Tomáš Teodosijev 2. 10. 2022

Koukám, že od jisté doby je můj syn na našich společných výpravách stále vpředu. Ještě nedávno ale zaostával a byl pozadu, a já na něj musel vždy čekat. Za to, co se děje určitě nemůže jen to, že roste a zlepšuje se, a já naopak stárnu. To asi znáte taky, ne? 😊 A tak si to vysvětluji raději tak, že za to trochu může jedno zajímavé dětské kolo, a já na tom třeba nejsem ještě tak špatně. Pojďme se s ním tedy rovnou blíže seznámit.

Koukám, že od jisté doby je můj syn na našich společných výpravách stále vpředu. Ještě nedávno ale zaostával a byl pozadu, a já na něj musel vždy čekat. Za to, co se děje určitě nemůže jen to, že roste a zlepšuje se, a já naopak stárnu. To asi znáte taky, ne? 😊 A tak si to vysvětluji raději tak, že za to trochu může jedno zajímavé dětské kolo, a já na tom třeba nejsem ještě tak špatně. Pojďme se s ním tedy rovnou blíže seznámit.

Z malé garáže kdesi ve Vídni do záře reflektorů

Woom je původem rakouská společnost, kterou v roce 2013 založili v jedné vídeňské garáži dva tátové Marcus Ihlenfeld a Christian Bezdeka, kterým zkrátka vadilo, že na trhu není k dispozici dostatečně lehké kolo pro děti. Navíc pokud možno celé navržené tak, aby respektovalo proporce a jízdní chování dětí. Tento koncept se vyplatil a značka Woom dnes nabízí už několik modelů kol pro různé dětské věkové kategorie i styly jízdy. V současné době má Woom zastoupení ve 30 zemích, včetně Rakouska, Německa a Švýcarska, ale také ve skandinávských zemích, Španělsku, Francii, Itálii, USA a Číně. U nás značku zastupují Cyklospeciality.cz. Pokud se chcete o historii této značky dozvědět více, pak se podívejte přímo na oficiální stránku výrobce.

Woom 6 OFF

9,5 kilogramů nejen na papíře

Na to, jaké kolo asi budeme nakonec pořizovat, měl Jonáš jasno hned od začátku.
„Jaké? No přece to, které už má Adam.“  Adam je Jonášův kamarád, který už jednu sezónu Woom 6 OFF jezdí. A protože kluci se spolu potkávají na společných bikepackingových výpravách, tak je asi jasné, že si vše řekli a vyzkoušeli.

Woom 6 OFF
Woom 6 OFF
Woom 6 OFF je kolo určené pro děti ve věku od 10 do 14 let a jedná se o poslední stupínek z pohledu věku dítěte, které výrobce nabízí. Tato poslední řada 6, je výrobcem rovnou osazena průměrem kol 26“, a kolo tak vypadá celkem „dospěle“. Při nákupu naše volba padla na verzi s pevnou vidlicí, která je komplet karbonová, a posouvá váhu kola razantně dolů. Celková váha kola se zastavila na hodnotě 9,5 kilogramu, a to odpovídá i údaji výrobce. My jsme navíc chtěli právě pevnou vidlici, protože jezdíme hlavně bikepacking, a pokud bychom kolo naložili, tak s odpruženou vidlicí by bylo zbytečně těžké. Tady vždy platí, že každé kilo dolů je dobré kilo, které nemusíte vozit s sebou. Pokud by někdo přesto chtěl Woom s odpruženou vidlicí, tak stejné kolo výrobce nabízí pod názvem Woom 6 OFF AIR.
Woom 6 OFF

Woom 6 OFF je brašnám zaslíbený

Rám Woom 6 OFF je vyroben z hydroformovaného hliníku, a to opět dostává váhu kola níže, než je běžné u konkurence. Vysloveně jsem ale ocenil velmi prostorný hlavní rámový trojúhelník. V rámu máme odzkoušené aktuálně dvě brašny. Bez problémů se do něj vejde Revelate Designs Hooper (4L), kterou jsme vozili na kole celou letošní sezónu. Tuto brašnu také můžete vidět na fotografiích v tomto článku. Od letošního podzimu začínáme jezdit také s brašnou Acepac Zip Frame Bag ve velikosti M (3,7L). Tato brašna má sice papírově menší úložný prostor, ale právě díky svému tvaru je přístupnější a není problém do ní dávat i delší věci, jako třeba pilku na dřevo, stanové kolíky apod. Ve finále do ní dokážeme nacpat mnohem více věcí. Výhoda konkrétně této brašny je pak ještě v tom, že můžete v rámu umístit i košík na lahev, pro kterou bude stále místo. U brašny Hooper už toto neplatí, protože ta svým kulatějším tvarem zabere celý prostředek rámu a košík je nutné umisťovat na spodní stranu rámu, tak jak to vidíte na fotografiích. Dejte si ale pozor na to, že šrouby, ke kterým ho budete chytat, drží i vedení bowdenů od brzd a řazení! Proto jsem raději láhev v košíku vždy fixoval pružným páskem (Voile straps) okolo rámové trubky. V této konfiguraci tento dodatečný fix jednoznačně doporučuji. Určitě se nespoléhejte jen na šrouby, které se vám budou zdát krátké. Výrobce samozřejmě nemohl tušit, že tam někdo bude chtít napasovat i košík. 😊

Woom 6 OFF
Woom 6 OFF
Woom 6 OFF
Příjemná a zároveň i nepříjemná věc na rámu, jsou jeho patky pro zadní osu 12x135mm. To dobré je, že tam ta osa je a díky ní je zadní část rámu i se zadním kolem dostatečně robustní. Když ale přijde defekt zadního kola, a vy pak musíte kolo vracet zpět, tak to je něco, co nechcete zažít. Patky jsou v místě, kde usazujete náboj nevhodně vyfrézované, a těžko hledáte tu správnou polohu pro jeho usazení ještě předtím, než začnete zašroubovávat pevnou osu. Tohle je vysloveně boj a doporučuji si to vše dopředu natrénovat. Nejen Jonáš, ale i Adam ví o čem přesně mluvím. Pokud vás zajímají hlavně technické parametry rámu, opět vás odkážu na stránky výrobce.
Woom 6 OFF
Woom 6 OFF
Woom 6 OFF
A co ostatní brašny? Výhoda Wooma je určitě v širších řídítkách. Získáte tak dost místa na uchycení předního drybagu a nebude překážet brzdám. My vozíme přední komplet od firmy Acepac. Konkrétně jejich přední 8L drybag je naprosto ideální. Naopak Adam má na řídítkách odzkoušený drybag Revelate Designs Pronghorn ve velikosti M. Oba kluci za ten rok zase o kousek povyrostli, takže na poslední cestě už mohl Adam zavěsit i podsedlovou brašnu Apidura Backcountry Saddle Pack (6L). My máme vzadu opět vyzkoušený drybag 8L od Acepacu.
Woom 6 OFF
Woom 6 OFF
Woom 6 OFF

Kola a ráfek = kombo, které láme montpáky, ale na cestě vás podrží.

Jak už jsem napsal výše; Woom je osazen koly o průměru 26“. Ráfky použil výrobce vlastní (Woom Disco Tec). Ostatně takových komponentů je na kole více, včetně nábojů kola. Pláště jsou zase na zakázku vyráběné přímo pro Woom, firmou Schwalbe. Nicméně, tento set funguje v terénu i na běžných cestách výborně. Kola perfektně drží a vzorek je opravdu dobrý. Nechtějte ale zažít defekt. Na defekty se doporučuji dopředu obrnit velkou, ale opravdu velkou trpělivostí. Při posledním bikepacking srazu jsem poslal Adama s Dagem trochu trnitou zkratkou okolo jednoho nejmenovaného jezera. Adam píchnul obě kola a Dag mě chtěl po telefonu zabít. Příště nebudu zvedat telefon. Co se opravdu stalo, jsem zjistil i na vlastní kůži při jiné podobné akci. Kombo Woom ráfku a pláště Schwalbe, je natolik těsná spolupráce, že když chcete plášť sundat, tak lámete jednu montpáku za druhou a výsledek je nula. Prostě ho nesundáte. Ale abych nebyl zlý a nekřivdil výrobci. On je Woom 6 OFF fantastické kolo, ale je potřeba znát jeho drobné mouchy 😊 Takže, když budete vozit podobně robustní montpáky, jako je například Parktool TL-1.2, tak to zvládnete, nebo berte malou ocelovou. Kolega Dag, ten zlámal všechno, co měl, ale nakonec to dal klíčem od auta.

Woom 6 OFF
Woom 6 OFF
Woom 6 OFF
Když už jsme u kol, tak bych rád zmínil osazení hydraulickými brzdami Promax, které jsou svým brzdným účinkem naprosto dostatečné. Přední brzda spoléhá na 160 mm kotouč a zadní stačí jen 140 mm. Určitě je dobře, že výrobce kolo osadil hydraulikou, protože je to opravdu hodně znát s plně naloženým kolem. Navíc oba kluci jsou z nich pěkně hin: „Ty vogo, máme hydrauliky.“
Woom 6 OFF
Woom 6 OFF
Woom 6 OFF

iPřevody jsou hravé, ale…

Woom 6 OFF je už od výrobce velmi dobře zpřevodován a spoléhá na devítirychlostní sadu SRAM X5 s převodníkem 28 T a kazetou 11-36z. U plně naloženého kola ale občas narazíte i na určité limity. Jsou situace, kdy nebudou převody stačit do kopců, ale to jen do těch nejprudších. To zas tak moc nevadí, protože vy jako rodič, v takové situaci stejně někde počkáte. To jsou ale spíše extrémní situace, a bude hlavně na vašem rozhodnutí, jestli si kolo trochu přizpůsobíte.

Woom 6 OFF
Woom 6 OFF
Woom 6 OFF

Já jsem nakonec Wooma Jonášovi přizpůsobil tak, že jsem doma vzal tři roky odloženou nepoužívanou 11-rychlostní sadu Shimano XT. Jednoduše řečeno jsem nahradil řadící páčky SRAM za Shimano XT M8000, na SRAM ořech jsem nasadil kazetu XT 11-46z (vše pasuje) a samozřejmě jsem vyměnil i přehazovačku. Opět použitá Shimano XT M8000. Kdybych neměl tyto komponenty už doma, tak bych se asi do podobné akce zřejmě nepouštěl. Adamův bajk byl podobně přizpůsoben už o něco dříve a jeho aktuální převodová sestava se skládá z kazety SRAM Eagle 10-52, řadících páček SRAM GX a přehazovačky Deore M6100. Ještě bych rád zmínil, abyste si dali pozor na zadní náboj. Při posledním letním bikepackingu nám kolo začalo vyluzovat hlasité skřípavé zvuky. Až doma po rozebrání náboje jsem zjistil, že západky volnoběžky v ořechu jsou kompletně suché. Na západky stačilo bodově nanést trochu tuku a problém byl vyřešen.

Woom 6 OFF

Bikepacking s Woomem?

Woom 6 OFF není levné dětské kolo, ale pokud máte doma dítě, které je do bikepackingu zažrané, tak to celé dává smysl. Oba kluci jezdí opravdu hodně a často. Na bikepacking se vždy těší, až se to s nimi někdy nedá vydržet. Pokud vaše děti jezdí také hodně a spaní v přírodě je baví, tak o Woomu 6 OFF určitě zauvažujte. To dětství s nimi přece prožijete jen jednou. Nákupem získáte – podle mého názoru – i dobrou investici, protože i ojeté Woomy se drží cenově vysoko. Takže zas tolik neztratíte. Projeli jsme společně Brdy, Ralsko a „roviny“ pod Krušnými horami, o kterých se psalo tady. To je asi tak vše k tomuto vcelku povedenému kolu, které má jistě pár mínusů, ale najděte dětské kolo, které je mít nebude.

Bikepackingu zdar!

Pozitiva
  • Nizká váha.
  • Karbonová vidlice.
  • Prostorný rám.
  • Kola 26″.
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti.
Negativa
  • Cena.
  • Příliš těsné spojení pláště s ráfkem.
  • Na bikepacking nemusí vyhovovat převody.

Cena
25 500,- Kč

Hmotnost
9,5 Kg

Materiál
Karbon/Hliník

SHARE
  • 25 500,- Kč
  • 9,5 Kg
  • Karbon/Hliník

support:
inzerce inzerce