dost zásadní rozdíl mezi nějakými kalhotami a kalhotami, které jsou vyrobené pro jízdu na kole.

To u Hummvee zip-off platí obzvlášť, protože na nich najdete několik detailů, které z nich dělají takřka geniální bikepackingové oblečení. Výhoda odepínacích nohavic je snad více než zřejmá. Přes den jedu v kraťasech, navečer se ochladí, sáhnu do brašny a rovnou přes boty nasadím nohavice. A jsme u prvního detailu. Postranní zip je naštěstí dostatečně dlouhý na to, aby šly nohavice nasadit bez zouvání boty. Je to sice těsné kvůli úzké nohavici, ale funguje to. Zip je navíc opatřený krycí légou se suchým zipem. Tím je možné spodek nohavice stáhnout kolem lýtka, aby se nechytala do převodníku. Ke stažení u kotníku slouží další, silnější manžeta.

Celkově je střih nohavic dost do “mrkváčů”, což má právě pro cyklistiku svá pozitiva. Jinde bych to nesnesl, ale na kole je to super. Samozřejmostí jsou anatomicky tvarovaná kolena, díky kterým se nohavice za jízdy nevyhrnují nahoru a dolu. Aby se předešlo zmatkům,  která nohavice patří na levou a která na pravou nohu, jsou zipy barevně odlišeny. Levá (srdeční) má červený a pravá černý. Další malý detail, který výrazně usnadňuje manipulaci. Se zipy jsem se naučil hodně pracovat i během jízdy. Slouží jako skvělý regulátor teploty. Nezřídka jsem tak jezdil sice s nohavicemi, ale s napůl rozepnutými zipy. Funguje to parádně třeba do kopců, nebo když fouká studený vítr, ale v závětří je vlastně docela teplo.

Samotné kraťasy mají příjemně uvolněný střih. Dodávají se s opaskem, ale ten není nezbytně nutný, pokud při jízdě někomu vadí. Elastický pas drží stejně dobře a má i dostatečnou vůli. Navíc jsem za celý rok nezaznamenal změnu v pružnosti. Nejsem fanoušek cyklistické módy, proto oceňuji civilní vzhled, který na sebe ničím neupozorňuje. Hummvee zip-off se také vyrábí jen v černé barvě, se kterou nelze nic zkazit. Černá sice moc nenahrává letním měsícům, ale to není až takový problém, protože samotný materiál není do horkého počasí ideální. Celé kalhoty jsou vyrobené ze 100% nylonu, tudíž mají být především odolné. Tomu také odpovídá gramáž materiálu a šití. Na první dotek je zřejmé, že tyhle kalhoty něco vydrží. Respektive, že vydrží hodně. Veškeré šití drží dvojité a nejnamáhanější části i trojité švy. Na vnitřní straně nohavic je všitý extra pevný pruh nylonu, který snad není v lidských silách prodřít. Nad zadními kapsami je naopak elastický panel, díky kterému drží kraťasy na svém místě i při sebe větším předklonu. Tento technický detail obzvlášť cením. Když například začne foukat a zastrčím triko do kalhot, tak tam už zůstane. A především je to při jízdě fakt pohodlné. Když už zmiňuji kapsy, tak ty jsou čtyři hlavní a jedna malá nad pravým kolenem. Přední kapsy jsou všechny na klasický zip. Ty zadní jistí jen sucháč. Na velikosti a hloubce v Enduře naštěstí vůbec nešetřili. Do kalhot je možné vepnout i cyklo vložku, ale dodávají se bez ní.

To, co mě při bikeraftingových výletech velice mile překvapilo, byla rychlost schnutí. V tomto ohledu je černá barva a syntetický materiál k nezaplacení. Samotný nylon má z výroby solidní DWR úpravu, která z počátku nějaké mrholení podrží, ale vzhledem k množství praní, které cyklistické kraťasy/kalhoty prodělávají, se moc dlouho neudrží. Jak už to s DWR bývá.  Velice dobrá je však ochrana před větrem. Vlastně bych se nebál celé kalhoty označit jako neprofuky. Díky tomu se v nich dá jezdit skoro celý rok. Až na ta největší vedra a největší mrazy. I když těch mrazů bych se zas tak nebál. Nicméně tato univerzálnost se mi na Zip-offech líbí asi nejvíc. Jeden kus oblečení, se kterým vykreju 11 měsíců v roce a na cestách mi v brašně zabírají místo jen odepnuté nohavice, to se mi zdá hodně dobré. 

Tak jak se mi většinou nechce do psaní o oblečení, tak u Endura Humvee zip-off to bylo naopak. Ať už jako kalhoty, nebo jako samostatné kraťasy mě za celý rok nepřestaly bavit a po delší době je to kus, který mi opravdu dává smysl.

Pokud se Vám článek líbil, podpořte nás jeho sdílením. Díky!

Pozitiva
  • na kole skvěle sedí
  • jednoduché funkční detaily
  • odolnost
  • všestrannost
Negativa
  • těžké najít
  • možná alespoň jednu barevnou variantu navíc

Cena
2199 Kč

Hmotnost
466 g XL

Materiál
Nylon

SHARE
  • 2199 Kč
  • 466 g XL
  • Nylon

support: