Tomáš Teodosijev 13. 7. 2021

One of Canyon's latest developments is certainly the launch of the new Canyon Grizl gravel for the 2021 season, finally catching up to the lead seen in bikepacking gravel produced overseas.

One of Canyon's latest developments is certainly the launch of the new Canyon Grizl gravel for the 2021 season, finally catching up to the lead seen in bikepacking gravel produced overseas.

A big thanks to the Czech Canyon representation for the loan of the Grizl CF LS 8 gravel

I hope that for Europeans this will not be just a cry in the dark followed by silence again. I dare say that the European cycling community has really been waiting for a bike like this. Who would want to order a bike from overseas with the current VAT and duty settings? Let’s take a look at how the new Canyon Grizl gravel differs from the regular gravel bikes we know and encounter in our region. But first, let’s talk about what gravel actually is.

.

Canyon Grizl CF SL 8 - 2021

What is gravel?

I kind of suspect that die-hard road and gravel cyclists will now curse me for what I am about to write about, because it is clear that it will be nothing new to them. On the other hand, Grizl shows a definite way that touring cycling is starting to take off, and it’s also related to the ever-increasing interest in overnight stays or, if you prefer, multi-day cycling. For the second time you’ll curse me for not keeping my view of the Grizzle strictly road, because I’m not really a road guy, but perhaps that’s why a slightly different angle may open up these bikes to people who tend to avoid road bikes but are still looking for a good touring bike. He kind of confuses the Canyon Grizl with the body. 😊 We’ll get to that. But back to the concept of gravel.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Zjednodušeně řečeno si představte silničku. Mně osobně ihned na mysl vytane obraz cyklisty oblečeného v elastickém barevném trikotu, v tretrách, jak sviští s větrem o závod po místních okreskách a v mysli jede svoji tajnou misi: Tour de France.
Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
V určité chvíli zjistíte, že vám silnička už nestačí, proto když chcete i do terénu, berete například horské kolo, ale to se vám v porovnání se silničkou zdá žalostně pomalé. Jak z toho ven? A proto tu máme gravel, kolo, které je schopno jezdit i na štěrkových cestách, tzn. s ním můžete i do lehkého terénu. A to je v poslední době trend. Důvodů, proč chtít s takovou „silnicí“ i do terénu, je ale více než jen požadavek na rychlou jízdu s velkým nájezdem kilometrů. Vliv na oblibu gravelů mají i narůstající rizika na silnicích v důsledku stále se zvyšujícího provozu. Kampaň jedenapulmetru.cz je toho dobrým příkladem. Důvodů, proč dává gravel smysl, najdeme ale více. Někdo se například přehoupl do druhé půle života a cítí, že má méně sil, ale s gravlem přitom ujede v přírodě svých 100 km za stále relativně krátký čas. Na gravel se zkrátka dívejte jako na kolo, v kterém se snoubí to nejlepší se světa silničních a cestovních kol do lehčího terénu. Na první pohled vnímáme silniční kolo, ale při bližším zkoumání máme k dispozici širší pláště, robustnější rám, mnohdy i širší řídítka, a to nemluvím o mírně odlišné geometrii. Jistě už se najde řada cyklistů, kterým bude stačit k životu právě jen gravel. Navíc tato koncepce kol má podle mého názoru v našich končinách předem ušlapanou cestu i historicky.

Zrozen pro putování krajinou

Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Stačí se podívat například na fotografie slavného českého fotografa Ladislava Sitenského, který zdokumentoval letní cyklocesty ve své knize Putování na kole (1963). Cesta k vydání Sitenského knížky byla nicméně zapeklitá a trnitá, protože bourala mnohá společenská klišé svou moderností a uvolněností. Autor byl navíc nucen do knihy dodatečně umístit i fotografie, které nesouviseli s tématem, aby vyhověl požadavkům tehdejší doby. To už je ovšem oblast nad rámec tohoto článku. Je ale důležité vědět, že při pohledu na fotografie Ladislava Sitenského zjistíme, že gravel není ve skutečnosti nic nového, ale že je návratem ke kořenům klasického cyklocestování, které má u nás velkou tradici.
Putování na kole - Ladislav Sitenský
Putování na kole - Ladislav Sitenský
A v čem je Canyon Grizl tak výjimečný? Abych to vše popsal, tak se budu muset alespoň trochu věnovat i jednotlivým komponentům. Dopředu říkám, že nejsem žádný komponentový masochista ani gramař a můj pohled je spíše tak nějak od srdce, jak jsem to cítil, když jsem měl možnost se na Grizlovi těch několik málo dní projet.

 

Jak dobré drápy má Grizl

Kola a pláště

Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
První, čeho jsem si všiml, jsou širší kola. Grizl je osazen hliníkovými zapletenými koly DT Swiss G1800 Spline db. Nejedná se o hi-tech, ale na druhou stranu, jelikož je Grizl určen na hrubší zacházení, je určitě lepší, že zde máme hliníkové ráfky namísto karbonových, které se dokáží v podstatě neopravitelně poškodit průrazem (procvaknutím) o překážku, pokud budete mít příliš podhuštěný pláš. Kola jsou osazena dnes už standardními pevnými osami. Přední osa 100 x 12 mm, zadní 142 x 12 mm.
Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Pláště dodává výrobce už bezdušové Schwalbe Schwalbe G-One Bite 45 mm. A právě šíře plášťů je velkým bonusem, který jsem pocítil v komfortu při jízdě s plně naloženým kolem. Bratříček Grizla, Canyon Grail CF SL 8, je naopak osazen plášti o šíři maximálně 40 mm. Navíc Grizl je možné osadit i plášti o šíři 50 mm. To velmi oceňuji, protože v případě, že Grizla hodně naložíte, tak to první, co potřebujete, je dostatečná opora a komfort. V rámci testu, kdy jsem měl kolo půjčeno jsem, s Grizlem stihl vyjet také na dvoudenní cestu s jedním přespáním do Brd. Konkrétně pláště Schwalbe G-One Bite pro jsou velkým překvapením. Přiznám se, že jsem byl opravdu velmi skeptický, protože pro někoho, kdo je navyknutý jezdit ocelové rámy na pláštích v rozměru 29 x 2.6, 2.8 a 3.0 je pohled na 45 mm široký plášť dost stresující zážitek a to i přesto, že silničář něco takového bude považovat pomalu za „fatbike“ 😊. Podle mého názoru se Schwalbe povedlo vyrobit vynikající plášť. Všichni moc dobře víme, že vyrobit opravdu odolný plášť na gravel je celkem věda a ne každému výrobci se podobné úsilí daří naplnit. Ale abych to zkrátil. Pláště mě podrželi všude a to jsem mnohdy jel i ve svažité vrstevnici, která ustřelovala, nebo jsem tak trochu letěl přes kořeny, když už to jinak nešlo. Navíc do Brd jsem najížděl po přeháňkách a to do míst, kam se odvažuji hlavně na oceláku.

Rámová sada

Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Konkrétně jsem sedlal rám ve velikosti M, tedy ideální velikost pro mých 180 cm. Kdybych se nepodíval do specifikací různých modelů Canyon, tak bych si toho asi hned nevšiml, ale samotná rámová sada má několik vylepšení, která pomáhají Grizlu, aby se cítil i plně naložený jako ryba ve vodě. Konstruktéři vsadili na karbonový rám. Dnes už by se řeklo, to je přece klasika. Kdekdo dělá karbon. Určitě by se Grizl dal vyrobit i jako klasický ocelák a byl by to možná ještě mnohem opravdovější Grizl, ale karbon zde výrobce použil z více důvodu. Canyon využil už existující rámové platformy z Canyon Grail, kterou předimenzoval a zvětšil rozvor. Grizl totiž není primárně určen jen na jednu aktivitu, kterou může být pohodový bikepacking, ale jedním z cílů bylo také dostat na trh kolo, které by zvládlo i nasazení na ultra vytrvalostních vícedenních závodech. Mezi takové akce patří například The Great Divide nebo Silk Road Mountain Race.
Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Dalším příjemným překvapením je přední karbonová vidlice, která je celkově předimenzovaná. V porovnání s Grailem výrazně mohutnější. Vidlice je osazena montážní přípravou na dodatečný náklad. Konkrétně se jedná o tři montážní otvory s vnitřním závitem na levé i pravé noze vidlice. To opět hodnotím jako vynikající počin. S podobnou úpravou jsem tento rok viděl gravelů na našich cestách jako šafránu. Možnost přidat další extra náklad využijete hlavně na delší cesty nebo v případě, že sebou rádi vozíte něco navíc, abyste se večer cítili o trochu komfortněji než ostatní 😊. To je i můj případ. Každá noha vidlice snese až 3 kilogramy zátěže. Během testování v Brdech jsem na levé noze vidlice vezl hamakový set o hmotnosti 2 Kg. Pravá noha pak vezla už jen něco málo přes jeden kilogram zátěže.
Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Canyon Grizl CF SL 8 - 2021

Díky těmto všem jmenovaným úpravám se podařilo Canyonu zlepšit trakci, zvýšit celkovou nosnost na 120 kg a přitom zachovat nízkou hmotnost (9,2 Kg ve verzi M). Jen upozorním, že nosnost kola se vypočítává ze třech hodnot: váha jezdce + váha kola + váha nákladu = nosnost uváděná výrobcem. Konkrétně osobně jsem při výjezdu do Brd dosáhl této nosnosti: 84 + 9,2 + 18,2 = 111,4 kg (započítáno i oblečení, boty, helma, které jsem měl na sobě, přepravovaná voda a možná i ta vypitá jedna cola před cestou).

Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Je dobře, že u Grizla došlo i k přenosu osvědčených věci z Grailu. Konkrétně integrované uchycení sedlovky a vedení řadících a brzdových bowdenů vnitřkem rámu.
Nakonec se chci ještě dostat k přípravě montáže na samotném rámu. Konkrétně na horní rámové trubce najdete hned za představcem Bolt-On přípravu na uchycení brašničky na drobnosti (tzv. top tube bag). Nemusíte tedy přidělávat brašnu pomoci pásků na suchý zip. Z mého pohledu ideální řešení. Přímo ve vnitřním rámovém trojúhelníku se nachází příprava 2 x 2 na uchycení dvou košíků na pití, a dokonce ze spodní strany spodní rámové trubky máme další pozici navíc. Takže v případě nutnosti můžete jen na hlavním trojúhelníku rámu umístit tři bidony. Počet pozic je z pohledu konkurence v podstatě nadstandard.

Sedlo

Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Je pár věcí, kterými mě Grizl tolik nezaujal, ale jak by se mohlo i z internetových diskusí zdát, nejde o uchycení sedlovky, nýbrž o sedlo. Grizl je osazen sedlem Fizik Argo Terra X5. Na pohled vypadá opravdu luxusně, ale osobně jsem na něm několik prvních dní doslova protrpěl. Naštěstí se mi podařilo posed doladit celkem obstojně, a tak jsem do Brd vyrazil víceméně bezbolestně. Možná ale za vše může má vlastní zhýčkanost sedlem Brooks C17 Carved, které dlouhodobě jezdím. Na obranu Fiziku přidávám, že sedlo nebylo pro mě ve vhodné šíři. Vím také, že o vyladění posedu na silničním nebo gravel kole mnohdy rozhodují milimetry. Pokud bych ale někdy měl vlastní gravel, tak už je jasné, že vyladění posedu zabere mnohem delší čas a bude vyžadovat i značnou trpělivost s nastavováním.

Sedlovka

Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Na internetu se množí zprávy o tom, že systém uchycení sedlovky, který je plně integrován do rámu, je celkově problematické řešení. Canyon tento systém přenesl i na gravel Grizl a zcela upřímně říkám, že jsem na žádný problém nenarazil a to ani při plné dvoudenní zátěži s nasazenou podsedlovou brašnou. Vše drželo jak židovská víra. V případě použitého karbonu na rám se mi navíc tento systém zdá mnohem lepší, než řekněme klasičtější uchycení. Tím se dostávám k samotné sedlovce, která ve mně po vyndání z rámu ihned evokovala, že držím v ruce holenní kost z Terminátora. Je opravdu velice netypická. Naprosto mě ale nadchl systém upnutí sedla a změna sklonu sedla. To je neskutečně chytré a dá se velmi dobře kontrolovat sklon a posun doslova po milimetrech. Jedinou nevýhodou je nutnost při změně sklonu sedla vyjmout sedlovku z rámu. Holt není vše tak dokonalé, jak se zdá, ale vzhledem k tomu, jak je sedlovka navržena, to zkrátka jinak nejde. Dalším bonusem celého technického řešení této karbonové sedlovky jsou její absorpční schopnosti. Opravdu velmi dobře pohlcuje nárazy a na drobnějších nerovnostech má člověk pocit, že má pod sebou pár milimetrů odpružení. Alespoň takový byl můj osobní dojem.

Řízení

Canyon Grizl CF SL 8 - 2021

Jedna zásadní věc nebyla naštěstí z Grailu přenesena a to integrované řízení v podobě tzv. Grail kokpitu v komunitě gravelistů známého jako „dvouplošník“ nebo „Double Decker“. Jde konkrétně o zdvojená ergonomicky designovaná řídítka s integrovaným představcem. Celý systém má své opodstatnění z důvodů excelentního tlumení vibrací a možností úchopů, ale pro čistě bikepackingové kolo je tento systém těžce nepraktický. Je proto moc dobře, že si toto v Canyonu uvědomili a na Grizlu opravdu najdeme jen klasický představec a řídítka (dropbary, berany). Prostor mezi řídítky a předním kolem je z pohledu úložného prostoru stejně důležitý jako to, kolik místa máte ve vnitřním rámovém trojúhelníku a kolik pod sedlem. Navíc je zcela běžné, že pro bikepacking si každý řeší posed podle svého a rozdíly bývají mnohdy velmi značné. Osobně jsem musel představec otočit, abych mohl sedět více vzpřímeně. Zkrátka jsem zavrhl silniční posed, protože jsem jinak trpěl jak zvíře. Na konci testu jsem si byl už i jistý, že bych nasadil i kratší představec 70 mm místo původního 80 mm. Takže mít možnost měnit představce a řídítka je na bikepackingovém kole hodně důležitá věc, s kterou je potřeba počítat. Mé testovací kolo bylo osazeno řídítky Canyon HB 0050 Ergobar AL v šířce 440 mm. Do této šíře pohodlně umístíte gravel brašnu. Canyon také ve spolupráci se společností Apidura nabízí na míru připravené brašny. Tento set-up je skvělý a dostačující na většinu aktivit.

Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Pokud se ale rozhodnete vydat na opravdu delší cestu mimo civilizaci nebo na víkend v zimních měsících, tak už budete pomalu na limitech, a to i když využijete dodatečné kapacity na přední vidlici. Pokud bych o Grizlu uvažoval, tak bych se hodně zamýšlel, jestli nepoužít řídítka v šíři od 470 mm. Dopředu by se tak komfortně vešla i větší řídítková brašna, kterou jsem sice během testu použil, ale už jsem trochu bojoval s místem v řídítkách. Každopádně toto není nic, co by nešlo řešit.

Brzdy, řazení a ozubená kolečka

Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Komponentově Canyon Grizl spoléhá na kompletní Shimano sadu GRX. GRX je zkrátka zcela nová sada určená výhradně pro gravel kola. Grizl využívá inspirace ze silničních kol a zčásti i u sad určených jen pro horská kola. Začneme pěkně na řídítkách. Na řídítkách nám sedí duální páky GRX RX810. V mém případě se duálně chovala jen ta pravá, protože jsem měl možnost testovat verzi Grizla s jednopřevodníkem. Samotné řazení chodí velmi přesně a co vím, tak je hodně odolné proti nečistotám. Je jedno, jestli letíte bahnem, řazení stále pracuje bezchybně. To se mi potvrdilo i na Brdech.
Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
Tím se dostávám k přehazovačce s kazetou a klikám. Přehazovačka je použita GRX RX812 GS, kliky pak RX810 osazené převodníkem 40z. K oběma komponentů mohu jen říct, že fungují naprosto bez problému a ani nevím, co bych o tom měl dalšího psát. Mnohem zajímavější byla pro mě mtb jedenáctirychlostní kazeta SLX M7000 11-42 z. SLX je osvědčená hard-core sada a já osobně na ni nedám dopustit ani na svém oceláku. I když trochu kacířsky bych si dovolil prohlásit, že se jednou na čistě bikepackingových gravelech dočkáme dvanáctirychlostních (1 x 12) systémů. Jenže tam ještě vývoj gravelů obecně zatím technologicky nedospěl. Ačkoli ve světě bikepacking gravelů už takové individuální zástavby vznikají, tak je provází ještě dost technických kompromisů. Každopádně systém 1 x 11, jak je na Grizlu nabízen, funguje výborně a je dostačující i v kopcích s mírně naloženým kolem. Na vícedenních cestách s větší výbavou už člověk ale naráží na limity, kdy převody v kopcích nestačí. Sám jsem se o tom přesvědčil. To ale není chyba Grizlu! Navíc Grizl je možné zakoupit i ve verzi s dvoupřevodníkem. Takže řešení tu je a je na každém, pro jakou verzi Grizla se rozhodne. Samozřejmě na dvoupřevodníkové verzi už najdete klasickou silniční kazetu Ultegra HG800 11-34.
Canyon Grizl CF SL 8 - 2021
To největší a poslední překvapení z komponent jsou pro mě ale brzdy. Jejich brzdná síla je neuvěřitelná a musel jsem se nejednou přesvědčovat, zda jsou to opravdu gravelové brzdy. Něco takového jsem tedy nečekal. Na dobrém brzdném účinku budou mít ale velký podíl i velmi kvalitní brzdové kotouče Shimano Ultegra SM-RT800 CL ICE, které jsou vybaveny pasivními chladiči, jež odvádějí nahromaděné odpadní teplo z obvodu kotouče.

Už bylo načase

Canyon Grizl CF SL 8 - 2021

Díky bohu, že vzniklo kolo, jakým je Canyon Grizl. Na trhu se konečně objevil čistokrevný bikepackingový speciál, který se podle mého soudu báječně hodí na putování na kole, jak ze starých fotografií od Ladislava Sitenského. Těch několik málo dní, které jsem měl k dispozici, abych mohl Grizla sedlat, bylo pro mě osobně naprosto naplněných a zásadních. Grizl doslova letí a je jedno, jestli projíždíte makovým polem, lesní štěrkovkou nebo zapomenutou silnicí mezi vesničkami, kde lišky dávají dobrou noc, protože takové cesty jsou pro Grizla domovem. Grizl vám zkrátka vykouzlí úsměv na tváři a budete na něm chtít jet i když už třeba dávno zapadlo slunce. Grizl vám nabídne osvědčenou a navíc vylepšenou robustní karbonovou konstrukci, množství pozic na uložení nákladu, nízkou váhu, neuvěřitelné agilní brzdy a málem bych zapomněl i na skvělé barevné zpracování, které se velmi povedlo a doslova oku lahodí. Jen tak dál, protože, tak mají kola na skutečný bikepacking vypadat.

Canyon Grizl CF SL 8 - 2021

Pro další informace o všech vyráběných variantách doporučuji navštívit stránky výrobce.

Pros
  • Velká kapacita pro náklad
  • Lehký a robustní karbonový rám
  • Standardní představec a řídítka
  • Vynikající brzdy
Cons
  • S větší dálkařskou zátěží už převod 1×11 v kopcích nestačí.
  • Někomu se mohou zdát příliš úzká řídítka (440 mm)

Price
73.999, - Kč

Weight
9,2 Kg

Material
Karbon

SHARE
  • 73.999, - Kč
  • 9,2 Kg
  • Karbon

support: