Dag Raška 29. 3. 2021

Ve všem tom chaosu poslední doby mi zcela unikly novinky od firmy Big Agnes pro letošní rok. A to především ty bikepackingové. V Big Agnes neusnuli, nenechali se ukolébat úspěchem předloňské série bikepack, a pro letošní rok připravili inovovanou řadu.

Ve všem tom chaosu poslední doby mi zcela unikly novinky od firmy Big Agnes pro letošní rok. A to především ty bikepackingové. V Big Agnes neusnuli, nenechali se ukolébat úspěchem předloňské série bikepack, a pro letošní rok připravili inovovanou řadu.
Z minulé série jsme měli k dispozici sérii Fly Creek a na konci článku jsem se zmiňoval o verzi s bočními vstupy a právě tuto verzi jsem dostal k dispozici. 

Původně jsem chtěl tento článek pojmout jako pouhé představení a testovat ho delší dobu, ale nakonec se to ukázalo jako zbytečné, protože s předchůdcem jsem najezdil spousty kilometrů a do dnešního dne bezproblémově slouží. Bez jediné závady. A tak berte tento článek jako představení a zároveň jako recenzi. Ono totiž těch rozdílů, oproti minulé verzi tolik není a jedná se spíše o vylepšení, která posunují tento stan zase o kousek dál.

Nejprve váha. Celý stan váží 1.330 gramů (váženo). To se může zdát dost, ale berte v potaz, že se jedná o váhu kompletního stanu a to včetně bytelného nepromokavého obalu. Obal se oproti předchozímu vůbec nezměnil. Stále jsou součástí suché zipy k upnutí ke kolu a to jak na řidítka či rám. Všechny švy podlepené. U obalu se mi zdá, že je lehce naddimenzovaný a při troše snahy se dá stlačit jeho objem na hodně malé rozměry. Já jsem ale vyrazil bez tohoto kompresního obalu a tropiko a ložnice se mi podařily dostat do přídavné řidítkové brašny Acepac a ještě jsem tam nacpal iPad mini. Tyčky stanu jsou opět v délce 30 centimetrů, ale oproti stanu Fly Creek je zde jedna kratší tyčka navíc, ještě se o ní zmíním.
Kolíky jsou od firmy DAC a jsou kompletně přepracovány. Vypadají pevněji, podstatně lépe se s nimi manipuluje a měly by být i lehčí. Kolíků je v balení devět kousků. 

Pojďme na tropiko. Zde došlo k radikální změně a tou je materiál. Nově je použita technologie SDF (Solution Dyed Fabric). A jaký je rozdíl oproti původnímu materiálu? Původní výroba probíhala, tak, jak je v textilním průmyslu běžné, materiál se barvil až po utkání tkaniny. To sice znamenalo, že materiál měl jasnější barvy, ale nevýhodou byla velká spotřeba vody, chemikálií i energie při barvení. U SFD to probíhá odlišně. Granulát, ze kterého se vyrábí vlákna pro tkaní, je nejdříve obarven a pak teprve dochází ke zpracování na vlákna a ke tkaní. Důsledkem je 50% úspora spotřebované vody a o 80% se podařilo snížit emise uhlíku i použití chemikálií.

Nevýhodou tohoto způsobu barvení je (pro mě rozhodně ne), že barva není tak výrazná jak u standardního postupu výroby. 

Pojďme, ale k tomu důležitému a tím jsou užitné vlastnosti stanu. Jak jsem se již zmínil, tak já jsem na cestu vyrazil bez kompresního obalu a využil jsem k uložení přídavnou brašnu, Kolíky a tyčky jsem dal do rámové brašny (to lze právě díky kratší délce tyček). 

Po nalezení vhodného místa jsem rozhodil ložnici, srovnal ji a nejdříve jsem uchytil tyčky. Hlavní nosná tyčka se skládá do tvaru T, kdy kratší boční tyčky jsou lehce prohnuté. Ukotvení tyček je jednoduché, prostě vsunete konce tyček do příslušných otvorů. Vše je dílem okamžiku. Ložnice je vybavena plastovými háčky s jejichž pomocí přichytíte ložnici k tyčce. Druhou, kratší tyčku položíte na hlavní nosnou a nacvaknete ji na plastová očka. Pomocí čtyř kolíků napnete podlahu ložnice, přehodíte tropiko, které připnete k tyčkám pomocí tří suchých zipů a tří přezky připnete ke koncům hlavní nosné tyčky. Nemusíte složitě hledat jestli máte tropiko správně natočeno, protože přezky jsou, pro usnadnění, barevně odlišeny. Dopnete tropiko pomocí zbývajících kolíků, dotáhnete rohy a máte hotovo. Vše se dá zvládnou, bez potíží a troše cviku, do deseti minut. Konce kratší tyčky nezapomeňte zasunout to pouzder v tropiku. Tato pouzdra jsou, pro lepší manipulaci, vybavena poutky. Pro někoho blbost, která ale potěší. 

Stan má lehce lichoběžníkový tvar a tak pozor na to, když budete chtít spát ve stanu ve dvou lidech. Potom bych doporučil karimatky ve tvaru mumie a rozhodně ne obdélníkové. Já z devadesáti procent spím ve stanu sám a tak toto řešit nemusím a prostoru ve stanu je víc než dost. 

Stan má dva vstupy. U každého najdete držák na přilbu a ta tam drží spolehlivě. Předsíně jsou vzhledem k úspoře váhy poněkud menší, ale boty, vaření a brašny se mi tam v pohodě vešly a ještě mi druhá předsíň zůstala volná. U hlavy najdete na obou stranách kapsy na drobnosti, nad hlavou prostornou kapsu s vývody na sluchátka či nabíjení z powerbanky. Kapsa je tak prostorná, že se mi tam vešel iPad mini (bral jsem si ho kvůli čtení knížky) a je to lepší řešení než původní polička u Fly Creeku, která má tendenci se prověšovat. Ve spodní části ložnice najdete velkou, opravdu velkou polici. Zde došlo oproti Fly Creek také ke změně a tou je pevnost této “poličky” a prostornost. Nacpal jsem tam péřovku, cyklo bundu a ještě spousta místa zbyla. Na stropě ložnice najdete několik poutek, do kterých si můžete pověsit třeba čelovku. Na tropiku najdete na střeše dosti velká poutka na pověšení třeba ručníku a podobně.

Pro jednoho je místa v ložnici habaděj, pro dva to bude už hodně těsné. Pokud pojedete sami a na delší cestu rozhodně bych doporučil UL2, pokud jedete na jednu, dvě noci, volil bych UL1.

Ke stanu je možno dokoupit i Footprint (přídavnou podlážku z bytelnějšího materiálu) o které jsem psal zde. Ona totiž podlaha stanu působí dosti chatrně, ale věřte mi, že chatrná vůbec není. Fly Creek se mnou absolvoval cesty po Norsku, Skotsku a mnoho dalších a nikdy se mi nepodařilo podlahu prorazit a zničit. Podlážka má kromě ochranné funkce tu výhodu, že umožňuje postavit tropiko bez vnitřního stanu. Zkrátka si vezmete jen tropiko a footprint a během chvilky máte krásný a prostorný tarp.

Ještě bych se rád zmínil o jedné věci, kterou jsem uvedl v negativech u Fly Creek. Tím negativem jsem myslel nepřítomnost odvětrávání a následnou kondenzaci. Omlouvám se a kaji se. Ono tu totiž odvětrávání je, já jsem si ho akorát nevšiml. Big Agnes to řeší trochu jinak, než jsem viděl u jiných stanů. Vstupní otvory jsou vybaveny dvěma jezdci. Nejdříve jsem nechápal z jakého důvodu a teprve, když jsem se podíval zvenku, tak jsem na to přišel. Vrchní zip má z vnější části podstatně větší krycí légu, než má ve spodní části. Z toho usuzuji, že pokud potřebujete odvětrávat, stačí rozepnout vrchní zip a vznikne tak větrací otvor. Je to můj názor, pokud máte jiný napadá nebo zkušenost určitě napište do komentářů. 

Jsem rád, že stále existují firmy, kterým se daří, že jejich inovace jsou směrem k lepšímu než k horšímu. Už se těším, jak s tímto stanem absolvuji delší, o hodně delší cestu. Tedy pokud to bude ještě letos vůbec možné.

Pozitiva
  • minimální rozměry po sbalení
  • rychlost stavby
  • snadnost stavby
  • vychytané detaily
  • poličky jsou nejvíc
Negativa
  • lehce vyšší hmotnost oproti Fly Creeku
  • přidal bych tak dva kolíky navíc

Cena
11.380 Kč

Hmotnost
1.330 g

SHARE
  • 11.380 Kč
  • 1.330 g

support:
inzerce inzerce