Dag Raška 12. 5. 2020

Koba je značka karbonových kol, která se na českém trhu objevila teprve nedávno, ale její historie se datuje do roku 1991. Firmu založil čechoslovák Ján Koba, bývalý závodní cyklista, který v roce 1985 emigroval do Švýcarska, kde žije dodnes. Čím se Koba odlišuje od ostatních značek na trhu? Svým osobním přístupem ke každému zákazníkovi. Je pouze na vás, jak si své kolo vybavíte a osadíte. K tomu vám poslouží na stránkách Koba jednoduchý konfigurátor, který je zajímavý tím, že vám hned ukáže i celkovou váhu kola s vybranými komponenty. Naše volba padla na řadu Trailtool a požadavek zněl: vhodné pro bikepacking.

Koba je značka karbonových kol, která se na českém trhu objevila teprve nedávno, ale její historie se datuje do roku 1991. Firmu založil čechoslovák Ján Koba, bývalý závodní cyklista, který v roce 1985 emigroval do Švýcarska, kde žije dodnes. Čím se Koba odlišuje od ostatních značek na trhu? Svým osobním přístupem ke každému zákazníkovi. Je pouze na vás, jak si své kolo vybavíte a osadíte. K tomu vám poslouží na stránkách Koba jednoduchý konfigurátor, který je zajímavý tím, že vám hned ukáže i celkovou váhu kola s vybranými komponenty. Naše volba padla na řadu Trailtool a požadavek zněl: vhodné pro bikepacking.

Rám ve velikosti L je tedy vybrán. Celokarbonový Trailtool, který mě překvapil svou robustní a pevnou zadní stavbou se čtyřčepovým zavěšením a hned na první pohled zjevným detailem, že zde místo pro přesmykač budete hledat marně. Nic jiného než jednoplacka nepadá v úvahu. Veškerá kabeláž je vedena vnitřkem rámu. Barva černá a nápisy v šedé barvě. Zde ale máte možnost volby a to jak barvy rámu, tak polepů. Představivosti se meze nekladou. Co není zrovna bikepackingu nakloněno, je pouze jedno montážní místo na košík.

Vzhledem k tomu, že kolo pro nás sestavovalo české zastoupení Koba, tak možnost využití konfigurátoru slouží čistě pro orientaci. Ale předpokládám, že si lze kolo na stránkách výrobce nakonfigurovat a konfiguraci předat zastoupení a objednat.

My jsme si určili finanční limit a dle něho jsme postupovali s výběrem komponentů. Teď se tedy vrhneme na představení komponentů. U celoodpruženého kola jsou nejdůležitější dvě věci a to vidlice, v našem případě Fox Factory 140mm, a tlumič, také Fox Factory o zdvihu 135 mm. Převodové ústrojí je Sram Eagle 1×12 (převodník 32 zubů), doplněno nesadovými karbonovými klikami Sram, čtyř pístové brzdy Shimano XTR a brzdové kotouče Shimano XTR 180 mm. Hlavové složení FSA, představec Koba CNC 45 mm a řidítka Race Face SIXC karbon. Dále teleskopická sedlovka Kind Shox 150 mm doplněna sedlem Selle Italia Titan. Neméně důležitá jsou kola. Zde volba padla na bezdušovou úpravu. Odolné ráfky ZTR Crest, náboje DT Swiss 240 a pláště Schwalbe Nobby Nic 2,35×29”. Ještě dvě důležité věci kolo celkově doplnily a to zakázková rámová brašna Rebelt a adaptér pro montáž košíku od firmy BarYak Mule, který je přidělán na spodní část rámu a vejde se do něj i láhev Nalgen o objemu jeden litr. Celorámovka je rozdělena na dvě části, kde vrchní slouží k uložení  kompletního nářadí a spodní na drobnosti, jako je jídlo či drobné lehké oblečení.

To by bylo asi vše ke specifikaci kola a výběru komponentů a nyní přichází ta podstatně zajímavější část, alespoň pro mě, a tou je jízda a jízdní vlastnosti.

Je to už nějaký ten pátek, co jsem seděl na celopéru, naposledy na kole Canyon Strive Al a absolvoval jsem na něm naši cestu z Trutnov Trails na Rychlebky. Dodnes si pamatuji, jak mě vše bolelo a tak jsem žádná přehnaná očekávání na pohodlí jízdy neměl.

První jízdy probíhají na mých oblíbených tratích na Císařském kameni, které mám hned za humny. A jelikož bydlím pod kopcem, tak první co mě čeká, je stoupání a zase stoupání na začátek trailů, které začínají pod rozhlednou.

První šlápnutí do pedálu a já si málem ustelu na silnici, neb světe div se, to kolo se strašně houpe. To mám za to, že už tak dlouho jezdím na kolech bez jakéhokoliv odpružení a prostě jsem vyšel ze cviku. První krátký prudký výjezd a funím jako sentinel. Aha…ono se to odpružení dá zamknout! Zamykám a rázem mám pocit, že mi někdo kolo pod prdelí vyměnil za pevňáka. Přikládám to tomu počátečnímu nadšení z nového kola a stoupám dál, abych se mohl pořádně sklouznout z kopce. Nalítnu do prvního trailu a po prvním úseku jsem skoro umlácený. Aha…ono se to odpružení dá odemknout! Odemykám a rázem mám pocit, že nerovnosti neexistují. Kolo letí a vidlice s tlumičem krásně leští kameny a kořeny, které se nám s Trailtoolem staví do cesty. Jediné, na co si musím dávat pozor, je trošku delší rozvor, díky kterému musím přeci jenom redukovat rychlost do ostřejších zatáček, ale dá se to. Po sjezdu opět následuje výjezd, jinak to nelze, nezapomenu zamknout vidlici a tlumič a dávám se do čtyřkilometrového škrábání zpět na kopec. Jsem překvapen. Kolo je jako stvořené pro stoupání a je až neuvěřitelné, jak je pevné. Hlavně nezapomenout po výjezdu vypnout zamčení. A tak to jde celý den, nahoru a dolů. Po celodenním ježdění se s úsměvem vracím domů a už se těším na první bikepacking s Koba Trailtool.

Příležitost k bikepackingu na trailovém kole se záhy naskytla. Dorazila totiž podsedlová brašna z dílny Revelate Design určená pro teleskopické sedlovky a na čem jiném, než na Kobě bych to měl otestovat. Však také žádné další kolo s teleskopem vlastně nemám.

Na cestu vyrážím v týdnu a to směr Singltrek pod Smrkem. Počasí přeje a hlavně to bude bez lidí. O víkendu je poslední dobou na Singlu dost narváno a to se mi nechce absolvovat. Překvapuje mě, že vše, včetně stanu, dokážu pohodlně na Kobu naložit. Začátek cesty z domova vede po asfaltu. Což je docela opruz, ale stačí zamknout vidlici a tlumič a hned získáváte dojem, že jedete na hardtrailu a ne celopéru. Jasně, je to díky kvalitním komponentům Fox, ale já část této vlastnosti přičítám i robustní a pevné zadní stavbě. Ta pravá zábava začíná až při nájezdu na tratě v Lázních Libverda. Kolo je svižné a i naložené je dostatečně obratné a tak člověk nemusí mít strach, že by si jízdu neužil, ale přeci jen musíte počítat s delší brzdnou dráhou. Také při skocích je potřeba myslet na vyšší váhu na předku, která má za následek táhnout přední kolo ve skoku k zemi. Ale není to zas tak velký problém, tedy pokud s tím počítáte. Malá vsuvka: já jsem na to při svém posledním výletu poněkud zapomněl a následkem toho jsem absolvoval krásný parakotoul přes řidítka.

Jedna z dalších věcí, na kterou je potřeba myslet, jsou tlaky ve vidlici a tlumiči. Bohužel to je věc, která vás u takového kola, nejen u Koby, nemine. Před každým výletem s naloženým kolem je potřeba nastavit tlaky a tady mi, u jinak perfektního odpružení, vadila jedna věc a tou je nepřítomnost značení SAGu na pístech a potřeba vše odhadovat od oka, nebo složitě měřit. Také se musí myslet na to, že pokud dorazíte na své oblíbené traily, zakempíte a jedete se projet s nenaloženým kolem, tak je opět potřeba tlaky upravit, takže pumpička na vidlici je zde nutností. U tlumiče jsem zjistil, že zde tato potřeba změny tlaku není nutná a tlumič vše pobírá v normálním nastavení. U vidlice ne, tam je úprava tlaku nutností.

Co říci závěrem? Koba Trailtool je výborné a do značné míry univerzální kolo. Já bych ho s klidným svědomím doporučil lidem, kteří především jezdí nenaložení, ale sem tam vyrazí na nějaký ten víkendový výlet a nechtějí nebo nemohou mít v garáži kolo určené primárně pro bikepacking. Super se jeví možnost nechat si kolo postavit dle svých finančních možností a to na kvalitním karbonovém rámu. Pokud chcete vlastnit kolo neokoukané značky, pak bude Koba pro vás tou správnou volbou a bude vám sloužit dlouhou dobu.

Ještě bych zde rád zmínil jednu věc, která nemá nic společného s touto recenzí, ale musím ji už jednou provždy lidem vysvětlit. Z devadesáti procent si testované věci kupujeme za vlastní peníze, následkem toho je, že u nás na webu nacházíte téměř vždy kladné recenze. Setkal jsem se s názorem, že vše dostáváme a proto píšeme pouze kladně. Není tomu tak, kladně píšeme právě proto, že si věci kupujeme. Jaký blbec by si koupil věc, u které již předem ví, že napíše zápornou recenzi? No my to nejsme. Bohužel nabídky na testování zdarma nám moc často nechodí. Je to škoda, protože i já bych jednou rád napsal negativní recenzi. Tak nám ty kladné odpusťte.

Pozitiva
  • geometrie
  • pohodlí
  • stoupavost

 

Negativa
  • v mém případě značně odřený karbon v místě suchých zipů

Cena
160.000 Kč

Hmotnost
12,5 kg

Materiál
Karbon

SHARE
  • 160.000 Kč
  • 12,5 kg
  • Karbon

support: