Jan Žďánský 8. 11. 2020

Podzim nám zas neúprosně zkrátil dny a tak je asi ten správný čas podívat se na nějaké světlo. Nejásejte předčasně, protože do fáze pořízení regulérní cyklosvítilny na řídítka jsem zatím nedospěl. Jízda v nočním hávu, kdy kromě světelného kužele není vidět zhola nic, mě totiž nijak neinteresuje. Proto si zatím stále vystačím s lehkou čelovkou a o té bude také řeč.

Podzim nám zas neúprosně zkrátil dny a tak je asi ten správný čas podívat se na nějaké světlo. Nejásejte předčasně, protože do fáze pořízení regulérní cyklosvítilny na řídítka jsem zatím nedospěl. Jízda v nočním hávu, kdy kromě světelného kužele není vidět zhola nic, mě totiž nijak neinteresuje. Proto si zatím stále vystačím s lehkou čelovkou a o té bude také řeč.

Dobrá čelovka je nedílnou součástí bikepackingové výbavy. Ale zatímco v létě si vystačím s miniaturní svítilnou, protože bývá vidět do pozdních hodin, na podzim už to chce něco silnějšího. Fenix HM51R Ruby vypadala dost slibně. S maximálním výkonem 500 lumenů už se nejedná o miniaturní čelovku s využitím kolem tábora, ale o regulerní světlo, se kterým se dá počítat. Stále si však zachovává velice kompaktní rozměry a příjemnou hmotnost 82 gramů (váženo).

Čelovka Fenix HM51R Ruby je navíc navržena přímo pro český trh. Na základě zákaznické zpětné vazby a vlastní zkušenosti nechal český dealer Kronium.cz vyrobit čelovku přímo pro Českou republiku. To se cení.

bikepacking celovka fenix

To co mě od první chvíle opravdu nadchlo je konstrukce čelovky, díky které působí nesmrtelně. Samotná svítilna je vyrobena z leteckého hliníku a má tvar válečku o rozměrech cca 23x70mm. Ten je jednoduše zasunutý do silikonového držáku, ve kterém se může otáčet o 360°. Za mě geniální řešení, protože pár svítících čelovek s ulomenou pojistkou naklápění se mi v šuplíku válí. Po téhle můžete šlapat a nic se nestane. Díky robustní celokovové konstrukci a šroubovacímu uzávěru baterie splňuje svítilna normu IP68. Do 2m pod vodou je tedy vodotěsná. To se mi při bikeraftingových výpravách může celkem hodit.

fenix hm 51 r
fenix hm51r

Teď tedy k tomu výkonu. HM51R Ruby disponuje čtyřmi režimy neutrálního bílého světla (4500K)  a třemi světla červeného. Neutrální bílá oproti studené lépe vykresluje nerovnosti. Terén je tak lépe čitelný a netváří se jako rovná plocha. Kužel světla je tak akorát široký, bez zbytečných přepalů. Bezpečně osvítí celou šíři cesty i s pangejtem. Svítivost v jednotlivých režimech je následující:

Bílá 

500 lumenů ….1,3h 

150 lumenů ….2,8h 

30 lumenů ……13,3h

3 lumeny ……..110h

Červená

4 lumeny ….30h

Svícení/blikání/SOS

Má to ale jeden háček. Plný výkon 500 lumenů je totiž omezen na 5 minut. Následně se v důsledku ochrany proti přehřátí čelovka přepne na výkon 200 lumenů. Během těch pěti minut se okolí diody skutečně rozpálí tak, že jí stěží udržíte v ruce, pojistka je tedy asi na místě. Po snížení výkonu na 200l sice lze zas přepnout na plný výkon, který vydrží dalších 5 minut, nicméně dlouhodobé využití 500ti lumenů není moc reálné. Výdrž na plný výkon 500 lumenů je tedy v realitě 5 minut a následně něco přes hodinu na 200 lumenů. Nebo případně nějakých 20 minut po jednotlivých 5ti minutovým intervalech. Je to problém? Přijde na to.  Mě druhý nejvyšší výkon, tj 150 lumenů většinou zcela dostačuje na to, abych byl schopen bezpečně jezdit po lese i v hluboké noci. Tedy běžnou bikepackingovou cestovní rychlostí. Na traily v noci fakt nejezdim. Na plný výkon tak přepínám třeba ve sjezdu, nebo když se potřebuji více rozhlédnout. Popravdě jsem se ve výdrži na plný výkon začal hrabat až při psaní této recenze. Za ¾ roku používání jsem ho totiž nepoužil na víc než pár desítek vteřin, ale když bylo potřeba, tak přišel vhod. Při silničním přesunu pak často vystačím i s 30ti lumeny. Zvláštní, že? Když se zdá, že kdo nemá alespoň 5000 lumenů z čínského eshopu nemůže na kole v noci přežít. Ale ano, může. A přitom nemusí vypálit sítnici všemu, co mu zkříží cestu. Nejnižší výkon 3 lumeny a červené světlo je pak vyloženě stanovou záležitostí.

cyklo celovka fenix hm51r
celovka na kolo
celovka fenix

Velice podstatná vlastnost je pro mě konstantní výkon ve zvoleném režimu. Co to znamená? Jednoduše, čelovka svítí v daném režimu, co jí akumulátor dovolí a když už je to málo, tak přepne o stupeň níž. Tento systém mi vyhovuje víc než postupné oslabování, protože mám jasnější představu o tom, jak na tom s baterií jsem. Oproti postupnému zeslabování, kdy si oči pomalu zvykají na ubývající světlo, až si najednou uvědomíte, že vlastně už moc nevidíte a vaše čelovka je K.O.. To je mimochodem ten důvod, proč dvě svítilny o stejném výkonu a kapacitě baterie můžou mít rozdíl ve výdrži i několik hodin. Norma to tak umožňuje….

mini celovka fenix

Ještě se vrátím ke svícení za jízdy. Nezřídka totiž používám malý trik, jak zefektivnit výkon čelovky. Když vyloženě nepotřebuji svítilnu na hlavě, navléknu jí na přední brašnu, případně pomocí Voile popruhu upnu na řidítka. Jak se světlo dostane blíže k zemi, je výkon 150 lumenů absolutně dostačující. Obzvlášť je to znát v dešti, nebo mlze, kdy je to s baterkou na hlavě většinou tak, že si nasvítíte oblak mlhy před obličejem, ale dále nic vidět není.

Teď něco k ovládání. K tomu slouží jediné tlačítko na boku svítilny. Krátkým přidržením se rozsvítí hlavní bílé světlo. Rychlým dvojklikem se rozsvítí červeně. Následně se dalším zmáčknutím mění intenzita svícení. Po vypnutí se znovu rozsvítí poslední zvolený režim. Pod ovládacím tlačítkem je navíc indikátor stavu baterie. Pokud je svítilna vypnutá, tak jedním rychlým zmáčknutím můžete zkontrolovat baterii. Zelená znamená více než 85%, zelené blikání 85-50%, červená 50-25% a červené blikání signalizuje méně než 25%. Je to mačkání a klikání moc? Ani ne, stačí 2 minuty na hraní a máte v tom jasno.

dobijeci celovka fenix
fenix hm51r test
celovka fenix hm 51 r

K životu čelovku probouzí nabíjecí Li-on akumulátor typu RCR123A s kapacitou 700mAh, který je součástí balení. Případně lze použít jednorázovou “lithiovku” CR123A. Jsou to takové ty poloviční tužkovky. Dodávaná dobíjecí “li-onka” se nabíjí přímo ve svítilně. Pod hlavní diodou je micro USB zdířka. Nabití trvá cca 1.5h a během toho funguje pouze nejslabší režim 3 lumeny. Dá se koupit i originální baterie s vestavěnou zdířkou, které se přes micro USB nabíjí mimo svítilnu. Jednorázovky CR123A mají opodstatnění v zimních měsících. Lithiové baterie tolik nepodléhají mrazu a většinou mají i větší kapacitu cca 1000-1500mAh. Já povětšinou vozím dodávaný dobíjecí akumulátor v čelovce a jednu rezervní CR123A pro případ nouze. Abych nezapomněl, tak na šroubovacím uzávěru baterie je magnet, díky kterému se dá samotná svítilna snadno připevnit na kovový povrch. V lese je to vesměs k ničemu, ale doma jsem to při výměně vodovodní baterie pod dřezem s radostí využil.

Poslední na řadě je popruh. Ten je perforovaný a dostatečně široký, aby udržel svítilnu na místě i při běhu. Naštěstí je i dostatečně dlouhý, aby šel přetáhnout přes helmu. Bonusem jsou reflexní prvky po celém obvodu. Víc k němu asi není co dodat.

bikepacking celovka

Nerad bych vzbudil dojem, že HM51R Ruby dokáže nahradit výkonnou cyklo lampu. To asi ne. Na pravidelné jízdy potmě bych přeci jen sáhl po větším výkonu i výdrži. Je to ale hodně dobrá čelovka se solidním výkonem, na kterou se může člověk spolehnout, když neplánovaně zatmí a potřebuje dojet do cíle ještě 2h potmě. Je malá, lehká, jednoduchá, takřka nerozbitná a svítí naprosto dostatečně.

Pozitiva

Tělo z leteckého hliníku

IP68

Možnost jednorázových baterií

 

Negativa

Nic zásadního jsem nenašel

Slabší výdrž v zimě

 

 

Cena
1699 Kč

Hmotnost
82 g

Materiál
Al

SHARE
  • 1699 Kč
  • 82 g
  • Al

support: